Dyane -> Mehari

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Dyane -> Mehari

Bericht door Kulio » zo 4 mei, 2008 03:27

Is het mogelijk om een Dyane naar een Mehari om te bouwen? Is het een kwastie van de koets eraf te halen, een subframe lassen en de plastic beplating, deuren en stoelen te monteren of komt er meer bij kijken. Wie heeft di weleens gedaan?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 4 mei, 2008 08:39

volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 4 mei, 2008 09:02

of een donor dyane ;-)
see you when you see me

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 4 mei, 2008 09:47

er wordt niets gedonor dyaned.
dyanes zijn nog zeldzamer dan mehari's en verdienen het om zélf opgeknapt te worden.
Verbruik: Afbeelding

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 4 mei, 2008 10:09

dyane_maniac schreef:volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.

douwe
Als ik me het goed herinner mag je maar 1/3 van de wagen ombouwen. Dus een ander chassis en een andere opbouw zal niet mogen. (als ik het me goed herinner)

Dus eerst nieuw chassis, laten schouwen en dan ombouwen.

@ Michiel van G. het is zijn wagen, al wil die hem in de brand steken. Moet ie lekker zelf weten.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 4 mei, 2008 15:00

Dus Kulio niks te donoren
van nul noppes niks een mehari bouwen of het zal je berouwen hahahah
helemaal nieuw veeeel beter voor je
:-p ;-)
see you when you see me

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 4 mei, 2008 17:24

@jeroentje

dat klopt, maar dyane's zijn nogal zeldzaam. beetje zonde om er een op te offeren terwijl alle onderdelen voor de bouw van een nieuwe mehari gewoon te koop zijn :)
Verbruik: Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 4 mei, 2008 20:13

joe_catchou schreef:of een donor dyane ;-)
ik bedoel ook niet er een te redden eend gesloopt moet worden, maar meer een donor in de zin van bijna niets meer dan een kenteken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 4 mei, 2008 20:38

precies, koop kentekenpapieren en een nieuw chassis, daarna mehari opbouwen met alles wat je vindt op marktplaats enzovoorts. chassis is 1, koets is 2, motorblok is 3. 1 van de 3 mag je wijzigen, maakt dus niet uit wat voor a-type kentekenpapieren je koopt, je kan je eigen mehari bouwen, uit niets!

go, go, gadget, go!

en rap een beetje!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 4 mei, 2008 20:42

jeroentje schreef:
dyane_maniac schreef:volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.

douwe
Als ik me het goed herinner mag je maar 1/3 van de wagen ombouwen. Dus een ander chassis en een andere opbouw zal niet mogen. (als ik het me goed herinner)

Dus eerst nieuw chassis, laten schouwen en dan ombouwen.
hoe dan kitcar bouwers dat dan? rijden die op een gaar chassistje van een sloopeend? of moeten die dus wel "goede" auto's slopen voor een kitcar?

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 4 mei, 2008 21:02

Hoe die dat doen weet ik niet, misschien dat de rdw daarom tegenwoordig moeilijker doet ??

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... jzigen.htm

Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 4 mei, 2008 21:09

dyane_maniac schreef: hoe dan kitcar bouwers dat dan? rijden die op een gaar chassistje van een sloopeend? of moeten die dus wel "goede" auto's slopen voor een kitcar?
douwe
je hebt de legale en de illegale manier. de illegale is (uiteraard) de makkelijkste. je koopt kentekenpapieren, of een gare donoreend. in het nieuwe chassis sla je zelf, of iemand die je kent met het juiste gereedschap, het nummer in, en voila, de basis is er. en van de donoreend gebruik je de aandrijving en assen. remmerij en banden worden meestal nieuw gekocht.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 5 mei, 2008 02:20

Als je een RDW erkend nieuw chassis onder je 2pktje schroeft, slaat de RDW zonder problemen een nieuw chassisnummer in. (neem het oude wel mee). Dit geld níét als een nieuw chassis, en zo kun je de opbouw alsnog naar hartelust wijzigen. Ik weet alleen niet of het als een wijziging aan het chassis geld als je ereen subframe op last.

Wat is er eigenlijk mis met een mehari kopen?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 5 mei, 2008 07:50

Rossero schreef: Wat is er eigenlijk mis met een mehari kopen?
ik denk de prijs?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 5 mei, 2008 09:42

Waarom niet gewoon een slechte Mehari kopen en die opknappen. Er worden er de laatste tijd best enkele aangeboden. Heb je meteen de juiste papieren en een lading onderdelen. ABS is namelijk goed te plakken met MEK.

http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/16 ... ind=8&fs=1
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie