Pagina 1 van 2

Hoe krijg ik meer koppel in een eend?

Geplaatst: zo 30 mar, 2008 22:45
door Lutz
Hoi,

een theoretisch vraag: is het nuttig een 28pk eendenmotor te vervangen door een 32pk Dyanemotor? Is het verder nuttig om ook een Dyanebak te plaatsen? Bak heeft al schijfremmen.

Of is er nog een ander alternatief om wat extra koppel te verkrijgen?

De bedoeling is wat extra koppel te creƫren, niet om met 150 de bocht om de scheuren.

Geplaatst: ma 31 mar, 2008 10:52
door the Nosepicker
Ja dat is nuttig. 't Scheelt weinig qua topsnelheid, trekt wel beter op, je kunt dus makkelijker mee met de rest van het verkeer.
Nog meer koppel geeft een Visablokje, maar dat betekent meer aanpassingen.

Kijk ook eens HIERO

Geplaatst: ma 31 mar, 2008 11:42
door Lutz
the Nosepicker schreef: Kijk ook eens HIERO
Bedankt voor de tip met de visa blok, maar een visa blok is een visa blok en niet echt een eendenblok. De zoek functie had ik al gevonden, alleen dat het daar niet duidelijk instaat. De meeste eenden met een Dyane motor rijden met hun oude versnelling bak door, en er was weinig informatie over de dubbel transplantatie te vinden.

Geplaatst: ma 31 mar, 2008 11:49
door Ramon
visa blok is ook 2 cilinder en boxer. inprincipe het zelfde, maar met 50 cc extra, dus meer koppel

Geplaatst: ma 31 mar, 2008 12:17
door the Nosepicker
Onder DEZE link naar Jeroen Cats' site vind je een compleet (automatisch) rekenschema, waarin je het max. koppel per blok vindt, overbrengingsverhoudingen per baktype en je de theoretische max snelheid per combi kunt berekenen.

Geplaatst: ma 31 mar, 2008 22:54
door Erikjan
Ik heb pas mijn normale 2cv cilinders vervangen door de 32 pk zuigers en cilinders. Nu merk ik als ik ergens op de snelweg een lange heuvel tegen kom dat hij niet meer terug zakt in snelheid. Ik kan zelf nog optrekken als ik volgas geef. Dat is toch wel prettig. Nou kan het natuurlijk ook komen door dat de cilinders oud waren en die ik nu heb gloed nieuw.

Het verschil zit trouwens alleen in de zuigers niet in de cilinders. Wel schijnt de carburateur ook anders te zijn. En heeft de dyane motor standaard een powertube.

Geplaatst: do 17 apr, 2008 20:07
door AZL57
Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)

Geplaatst: do 17 apr, 2008 20:16
door gerard560
AZL57 schreef:Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)
of gewoon over het water met het eendje :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=id2f6oeQYf0

Geplaatst: do 17 apr, 2008 21:21
door Ramon
geniaal

Geplaatst: vr 18 apr, 2008 12:39
door rusty
AZL57 schreef:Ik zag net een filmpje over jetski's ze zeiden dat die dingen 150pk hadden ??En dat met zo'n kleine 2 cylinder, die zou je makkelijk in een eend kunnen lepelen alleen moet je dan waarschijnlijk waterkoeling aanleggen ;-)
merk??? en is dit dan wel een boxermotor? volgens mij niet. en dan is het toch lastig(er) pas temaken. bovendien heeft een jetski een oneindige hoeveelheid koud water om te koelen tot zijn beschikking, ik ben bang dat je een heeeeeele grote radiateur nodig hebt om dit in een ootoo bijgekoeld te krijgen. (maar t idee is wel leuk ;) ) makkelijker is dan een luchtgekoelde BMW boxer plaatsen, en dit is al vaker gedaan, en werkt iig.

greetzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: za 19 apr, 2008 21:38
door Lutz
Misschien moet ik eens goed over de kleurstelling nadenken en verder naar het oosten verhuizen:

http://nl.youtube.com/watch?v=AaU3MFNxOHI

Ik vraag mij alleen af of rood bij een eend staat...

Geplaatst: wo 21 mei, 2008 23:51
door AZL57

Geplaatst: do 22 mei, 2008 00:07
door dyane_maniac
Erikjan schreef:Ik heb pas mijn normale 2cv cilinders vervangen door de 32 pk zuigers en cilinders.

idd heb ik die 9 compressie setjes zien liggen! geweldig dat dat er weer is. je zou dus evt ipv een dyane blok moteren zelf een dyane blok van je eenden blok kunnen maken als je krukas goed is.
Erikjan schreef:Nu merk ik als ik ergens op de snelweg een lange heuvel tegen kom dat hij niet meer terug zakt in snelheid. Ik kan zelf nog optrekken als ik volgas geef. Dat is toch wel prettig. Nou kan het natuurlijk ook komen door dat de cilinders oud waren en die ik nu heb gloed nieuw.
dat zal zeker meewerken ja
Erikjan schreef:Het verschil zit trouwens alleen in de zuigers niet in de cilinders.
maarja, die moet je als set vervangen, dus dat maakt niet veel uit.
Erikjan schreef:Wel schijnt de carburateur ook anders te zijn. En heeft de dyane motor standaard een powertube.
ik geloof dat de carb alleen een andere sproeier bezetting heeft???

Geplaatst: do 22 mei, 2008 09:37
door Erikjan
dyane_maniac schreef: dyane motor standaard een powertube.
dyane_maniac schreef: ik geloof dat de carb alleen een andere sproeier bezetting heeft???
Dat dacht ik ook maar in een ander topic was er iemand die zei dat er meer verschil is.

Nu heb ik zn 5000 km gereden met de nieuwe set en heb ik een powertube gemonteerd en naar de rollenbank geweest om hem perfect af te stellen. Echt geweldig wat een verschil met de oude cilinders / zuigers. Als ik nu invoeg op de snelweg gaat dat met 100 km/h ipv 85. De invoegstrook is hier vrijkort dus dat is wel een vooruitgang. De topsnelheid is van 105 naar 120 gegaan dan wil die nog wel wat harder maar dan gaat hij zo veel toeren draaien dat durf ik niet aan.

Geplaatst: vr 6 jun, 2008 14:10
door CitRoel
Als de top 105 was waren de oude zuigers en cilinders ook niet al te fris meer... Ik heb een gewoon 6 motortje met power-tube en andere sproeiers en die gaat op de teller ook wel over de 120. Ik vind top niet zo belangrijk, beetje vlotter optrekken is wel leuk.

Welk verschil zit er in zuigers t.o.v. een dyane motor?