Pagina 1 van 3
Dyane -> Mehari
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 03:27
door Kulio
Is het mogelijk om een Dyane naar een Mehari om te bouwen? Is het een kwastie van de koets eraf te halen, een subframe lassen en de plastic beplating, deuren en stoelen te monteren of komt er meer bij kijken. Wie heeft di weleens gedaan?
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 08:39
door dyane_maniac
volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.
douwe
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 09:02
door joe_catchou
of een donor dyane

Geplaatst: zo 4 mei, 2008 09:47
door Michiel van G.
er wordt niets gedonor dyaned.
dyanes zijn nog zeldzamer dan mehari's en verdienen het om zélf opgeknapt te worden.
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 10:09
door jeroentje
dyane_maniac schreef:volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.
douwe
Als ik me het goed herinner mag je maar 1/3 van de wagen ombouwen. Dus een ander chassis en een andere opbouw zal niet mogen. (als ik het me goed herinner)
Dus eerst nieuw chassis, laten schouwen en dan ombouwen.
@ Michiel van G. het is zijn wagen, al wil die hem in de brand steken. Moet ie lekker zelf weten.
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 15:00
door joe_catchou
Dus Kulio niks te donoren
van nul noppes niks een mehari bouwen of het zal je berouwen hahahah
helemaal nieuw veeeel beter voor je
:-p

Geplaatst: zo 4 mei, 2008 17:24
door Michiel van G.
@jeroentje
dat klopt, maar dyane's zijn nogal zeldzaam. beetje zonde om er een op te offeren terwijl alle onderdelen voor de bouw van een nieuwe mehari gewoon te koop zijn

Geplaatst: zo 4 mei, 2008 20:13
door dyane_maniac
joe_catchou schreef:of een donor dyane

ik bedoel ook niet er een te redden eend gesloopt moet worden, maar meer een donor in de zin van bijna niets meer dan een kenteken.
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 20:38
door supercees
precies, koop kentekenpapieren en een nieuw chassis, daarna mehari opbouwen met alles wat je vindt op marktplaats enzovoorts. chassis is 1, koets is 2, motorblok is 3. 1 van de 3 mag je wijzigen, maakt dus niet uit wat voor a-type kentekenpapieren je koopt, je kan je eigen mehari bouwen, uit niets!
go, go, gadget, go!
en rap een beetje!
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 20:42
door dyane_maniac
jeroentje schreef:dyane_maniac schreef:volgens mij moet dit te doen zijn. als je een eendachtige tot het chassis kaal stript is een hoop mogelijk. maar waarom een dyane slopen? neem dan de onderdelen van een mehari, nieuw goedgekeurd chassis en een donor eend voor het kenteken. ik zou toch een nieuw chassis willen als ik zo'n ombouw deed.
douwe
Als ik me het goed herinner mag je maar 1/3 van de wagen ombouwen. Dus een ander chassis en een andere opbouw zal niet mogen. (als ik het me goed herinner)
Dus eerst nieuw chassis, laten schouwen en dan ombouwen.
hoe dan kitcar bouwers dat dan? rijden die op een gaar chassistje van een sloopeend? of moeten die dus wel "goede" auto's slopen voor een kitcar?
douwe
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 21:02
door jeroentje
Hoe die dat doen weet ik niet, misschien dat de rdw daarom tegenwoordig moeilijker doet ??
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... jzigen.htm
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.
Geplaatst: zo 4 mei, 2008 21:09
door supercees
dyane_maniac schreef:
hoe dan kitcar bouwers dat dan? rijden die op een gaar chassistje van een sloopeend? of moeten die dus wel "goede" auto's slopen voor een kitcar?
douwe
je hebt de legale en de illegale manier. de illegale is (uiteraard) de makkelijkste. je koopt kentekenpapieren, of een gare donoreend. in het nieuwe chassis sla je zelf, of iemand die je kent met het juiste gereedschap, het nummer in, en voila, de basis is er. en van de donoreend gebruik je de aandrijving en assen. remmerij en banden worden meestal nieuw gekocht.
Geplaatst: ma 5 mei, 2008 02:20
door Rossero
Als je een RDW erkend nieuw chassis onder je 2pktje schroeft, slaat de RDW zonder problemen een nieuw chassisnummer in. (neem het oude wel mee). Dit geld níét als een nieuw chassis, en zo kun je de opbouw alsnog naar hartelust wijzigen. Ik weet alleen niet of het als een wijziging aan het chassis geld als je ereen subframe op last.
Wat is er eigenlijk mis met een mehari kopen?
Geplaatst: ma 5 mei, 2008 07:50
door supercees
Rossero schreef:
Wat is er eigenlijk mis met een mehari kopen?
ik denk de prijs?
Geplaatst: ma 5 mei, 2008 09:42
door Punky
Waarom niet gewoon een slechte Mehari kopen en die opknappen. Er worden er de laatste tijd best enkele aangeboden. Heb je meteen de juiste papieren en een lading onderdelen. ABS is namelijk goed te plakken met MEK.
http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/16 ... ind=8&fs=1