Hoe krijg ik meer koppel in een eend?

Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Hoe krijg ik meer koppel in een eend?

Bericht door Lutz » zo 30 mar, 2008 22:45

Hoi,

een theoretisch vraag: is het nuttig een 28pk eendenmotor te vervangen door een 32pk Dyanemotor? Is het verder nuttig om ook een Dyanebak te plaatsen? Bak heeft al schijfremmen.

Of is er nog een ander alternatief om wat extra koppel te verkrijgen?

De bedoeling is wat extra koppel te creëren, niet om met 150 de bocht om de scheuren.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 31 mar, 2008 10:52

Ja dat is nuttig. 't Scheelt weinig qua topsnelheid, trekt wel beter op, je kunt dus makkelijker mee met de rest van het verkeer.
Nog meer koppel geeft een Visablokje, maar dat betekent meer aanpassingen.

Kijk ook eens HIERO
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Bericht door Lutz » ma 31 mar, 2008 11:42

the Nosepicker schreef: Kijk ook eens HIERO
Bedankt voor de tip met de visa blok, maar een visa blok is een visa blok en niet echt een eendenblok. De zoek functie had ik al gevonden, alleen dat het daar niet duidelijk instaat. De meeste eenden met een Dyane motor rijden met hun oude versnelling bak door, en er was weinig informatie over de dubbel transplantatie te vinden.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 31 mar, 2008 11:49

visa blok is ook 2 cilinder en boxer. inprincipe het zelfde, maar met 50 cc extra, dus meer koppel

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 31 mar, 2008 12:17

Onder DEZE link naar Jeroen Cats' site vind je een compleet (automatisch) rekenschema, waarin je het max. koppel per blok vindt, overbrengingsverhoudingen per baktype en je de theoretische max snelheid per combi kunt berekenen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 31 mar, 2008 22:54

Ik heb pas mijn normale 2cv cilinders vervangen door de 32 pk zuigers en cilinders. Nu merk ik als ik ergens op de snelweg een lange heuvel tegen kom dat hij niet meer terug zakt in snelheid. Ik kan zelf nog optrekken als ik volgas geef. Dat is toch wel prettig. Nou kan het natuurlijk ook komen door dat de cilinders oud waren en die ik nu heb gloed nieuw.

Het verschil zit trouwens alleen in de zuigers niet in de cilinders. Wel schijnt de carburateur ook anders te zijn. En heeft de dyane motor standaard een powertube.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 17 apr, 2008 20:07

Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

gerard560
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 316
Lid geworden op: za 23 feb, 2008 22:09
Locatie: spijkenisse

Bericht door gerard560 » do 17 apr, 2008 20:16

AZL57 schreef:Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)
of gewoon over het water met het eendje :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=id2f6oeQYf0

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 17 apr, 2008 21:21

geniaal

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 18 apr, 2008 12:39

AZL57 schreef:Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)
merk??? en is dit dan wel een boxermotor? volgens mij niet. en dan is het toch lastig(er) pas temaken. bovendien heeft een jetski een oneindige hoeveelheid koud water om te koelen tot zijn beschikking, ik ben bang dat je een heeeeeele grote radiateur nodig hebt om dit in een ootoo bijgekoeld te krijgen. (maar t idee is wel leuk ;) ) makkelijker is dan een luchtgekoelde BMW boxer plaatsen, en dit is al vaker gedaan, en werkt iig.

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Lutz
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 16 mar, 2008 23:03
Locatie: Leidschendam

Bericht door Lutz » za 19 apr, 2008 21:38

Misschien moet ik eens goed over de kleurstelling nadenken en verder naar het oosten verhuizen:

http://nl.youtube.com/watch?v=AaU3MFNxOHI

Ik vraag mij alleen af of rood bij een eend staat...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 21 mei, 2008 23:51

diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 22 mei, 2008 00:07

Erikjan schreef:Ik heb pas mijn normale 2cv cilinders vervangen door de 32 pk zuigers en cilinders.

idd heb ik die 9 compressie setjes zien liggen! geweldig dat dat er weer is. je zou dus evt ipv een dyane blok moteren zelf een dyane blok van je eenden blok kunnen maken als je krukas goed is.
Erikjan schreef:Nu merk ik als ik ergens op de snelweg een lange heuvel tegen kom dat hij niet meer terug zakt in snelheid. Ik kan zelf nog optrekken als ik volgas geef. Dat is toch wel prettig. Nou kan het natuurlijk ook komen door dat de cilinders oud waren en die ik nu heb gloed nieuw.
dat zal zeker meewerken ja
Erikjan schreef:Het verschil zit trouwens alleen in de zuigers niet in de cilinders.
maarja, die moet je als set vervangen, dus dat maakt niet veel uit.
Erikjan schreef:Wel schijnt de carburateur ook anders te zijn. En heeft de dyane motor standaard een powertube.
ik geloof dat de carb alleen een andere sproeier bezetting heeft???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 22 mei, 2008 09:37

dyane_maniac schreef: dyane motor standaard een powertube.
dyane_maniac schreef: ik geloof dat de carb alleen een andere sproeier bezetting heeft???
Dat dacht ik ook maar in een ander topic was er iemand die zei dat er meer verschil is.

Nu heb ik zn 5000 km gereden met de nieuwe set en heb ik een powertube gemonteerd en naar de rollenbank geweest om hem perfect af te stellen. Echt geweldig wat een verschil met de oude cilinders / zuigers. Als ik nu invoeg op de snelweg gaat dat met 100 km/h ipv 85. De invoegstrook is hier vrijkort dus dat is wel een vooruitgang. De topsnelheid is van 105 naar 120 gegaan dan wil die nog wel wat harder maar dan gaat hij zo veel toeren draaien dat durf ik niet aan.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 6 jun, 2008 14:10

Als de top 105 was waren de oude zuigers en cilinders ook niet al te fris meer... Ik heb een gewoon 6 motortje met power-tube en andere sproeiers en die gaat op de teller ook wel over de 120. Ik vind top niet zo belangrijk, beetje vlotter optrekken is wel leuk.

Welk verschil zit er in zuigers t.o.v. een dyane motor?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie