Restaureren van m'n nieuwe 100-euro eend (Muhaha)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
HaZ
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mei, 2005 23:20
Locatie: Hoogeveen

Restaureren van m'n nieuwe 100-euro eend (Muhaha)

Bericht door HaZ » di 10 jun, 2008 18:06

Ja ik weet je, er staat 100-euro eend, dus zal vast nix zijn.
Was een prettig prijsje van een goeie vriend van me, die ruimte in zn schuur wilde.
En om eerlijk te zijn, is die 100-euro eend er beter aan toe dan mn eigen op dit moment. Nagenoeg geen roest, plaatwerk vervangen onder de voorruit, ook de bodem is nieuw, en er zit een nieuwe set deuren bij.

Dus eigenlijk alleen maar demonteren, de motor eens goed onder handen nemen, en een kleurtje erop.
En daar begint mijn avontuur dus al;
SPUITWERK. Heb zelf een compressor gekocht, ben sinds een jaartje ook in het bezit van een heerlijk grote schuur (die nu al voor meer dan de helft volstaat met onderdelen...) nu dus alleen nog de tijd vinden en een klein deel budget om aan het werk te gaan.

Heb al een topic gelezen over verschillende laksoorten, 1K en 2K en zulks meer.
Ben er dus achter dat ik primer van de Action moet gebruiken, en zorgen voor goede voorbereiding.

De deurtjes en het plaat werk ga ik zelf schuren, echter de koets zit ik over te twijfelen om die te gaan laten stralen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Verder voor de lak weet ik niet precies wat ik moet halen om te kunnen spuiten.

-Primer
-spuitmasker
-lak (keus is gevallen op appeltjesgroen)
-blanke lak
-??

Wie helpt me een eind op weg?

Foto's volgen spoedig!!!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 10 jun, 2008 18:13

blanke lak hoeft niet
2 k lak van het merk:
de beer.!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » di 10 jun, 2008 18:13

Primer van de action, als in, heeeele heeeele goedkope euro-winkel? Verder veel succes met je restauratie ;) foto's?

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

leeeeuk

Bericht door Eendeke » di 10 jun, 2008 19:29

Leeuuuuuk,
mijne kostte iets meer, maar daar moet ook nog heel veel aan gebeuren. Morgen ga ik trouwens naar België, kijken voor een hopelijk een beetje harde eend met een goede koets. Ik weet aan elke eend zit werk, maar .....
Deze heeft 15 jaar stil gestaan, en is maar 9 jaar (intensief) gebruikt!
Hopelijk niet te erg! En is er wat voor mij overgebleven!

DOEI en foto's zijn altijd leuk!
Bob

HaZ
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mei, 2005 23:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door HaZ » di 10 jun, 2008 22:52

ik ben morgen de andere charleston nog ff tiptop aan het maken, donderdag naar de meeting in sevenum! :D
heb nummer 42 als reserveringsbordje, dus zoek maar op!

die 2K lak, hoe gaat dat precies in zn werk, ik lees allemaal kreten van harder en dat het spul binnen een paar uur moet worden gebruikt ivm uitharden ofzo?

en ook niet onbelangrijk, waar koop ik dat spul?

thanx

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 11 jun, 2008 14:56

Bij een goede verf of autolakhandel. 2k wil zeggen dat de lak niet zelf uithard, maar pas uithard nadat er verharder aan is toegevoegd. Dus niet alles in één keer aanmaken.. ;)
Primer van de action is in spuitbusjes. veel plezier als je daar een complete eend goed en dekkend mee wil spuiten. Dat is meer iets voor kleine losse delen. Plus dan zul je eerst even moeten testen of de lak die je uiteindelijk gaat gebruiken niet op de 1k primer invreet. Als je toch (voor het eerst?) gaat spuiten, koop dan goede primer waarvan zeker is dat ie niet reageert op de lak, kun je meteen oefenen met spuiten. <-- je moet de primer/filler toch nog eens opschuren, eventuele lellen(druipers) schuur je dan mooi weg. Heb je meteen wat gevoel over hoe je kunt spuiten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 11 jun, 2008 15:26

voor het spuiten van mijn eend ben ik naar sikkens geweest daar werd me alles perfect uigelegt hoe ik me koets het best kon behandelen en welke lakken ik moest gebruiken over elkaar. ze hebben mij verteld dat je het best meubel lak kan gebruiken klinkt raar maar werk goed hoor en scheeld de helft ik heb 3 liter van die gehaal plus dan nog verharder en verdunner dus bij elkaar heb je wel zoon 4 liter der van.
als ondergrond heb ik een soort filler genomen is best ruuw maar is wel makelijk voor het schuren weet je goed waar je allemaal geweest bent.

maar ben erg benieuwt naar je resauratie foto's?

greets dukw

HaZ
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 mei, 2005 23:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door HaZ » do 12 jun, 2008 10:05

dank mensen, zo komen we een eind op weg!
zoals gezegd, vandaag geen restauratie, alles aan het inpakken voor de meeting in noord limburg.

En over het stralen, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
stralen zal voor mijn id ook wel een prijskaartje aan zitten.
dus ik kan ook zeggen dat ik de koets ga schuren, hij zit immers niet vol met roest oid. Maar nu is het wel zo dat een koets van die heerlijke randjes heeft waar je zo moeilijk bij kunt. Mijn id was dan om met een dremel eventueel daar aan de gang te gaan. wie helpt me verder?

ik maak volgende week ff een overzichtje met fotows!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 12 jun, 2008 17:54

gebruik geen primer van de action! is rommel kun je na 3 jaar weer!
gebruik profesioneel wasprimer!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » vr 13 jun, 2008 12:34

HaZ schreef:Maar nu is het wel zo dat een koets van die heerlijke randjes heeft waar je zo moeilijk bij kunt. Mijn id was dan om met een dremel eventueel daar aan de gang te gaan. wie helpt me verder?
DEZE schijfjes zijn ideaal om te ontlakken-ontroesten. Of een roterend (staal)borsteltje op je boormachine. Gaat sneller dan een dremel.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie