Pagina 1 van 2
in de winter, reserveaccu in de eend?
Geplaatst: wo 26 nov, 2003 21:24
door hanzz
hoi,
zou het een goed idee zijn om in de winter nog een accu binnen in de eend (ingepakt in een kussen ofzo) paralel te schakelen met de andere accu?
dus dat je eigenlijk accushebt in de winter????
hans
Geplaatst: wo 26 nov, 2003 22:54
door Lelijke Eend
Volgens mij brandt alles dan door omdat er dan 24 volt op staat ipv 12 ...
Geplaatst: wo 26 nov, 2003 22:59
door Duintje
2 accu's in serie = 24 V
2 accu's parallel = 12 V met dubbele capaciteit.
Zal dus wel werken, alleen weet ik niet wat dit met je dynamo en spanningsregelaar doet.
Als je accu's leeg zijn, moet de dynamo ook 2 x zo hard laden en dat lijkt me niet al te best.
Verder moeten de kabels ook niet zo lang zijn, want daar valt al genoeg spanning overheen. Een accu in je verwarme eend zetten, lijkt me dan ook niet zo geslaagd.
Een reserve accu in huis zetten en gebruiken in geval van nood is wel een idee
Marcel
Geplaatst: do 27 nov, 2003 11:16
door Teun
Voor de prijs van een accu kun je een start booster kopen dan kom je zeker weten weer ondereg en met veel meer functie...
Geplaatst: do 27 nov, 2003 18:09
door Christian
Voor de prijs van een accu kun je een start booster kopen dan kom je zeker weten weer ondereg en met veel meer functie...
Ik zou zeggen: koop voor de prijs van een accu gewoon een accu, als je je oude accu niet vertrouwt!
Met een accu die niet gaar is en een dynamo die het doet kom je zonder problemen de winter door. Ik zie niet in waarom je allerhande apparaten, extra accu's enzovoorts, zou moeten meeslepen.
Ik heb mijn auto altijd in orde en dus nog nooit problemen gehad, ook niet bij 13 graden vorst het vorig jaar.
Met dank aan citroën,
Christian
Geplaatst: vr 28 nov, 2003 00:27
door TheSeend
Een goede accu is goud waard. Ik neem altijd de iets zwaardere 43 amp. Is eigenlijk bedoeld voor een visa 2-cyl. Bevalt prima.
Ga echter niet voor goedkoop. Vorig jaar wel gedaan en ik merk nu al, terwijl de accu nog mooi gevuld is, dat hij een stuk korter kan starten dan met de vorige die ik bij de kwitfit had gehaald. Daar kon ik rustig 2 minuten achter elkaar mee starten voordat hij leeg begon te raken.
Met mijn huidige accu moet ik goed opletten...
Gelukkig start hij weer 1-2-3 met de luminition.
Daniel
Geplaatst: vr 28 nov, 2003 11:00
door Teun
Christian schreef:Voor de prijs van een accu kun je een start booster kopen dan kom je zeker weten weer ondereg en met veel meer functie...
Ik zou zeggen: koop voor de prijs van een accu gewoon een accu, als je je oude accu niet vertrouwt!
Met een accu die niet gaar is en een dynamo die het doet kom je zonder problemen de winter door. Ik zie niet in waarom je allerhande apparaten, extra accu's enzovoorts, zou moeten meeslepen.
Ik heb mijn auto altijd in orde en dus nog nooit problemen gehad, ook niet bij 13 graden vorst het vorig jaar.
Met dank aan citroën,
Christian
ik ging er ook al van uit dat de eerste accu al goed is natuurlijk...
Geplaatst: vr 28 nov, 2003 18:45
door Christian
Daar kon ik rustig 2 minuten achter elkaar mee starten
Dan zit er toch het een en ander niet goed met je ontsteking, denk ik. Op die manier is inderdaad je accu snel gaar.
Het langste wat ik ooit heb moeten starten is 8 x de motor rond of zo....
Normaalgesproken slaat hij binnen een halve slag aan.
Geplaatst: ma 1 dec, 2003 18:28
door Lelijke Eend
Nog even over die accu zelf: flikker em on-aangesloten in je kofferbak. Pas wel op dat je geen krassen en/of kortsluiting maakt. Indien nodig kan je het dan altijd nog met die accu proberen ...
Geplaatst: ma 1 dec, 2003 22:14
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Nog even over die accu zelf: flikker em on-aangesloten in je kofferbak. Pas wel op dat je geen krassen en/of kortsluiting maakt. Indien nodig kan je het dan altijd nog met die accu proberen ...
Lijkt niet veilig bij een ongeluk. Ding wordt gegarandeerd gelanceerd of geplet. Bovendien kun je op de een of andere lullige manier kortsluiting krijgen (krik, boodschappen, etc.).
Daarnaast verliest een stilstaande accu in de kou ZEER snel zijn capaciteit. Zorg gewoon voor een setje goede (dus niet uit de 5 gulden bak) startkabels en koop een Visa of AX als starthulp

Geplaatst: di 2 dec, 2003 16:52
door hanzz
sorry, bij mij komen geen andere autos binnen als eenden, ik vind een ax evenfel slopel als de opel van mijn pa....
Geplaatst: vr 21 mei, 2004 00:08
door Gast
Nog een woord over dat parallel schakelen: nooit doen! De stroom loopt dan van de volste accu naar de leegste, daarna andersom, enzovoort... Ze trekken dus elkaar leeg, en de volgende dag kom je niet meer weg. In campers wordt, om dit te voorkomen, een diodebrug gebruikt.
Geplaatst: vr 21 mei, 2004 10:27
door Jacobus_XIII
TheSeend schreef:Een goede accu is goud waard. Ik neem altijd de iets zwaardere 43 amp. Is eigenlijk bedoeld voor een visa 2-cyl. Bevalt prima.
Ga echter niet voor goedkoop. Vorig jaar wel gedaan en ik merk nu al, terwijl de accu nog mooi gevuld is, dat hij een stuk korter kan starten dan met de vorige die ik bij de kwitfit had gehaald. Daar kon ik rustig 2 minuten achter elkaar mee starten voordat hij leeg begon te raken.
Met mijn huidige accu moet ik goed opletten...
Gelukkig start hij weer 1-2-3 met de luminition.
Daniel
Of koop gewoon de zwaarste die in winkel te koop is en qua breedte in je bak past. Ik geloof dat ik er een 65 amp in heb liggen. Heb nooit startproblemen en ff je licht aan laten staan is ook niet erg.
Geplaatst: vr 21 mei, 2004 11:29
door Joos
Hoeveel ampère heeft de oorspronkelijke eenden accu?
Geplaatst: vr 21 mei, 2004 11:40
door Handjes
Jacobus_XIII schreef:Of koop gewoon de zwaarste die in winkel te koop is en qua breedte in je bak past. Ik geloof dat ik er een 65 amp in heb liggen. Heb nooit startproblemen en ff je licht aan laten staan is ook niet erg.
Dat is echt veel te veel. Een grotere accu heeft méér laadstroom nodig waardoor de dynamo zwaarder en langer belast wordt, dit komt de levensduur van de dynamo niet ten goede. Bovendien slokt de dynamo een deel van het motorvermogen op (dus minder power en meer brandstofverbruik).
Zorg voor een ideale afstemming van dynamo en accu:
28-33A dynamo, (30-)36-40 Ah accu.