Ploffen tijdens het rijden, maar niet altijd?

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Ploffen tijdens het rijden, maar niet altijd?

Bericht door Steffan » zo 27 apr, 2008 15:59

Ik zit met een probleem, vrijdag wou ik gaan rijden, maar de motor was constant aan het ploffen en knallen, hele eend schudden
kwam echt niet vooruit
dus ik dacht, ga een eindje rijden, misschien verdwijnt et dan, sloeg ie af toen ik ergens stond te wachten (gelukkig vlakbij) dus kon ik em naar huis duwen.
Later startte die wel weer, maar nog steeds met dat geplof
de ploffen knallen er uit via het luchtfilter, kan je goed voelen als je je hand er voor houd

Dus ik de zoekfunctie gebruiken, paar topics tegengekomen
nou goed, begonnen met de meest logische dingen
-kleppen gesteld
-ontsteking afgesteld
nog steeds geplof
de ploffen knallen er uit via het luchtfilter, kan je goed voelen als je je hand er voor houd

de feiten:
-onregelmatig ploffen/niezen/hoesten
-ontsteking afgesteld
-bougies + puntjes + condensator zijn net 3 weken vervangen
-compressie gecontroleerd, waren bij beide cilinders goed, dus geen lekke kleppen ofzo
-hij slaat in 1 keer aan

verder waren de bougies zwart, dus dat duid op een te vroege ontsteking of onvolledige verbranding
aangezien ik de puntjes net gesteld heb moet het iets anders zijn met de ontsteking.

bij elke plof knalt er zwarte zooi uit de uitlaat, roet, en ik zag een paar druppels zwart vocht, olie? kan dat via de uitlaat er uit komen?
of is het condens dat zwart is van de roet..

maar het raarste is nog wel dat het niet helemaal regelmatig is, de ene keer start ik em en loopt ie echt raar te doen, start ik em bijvoorbeeld een paar seconden later nog een keer, doet ie het gewoon prima, probeer ik het nog een keer .. ploft ie weer

oh ja, de oude condensator heb ik er ook nog tussen gehangen (- van de bobine en massa aan de olievulpijp), toen liep ie weer goed, haal ik de condensator weer weg, loopt ie ook prima :?
beetje lastig een diagnose te stellen op die manier

al met al, wie vertelt me wat ik moet doen :(
carburateur vies? valse lucht? kan et daar door komen?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 27 apr, 2008 16:15

plof uit luchtfilter betekent:

1. te vroege ontsteking: je inlaatklep is nog open op het moment dat het mensel ontbrandt doordat de bougie vonkt.
of 2. te mager mensel, daardoor te trage ontbranding, ontbranding kan nog steeds bezig zijn als de uitlaatklep geopend is en weer gesloten en de inlaatklep weer opent. verbranding gaat dan tegen de luchtstroom in richting je carburateur, is een backfire. kan een gat slaan in je carburateur, weet ik uit ervaring

ploffen uit je uitlaat betekent:

1. te late onsteking: je uitlaatklep gaat open terwijl er nog ontbranding plaats vindt.
of 2. mager mensel, waardoor tragere verbranding, waardoor de ontbranding nog bezig is als de uitlaatklep opent.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 27 apr, 2008 16:30

supercees schreef:plof uit luchtfilter betekent:

1. te vroege ontsteking: je inlaatklep is nog open op het moment dat het mensel ontbrandt doordat de bougie vonkt.
of 2. te mager mensel, daardoor te trage ontbranding, ontbranding kan nog steeds bezig zijn als de uitlaatklep geopend is en weer gesloten en de inlaatklep weer opent. verbranding gaat dan tegen de luchtstroom in richting je carburateur, is een backfire. kan een gat slaan in je carburateur, weet ik uit ervaring

ploffen uit je uitlaat betekent:

1. te late onsteking: je uitlaatklep gaat open terwijl er nog ontbranding plaats vindt.
of 2. mager mensel, waardoor tragere verbranding, waardoor de ontbranding nog bezig is als de uitlaatklep opent.
bedankt voor je snelle reactie!
dus wat ik uit jouw verhaal haal is dat ik een te mager mengsel heb..
wat zijn hier oorzaken van? slecht werkende benzinepomp? carburateur vies?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 27 apr, 2008 17:17

ja, of verstopt benzinefilter, of verstopt luchtfilter.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 27 apr, 2008 18:03

Condensator kan overleden zijn.
Heb je nog een andere om even over de bobine te zetten?
Dan weet je het meteen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » zo 27 apr, 2008 18:47

Zwarte boegies is een te rijk mengssel of olie

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 27 apr, 2008 20:26

mijn dyane heeft ook zoiets, maar alleen als ze koud is. dan is het ook een plof in het luchtfilter
Bij mij ligt het waarschijnlijk aan de carburateur, deze is namelijk gitzwart van binnen. Toch maar een keertje schoonmaken...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 27 apr, 2008 20:51

Ik heb zit ook bij een koude start. Ik heb namelijk een gereviseerde motor en een gereviseerde carburateur. Maar ik weet namelijk dat er bij de voetpakking wat valse lucht aangezogen wordt. Dit moet ik nog verhelpen. Ook wil ie weleens afslaan als ik heel hard moet remmen.
Ik heb een 123 ontsteking. Verder loopt ie heel netjes. Beetje zwart vocht heb ik ook al geconstateerd.

Check eens of er valse lucht aangezogen wordt. Dit kun je met bijvoorbeeld remmenreiniger doen. Spuit een beetje rond de carburateur (onderkant). Probeer dit ook eens bij de inlaatkant van het spruitstuk op de cilinderkoppen. Als het toerental oploopt dan weet je dat ie daar valse lucht aanzuigt. Bij mijn eend loopt het toerental op wanneer ik het rond de voetpakking spuit.

Overigens heb ik bij een andere eend ook weleens zoiets meegemaakt. Er was amper mee te rijden en na flink doortrappen op de snelweg was het over en is het nooit meer teruggekomen. Bij die eend had ik trouwens ook een kapotte condensator. Maar zo een ding doet het of doet het gewoon niet. Lijkt me dat daar het probleem ook niet zit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 27 apr, 2008 23:15

André Post schreef:Condensator kan overleden zijn.
Heb je nog een andere om even over de bobine te zetten?
Dan weet je het meteen.
jep, had ik ook in m'n eerste post gezet in dit topic, was heel vreemd..
"de oude condensator heb ik er ook nog tussen gehangen (- van de bobine en massa aan de olievulpijp), toen liep ie weer goed, haal ik de condensator weer weg, loopt ie ook prima :?
beetje lastig een diagnose te stellen op die manier "

dus een beetje raar

ik ben vanaf morgen een week naar kreta, hopelijk heb ik daarna weer tijd om er even naar te kijken, zal sowieso de carburateur eens er af gaan halen, en schoon maken
benzine filter, waar zit die? bij de benzinepomp?
Laatst gewijzigd door Steffan op zo 27 apr, 2008 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 27 apr, 2008 23:17

TB schreef:Check eens of er valse lucht aangezogen wordt. Dit kun je met bijvoorbeeld remmenreiniger doen. Spuit een beetje rond de carburateur (onderkant). Probeer dit ook eens bij de inlaatkant van het spruitstuk op de cilinderkoppen. Als het toerental oploopt dan weet je dat ie daar valse lucht aanzuigt. Bij mijn eend loopt het toerental op wanneer ik het rond de voetpakking spuit.

Overigens heb ik bij een andere eend ook weleens zoiets meegemaakt. Er was amper mee te rijden en na flink doortrappen op de snelweg was het over en is het nooit meer teruggekomen. Bij die eend had ik trouwens ook een kapotte condensator. Maar zo een ding doet het of doet het gewoon niet. Lijkt me dat daar het probleem ook niet zit.
dat trucje met de remmenreiniger zal ik ook eens proberen!
wel een goeie

en ik had al het plan om er even mee naar delft te rijden (100 km ongeveer) zodat ie es een keer wat heter wordt, ik rij nu eigenlijk alleen maar kleine stukjes
wel eens goed om een lang stuk te rijden
maar ik durf et ook niet helemaal aan, geen zin om straks ergens halverwege langs de weg te staan

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 28 apr, 2008 09:25

Steffan schreef:jep, had ik ook in m'n eerste post gezet in dit topic, was heel vreemd..
"de oude condensator heb ik er ook nog tussen gehangen (- van de bobine en massa aan de olievulpijp), toen liep ie weer goed, haal ik de condensator weer weg, loopt ie ook prima :?
beetje lastig een diagnose te stellen op die manier "

dus een beetje raar
Had ik even gemist, het zou voor mij toch een motivatie zijn om die condensator er uit te gooien.
Je zal echt niet de eerste zijn met een rotte nieuwe condensator.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » ma 28 apr, 2008 09:32

ok dan, ik had al eens gehoord van nieuwe condensators die het snel begeven.. das toch niet normaal
maar goed, eerst een weekje weg, en dan zal ik nog een keer naar de condensator kijken
bedankt!

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 11 mei, 2008 16:21

goed nieuws, hij doet het weer! :D
ik heb hem maar naar de eendengarage gebracht, want ik kwam er niet uit
maar zij hebben em gefixed, ben net even wezen rijden, en goed dat ie het doet! echt nice

wat het probleem was, de condensator was overleden door een gare bougiekabel (vandaar dat een oude condensator er tussen hangen ook niet hielp)
nieuwe bougiekabel, condensator, puntjes, en bougies
en hij doet et weer perfect

gister heb ik nog geprobeerd zelf naar de garage te rijden.. is ongeveer 20 km
maar ik kwam niet verder dan iets van 1 km haha
voor een verkeerslicht van een druk kruispunt viel ie uit, en ik kreeg em echt niet aan de praat
snel de berm ingeduwd, daar nog 10 min gestaan proberen te starten, maar niks..
vader en broer waren allebei weg met de auto, en mijn vrienden lagen allemaal nog op bed, brak te wezen van het de kroeg de vorige avond, dus toen heb ik em met m'n brakke kop het hele eind naar huis moeten duwen over het fietspad haha
ging kapot met dit weer, maar ik kwam er wel :)
daarna naar de garage gesleept door mijn vader, en nu is et weer goed

jeuj! nu genieten van dit weer met open dak

MobyDuck
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 21:36
Locatie: Houten

Bericht door MobyDuck » zo 11 mei, 2008 20:01

ging kapot met dit weer, maar ik kwam er wel :)
Taaie rakkers, die eendrijders!! :P

jeuj! nu genieten van dit weer met open dak
Na zoveel ellende is je dat natuurlijk gegund.......
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 11 mei, 2008 20:38

Toch maar een 123 ontsteking monteren. Dan is die shit verleden tijd. Kost even een kleine 150 Euro, die je door verminderd benzineverbruik na zo'n 12.000 km weer terugverdient.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie