Pagina 1 van 2
bandenspanning
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 14:53
door Charl
er is veel discussie op verschillende forums en her en der adviezen over de juiste bandenspanning.
fabriekopgave: voor 1,4 achter 1,8.
een amerikaanse site vind het allemaal onzin en zweert bij voor en achter 2,0 bar.
Wat ik persoonlijk tegenstrijdig vond na het lezen van het instructieboekje is dat het gewicht op de vooras hoger is dan op de achteras (logosch leek mij: de motor is het zwaarste deel), terwijl het het advies voor de spanning voor aanzienlijk lager is dan achter.
ik vind het dan ook niet vreemd dat de 'bolle wangetjes' boven het loopvlak van de voorband een stuk groter zijn dan die van de achterband.
Als het de auto van mijn buurman zou zijn zou ik hem het advies geven er bij de voorbanden wat lucht bij te doen.
kan iemand mij de logica hiervan uitleggen?
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 15:05
door supercees
logica niet, wel dat ik voor en achter 2 bar erin heb zitten, en het rijdt prima. het zijn geen michelin's, trouwens.
een voordeel van wat lagere druk in je banden is dat ze bijdragen aan het veercomfort, je kan je voorstellen dat snoeihard opgepompte banden veel meer trillingen doorgeven. nadeel is hogere rolweerstand, dus hoger verbruik en meer slijtage van de band en zwaarder sturen.
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 15:14
door Charl
daar kan ik wel wat mee.
wat betreft het veercomfort is er in een eend bepaald weinig te klagen dus ik ga 2 bar eens proberen.
bedankt voor je reactie.
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 16:07
door dyane_maniac
ja gewoon proberen wat je fijn vind. 1,4 voor is comfortabel maar stuurt niet lekker vind ik. let op, ik vind dat bij michelins de druk meestal wat lager kan (lees, bij mabors moet de druk aan de hoge kant zijn)
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 20:59
door AZL57
mijn 12pk was eerst voor 1 en achter 1,1 volgens het instructie boekje, maar dat bleek voor pilote banden te gelden, nu is ie op 1,4 en 1,8 en rijdt ie een stuk sneller
Heb trouwens ooit in een eend met pilote-banden over de kasseien in Luik gereden GEWELDIG je voelde totaal niets van trillingen! Maar daarvoor houden die banden dan weer niet zo lang
.
Geplaatst: wo 28 mei, 2008 21:15
door Charl
ik heb er michelins onder zitten en maak er om te beginnen voor en achter maar eens 1,8 van. kijken of dat wat oplevert.
Ik hou ook altijd mijn benzine verbruik bij, dat is nu rond de 1:16, kijken of dat verandert.
bedankt voor de reacties jongens.
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 15:52
door Peer
ik had laatst mijn banden op ongeveer 2,2 bar gepompt. (ik was in duitsland en ging weer naar huis, alleen snelweg, dus lekker hard dacht ik).
Eenmaal onderweg, zaten er een paar hobbels in de weg en mijn eend (lees stuur) ging echt heel erg trillen... Meteen maar op de vluchtstrook weer lucht weg laten lopen, en toen deed hij het weer goed.. Is dat eigenlijk normaal? Meer mensen hier ervaring mee?
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 16:02
door dyane_maniac
geen ervaring mee, maar van 1,4 naar 2,2 is ook best een verschil
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 16:11
door Punky
Ik doe er altijd 0.2bar bovenop en dan rijdt best lekker.
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 17:15
door supercees
Peer schreef: ging echt heel erg trillen...
heb ik ook bij snelheden boven de 115, komt dus niet vaak voor. ik heb voor en achter 2 bar druk, mabor banden, 135/15. 2 bar vanwege lager brandstofverbruik.
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 18:59
door BW
de juiste bandendruk zorgt voor het juiste contactoppervlak tussen de band en de weg bijd e jusite bandendruk heb je het meeste grip lijktme, vandaar dat wanneer je de druk vernadert de wagen anders stuurt en of meer of minder comfortabel is.
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 19:05
door André Post
Door de verhouding voor achter kan je het stuurgedrag beïnvloeden.
Lagere bandspanning voor geeft onderstuur, lager achter geeft overstuur.
Ik heb de drukken 0,2 bar hoger, een compromis tussen comfort en weggedrag en bandslijtage.
Geplaatst: wo 3 sep, 2008 22:42
door Willem2
Heb daarnet de spanning naar 1,8 rondom gebracht. Heb Michelin's 125. Was ook wel nodig, het was bij sommige banden 1,1...
Net even heen en weer naar Zeist gereden en ik moet zeggen dat het bijzonder prettig rijdt!
Geplaatst: do 4 sep, 2008 10:24
door Hanzzl69
Willem2 schreef:Net even heen en weer naar Zeist gereden en ik moet zeggen dat het bijzonder prettig rijdt!
In deze eend toevallig?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2084&start=3315
Hanzzl schreef:Zeist, Eikenlaan, woe 3 september
Rode eend met roomwitte geschilderde bumpers en velgen.
RG-72-GV
Geplaatst: do 4 sep, 2008 20:36
door Willem2
Nee, helaas. We hebben wel een rode eend, maar hij heeft een roodwit gwstreept dak en achterklep. En het kenteken is px-54-yl
Ben benieuwd wanneer we gespot worden...