Omdat we veelvuldig vragen tegenkomen met de zelfde strekking over Chassis/nummers en invoer hebben we (merendeel Tom Duckpower) De volgende vragen en antwoorden gebundeld in de hoop dat dit meer duidelijkheid geeft.
Waar staat mijn chassisnummer?
Het chassisnummer hoort op de plaats te staan zoals op het kentekenbewijs vermeld staat. Dit kan zijn:
- Op rechtervoorpoot onder de aandrijfas
- Voor bijrijdersstoel, in bovenplaat chassis
- Tussen dorpel en bijrijdersstoel op de bodemplaat
- Bij de meeste A-types voor 1975 is het chassisnummer vermeld op het aluminiumplaatje op het schutbord. Voor '75 stond het chassisnr. ook voor de voorbank of tussen de voor- en achterbank, beide op de bovenplaat van het chassis.
RDW heeft onder andere de volgende plekken
- Binnenkant of onderkant achterpoten
- Binnenkant of onderkant voorpoten
- Onder/tegen de balk die achter de eerste demper zit
- Achter de rechter achterschokdemper
- Bovenplaat chassis, voor bijrijdersstoel
- Bovenkant rechtervoorpoot, maar dan achter de aandrijfas
- en zo zijn er nog wat plekken
Zelf ingeslagen nummer.
Zoals bekent mag worden geacht is een zelf ingeslagen nummer illegaal. Dit kan resulteren in een in beslagname van het voertuig bij een politie controle en ook de verzekeraar KAN het voertuig als onverzekerd beschouwen als er een zelf ingeslagen nummer aanwezig is. Hier kom je helaas pas achter na een onverhoopt ongeval of na een staande houding door de politie
Ik heb alleen een aluminium plaatje met popnagels, wat nu? En meer wetenswaardigheden
Ook bij een auto met een aluminiumplaatje moet je een chassisnr. inleveren bij herinslag op een nieuw chassis. Bij import wordt er voor '70 soms niet erg moeilijk gedaan als er geen chassisnr. in staat, als je een aannemelijk verhaal kan tonen met aankoopfacturen en andere historie. Er vindt dan wel een inslag plaats om geen problemen bij de APK te krijgen.
Plaatje op de koets met daarop hetzelfde chassisnummer als in je chassis staat is verplicht als je naar de RDW wilt. Plaatje geeft ook als het ware aan dat de koets bij het chassis hoort.
Dit (type)plaatje mag echter niet gebruikt worden als "chassisnummer", omdat dit op een andere plek in je chassis staat.
Het typeplaatje heeft niet echt waarde als gaat het om een A-type na 1975. Tis wel handig om over te zetten als je je koets gaat wisselen (want 2 verschillende VIN-numers vallen op). Voor het bouwen van een kitcar is dit typeplaatje weer niet nodig. Voor 1975 weer wel waarde ivm de enige plek waar chassisnummer op vermeld staat.
Ik heb geen papieren bij mijn chassis wat nu?
Dan kan de RDW helaas niks voor je betekenen. De RDW slaat alleen het VIN-nummer in in een door hen goedgekeurd chassis.
Heb je geen papieren bij je pas gekochte eend?
Via Citroen Nederland kun je een certificaat aanvragen dat aangeeft dat het type auto door Citroen gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg. Maar ook dan heeft de RDW uiteindelijk meer info nodig over datum eerste toelating, land van herkomst en oude registratie; vaak gaan ze hier zelf naar op zoek in gekoppelde computersystemen van de buitenlandse "RDW's". Hoe meer papieren en gegevens over het verleden van de auto hoe liever.
Welke chassis zijn door de RDW toegestaan?
De volgende chassis zijn door de RDW toegestaan:
- De Graaff
- Der Fransoze/Duckservice
- Verschuur
- Cassis
Bij al deze chassis zit een certificaat wat aangeeft dat de RDW deze chassis accepteert als een vervangend chassis. Zonder die papieren gaat het niet lukken om je eigen VIN-nummer in te laten slaan.
Hoe verzeker ik op chassisnummer?
Verzekeren op chassisnummer gaat via de meldcode. Dit zijn de laatste 4 cijfers van je kenteken. Dit dien je door te geven aan de verzekeraar. Zij zorgen dan voor een tijdelijke dekking van de auto.
Wat is een eendagskenteken?
Voor de dag van het kentekenonderzoek door de RDW kunt u, bij het maken van de keuringsafspraak, een (gratis) ééndagskenteken aanvragen. Het ééndagskenteken is alleen in Nederland geldig en wel op de keuringsdag. Het keuringsstation stuurt u het ééndagskenteken met de bevestiging van de keuringsafspraak toe. Het kenteken is bedoeld om met het voertuig van en naar het keuringsstation en het BPM-aangiftepunt te rijden.
Als u de BPM op een andere dag betaalt, moet u voor die dag bij het keuringsstation een nieuw ééndagskenteken aanvragen. U moet zelf zorgen voor de verzekering van het voertuig op de dag van het onderzoek.
Het kentekennummer van het ééndagskenteken moet met zwarte letters op een plaat met witte ondergrond worden geplaatst. Dit hoeft geen originele kentekenplaat te zijn.
Eéndagskenteken bij keuren zonder afspraak
Als u een ingevoerd voertuig zonder afspraak bij een RDW-keuringsstation laat onderzoeken, kunt u ook voor de dag van onderzoek een ééndagskenteken aanvragen. U moet hierover ruim van tevoren met het betreffende keuringsstation bellen (vanwege toezending) en aangeven op welke dag u wilt komen. Tevens moet u het chassisnummer doorgeven.
Bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuige...nteken.htm
Ik heb geen/wel een carte gris is dat genoeg?
Om een bijvoorbeeld Franse auto in te voeren is het hebben van een Carte Gris verplicht. Dit is vergelijkbaar met deel 3 van een Nederlandse auto.
Voor een Belgische auto is een CVO (Certificaat van Overeenstemming; ook gelijkvormigheids attest genoemd) nodig.
Deze tekst zal zeker niet compleet zijn en we adviseren een ieder altijd eerst navraag te doen bij zijn/haar RDW station omdat de regels regelmatig wijzigen.
Aanvullingen eventuele fouten of opmerkingen die voor anderen ook van belang kunnen zijn kun je in P.M. aan één van de moderators sturen.
Chassis/nummer en invoer
Reparaties, modificaties en onderhoud
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Chassis/nummer en invoer
Bericht door Jeroen-citroen » di 22 apr, 2008 15:19
Ga naar
- Algemeen/Belangrijke informatie
- ↳ Gestolen voertuigen
- ↳ Forum-Mededelingen
- Marktplaats 2cv.nl
- ↳ Te Koop Aangeboden
- ↳ Te Koop Gevraagd / Gezocht
- ↳ Gespotte advertenties
- Meetings
- ↳ Aankondigingen / Voorbespreking
- ↳ Foto's / Nabespreking
- Motor/Versnellingsbak
- ↳ Motor algemeen
- ↳ Startproblemen
- ↳ Motorrevisie
- ↳ Versnellingsbakrevisie
- Rollend gedeelte
- ↳ Chassis
- ↳ Wielophanging
- ↳ Remmen
- Plaatwerk/Dak/Interieur
- ↳ Plaatwerk/Dak/Interieur Algemeen
- ↳ Lassen
- ↳ Reparaties
- Elektrisch
- ↳ Elektrisch Algemeen
- ↳ Laadstroomproblemen
- ↳ Kabelboom / zekeringen
- ↳ Geluid
- Tuning/Conversies/Verbouwingen
- ↳ Tuning algemeen
- ↳ Visa-conversie
- ↳ Restauraties en verbouwingen
- ↳ Kitcars
- Diversen
- ↳ Eendrijden
- ↳ Kosten en tips voor Aankoop / Onderhoud
- ↳ Diensten (hulp gevraagd & aangeboden)
- ↳ Miniaturen
- ↳ Games/video/boeken/tv
- ↳ Websitepromotie
- ↳ Forum Trofee
- Forum - Algemeen
- ↳ Vragen over het forum
- ↳ Even voorstellen / Mijn nieuwe eendje!
- ↳ Overig/prietpraat
- 2cv.nl - Alles over de site
- ↳ 2cv.nl