Remverlichting doet het niet

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Remverlichting doet het niet

Bericht door Deuche Fester » do 26 jun, 2008 14:26

Okee, ik zal proberen zo helder mogelijk het probleem te omschrijven. Björn, ik en mijn broertje stonden er gisteren behoorlijk van op onze neus te kijken en na heel wat gekrab achter de oren zijn we er niet uitgekomen...

Mijn zusje haar rode eend heeft sinds een week geen werkende remverlichting. Allereerst werd gedacht aan de schakelaar bij het rempedaal, waarbij 1 pooltje geheel losgekomen was door oxidatie. Dus even snel een nieuwe geplaatst maar helaas wilde dat niet werken... shit.
Allebei de remlichten werken niet overigens.

We pakten de multimeter erbij om de boel eens grondig door te meten. Beginnende bij het bosje kabels op het schutbord, waar alle plugjes bij elkaar zitten. We meten daar op de rode remplug een nette 12v. Ook als we achterin bij het achterlicht de voedende plug meten, verschijnt er 12v op het display van de multimeter... Gek, want het lampje gaat niet branden als we op de rem trappen.

Even onder ons, als we de plug die normaliter op de normale verlichting van de achterlamp unit zit eens op het lampje van het remlicht aansluiten, dan werkt het lampje gewoon prima als we de verlichting inschakelen... dus aarding van de unit en het lampje zijn gewoon in orde (lijkt ons).

Extra test gedaan: met de multimeter kun je ook een draad doormeten om te checken op kabelbreuk. Het ene pooltje voor en het andere pooltje (met een klein verlengdraadje) achter en jahoor, hij begon te piepen. dus de kabel zelf is in orde!

Ohja, we hebben 2 werkende reserve-achterlamp units geprobeerd en daar gebeurde exact hetzelfde mee...

Welke electro-goeroe helpt ons uit de brand?

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » do 26 jun, 2008 15:20

Overgenomen uit een ander draadje dat om hetzelfde gaat.
Dat draadje is verwijderd.
björn schreef:hoi gisteren eend van een vriendin van me geprutst
haar rem licht schakelar was stuk dus een nieuwen er in
toen zachen e tot onze verbazing dat er nog steets geen lampje ging branden bij intrapen van het pendaal :shock:

dus multi meter gepakt en meten maar
vanaf het pendaal tot remlicht gewoon 12volt
dus stekrtjes ff opgefrist en lamp getest
maar nee niks
toen een ander draatje gemaakt nog niks
draatje dierect op acu en branden
weer terug op steker van pendaal noppes
na 2 uur kutten opgegeven

wie weet er een oplosing????
ze heeft haar eend nodige voor haar werk en rijd nu zonder remlicht
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » do 26 jun, 2008 15:52

Als er een aardprobleem is meet je met de multimeter gewoon de spanning en denkt dat alles OK is. Maar die spanning zakt in elkaar zodra er stroom gaat lopen. Meet dus alle spanningen nog een keer in belaste toestand, in dit geval met voet op het rempedaal.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 26 jun, 2008 16:44

trek eens een apart aarddraadje van het lampenblok naar een massapunt op het chassis. Verder een stomme optie die mijn broer eens gehad heeft. Het veeertje achter in de lamphouder was versleten en duwde niet meer genoeg tegen de lamp. Oplossing een extra druppel tin achter op de lamp solderen die daardoor dus langer wordt.
diverse Citroens, wat anders.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » do 26 jun, 2008 16:47

We hebben de lamp unit ook los gehad en een van de bouten waarmee massa gemaakt wordt tegen een ander punt gehouden op de carrosserie. Helaas wilde dit niet werken (wel voor de overige verlichting).

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 26 jun, 2008 16:51

is het contactplaatje in die lamphouder ok? je kunt het hele spul met kabeltje en veerje eruit trekken, en vervangen door een ander exemplaar. Misschien opnieuwe vastsolderen aan het plaatje. Is soms een oxydatieprobleem.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » do 26 jun, 2008 18:20

nou de lamp houder voo de rem lamp werkt zo als ik al schreef eerder
we hebben gewoon licht aan gesloten hier op en toen brande hij
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 26 jun, 2008 19:35

Is het vrouwelijke stekkertje van binnen geoxydeerd? Als je met de meetpen van de multimeter erin gaat kom je mogelijk aan de kabel en meet je stroom maar geven de zijkanten die contact moeten maken met de stekker wel (genoeg) stroom door. Even met een rondvijltje of een opgerold stukkje waterproof schuurpapier poetsen. En testen.
En als je de kabel van het remlicht op een andere lamp in het blok steekt werkt ie dan ook niet?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 26 jun, 2008 20:04

Ik heb hetzelfde probleem! Lampje werkt gewoon, geen zichtbare draadbreuk kunnen vinden (ik heb alleen geen multimeter). Als je de twee draadjes naar de schakelaar direct op elkaar aansluit, dan horen de remlichten toch ook te branden?

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » do 26 jun, 2008 22:19

AZL57 schreef:Is het vrouwelijke stekkertje van binnen geoxydeerd? Als je met de meetpen van de multimeter erin gaat kom je mogelijk aan de kabel en meet je stroom maar geven de zijkanten die contact moeten maken met de stekker wel (genoeg) stroom door. Even met een rondvijltje of een opgerold stukkje waterproof schuurpapier poetsen. En testen.
En als je de kabel van het remlicht op een andere lamp in het blok steekt werkt ie dan ook niet?
We hebben het vrouwelijke stekkertje (aan de kabel vanaf het rempedaal naar het achterlicht toe) diverse malen gemeten. Stond een prima 12v op wanneer het pedaal ingetrapt werd (de stroomkring dus werd gesloten). Maar zoals je zegt, we kunnen nog even de zijkanten in de stekker bekijken voor de zekerheid.

De kabel van het remlicht op een andere lamp van het blok steken haalde verder helaas ook niets uit.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 26 jun, 2008 22:35

Ik denk toch een slechte aarde / massa in de buurt van je achterlichten!
Vooral omdat ze het beiden niet doen en wel spanning krijgen.
Weet je zeker dat die goed is? Loop het anders toch nog eens na.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 26 jun, 2008 22:45

Als je de achterlichten er op aansluit en ze doen het wel dan kan het niet de aarde zijn, want dan loopt de aarde via dezelfde lijn. Ik heb het ook, echt heel raar. Weet alleen niet hoe zon multimeter werkt :S vorige week nog elektronica practicum op de uni gehad, nu al weer vergeten

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door björn » do 26 jun, 2008 22:50

dan kom je toch langs
je bent een homeboy uit hillywood :lol:
pm maar
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 26 jun, 2008 22:58

Ik ben wel nieuwschierig wat het dan wel is.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 26 jun, 2008 23:15

O, ik sta hier nog als hillywooder :p ik ben verhuist naar twente, enschede. Zal het meteen aanpassen! In hilversum kar ik rondjes met de eend van mijn pa. Maar daar doen de lichten het nog van, dus helaas... :p jammer

Plaats reactie