Pagina 1 van 1

koppelings problemen

Geplaatst: ma 7 jul, 2008 20:23
door Flying Duckman
Ik heb een probleem, al heel lang, maar het probleem verschuift, ondanks nieuwe onderdelen.

Vorig jaar was ik opeens mijn koppelingspedaal kwijt, naast dat is mijn versnellingsbak nog kapot gegaan.
Maar nu heb ik de koppelingsplaten vervangen, drukgroep vervangen, vork vervangen, versnellingsbak vervangen, nieuwe koppelingskabel ligt klaar, maar is net zo lang als die er nu op zit en toch heb ik nog problemen.

Ik moet de koppelingskabel heel hoog opschroeven, bijna maximaal om de koppeling normaal te kunnen bedienen, verder heb ik een enorm schrapend geluid en stinkt het af en toe naar een brandende koppeling.
Ik snap er eigenlijk niets meer van. De motor kan maar op 1 manier op de versnellingsbak, de koppeling kan maar op 1 manier op de motor, en is goed vastgedraaid en goed gecentreerd. De koppelingsgaffel werkt uitstekend, drie dubbel gecontroleerd en toch zit er iets niet goed, maar ik weet het eigenlijk niet meer.

Ik moet kijken dat ik even een paar goede moeren op de nieuwe koppelingskabel krijg en die nog eens monteren, maar ik heb niet het idee dat dit een verbetering zal zijn. Ik wordt er echt gek van!

voor de duidelijkheid, ik heb echt alles gecontroleerd of er iets scheef zit, krom is etc...

Geplaatst: ma 7 jul, 2008 21:39
door TB
Ik heb ook alles nieuw. Gereviseerde versnellingsbak, nieuwe koppelingsset (platen, drukgroep), nieuwe kabel etc. En ook ik heb de moeren heel hoog opgeschroefd staan om tandenknarsen tijdens schakelen te voorkomen.

Zo een nieuwe kabel zou iets kunnen rekken natuurlijk. Maar een naar brandlucht ruikende koppeling is niet goed. Heb je de koppelingsplaat niet verkeerdom gemonteerd ofzo? Niet dat het dan erg makkelijk gaat, maar je weet maar nooit.

Geplaatst: ma 7 jul, 2008 22:10
door Hanzzl69
Misschien alles te strak aangedraaid?
Ik heb net hetzelfde bij m'n land rover gedaan en daar zaten de bouten op het huis om de koppelingsplaat met een momentsleutel aangehaald. Voor mijn gevoel bijna los.

Geplaatst: di 8 jul, 2008 07:07
door Flying Duckman
Mijn plan is er even een paar dagen mee te rijden en kijken of het minder of meer wordt.
Ik heb de motor er nu al 5x uit gehad dit jaar, dus langzamerhand... :-)
Wel ga ik even de nieuwe koppelingskabel geschikt maken.

Geplaatst: di 8 jul, 2008 07:41
door Ramon
is je hefboom van je bak niet gewoon een beetje krom, dit had een oud forumer ook. and at is erg lastig vinden! evt eentje van ee sloper afhalen.

Geplaatst: di 8 jul, 2008 07:44
door Gerard2cv
Misschien een raar idee,maar ik heb het al eens meegemaakt dat er een
nieuw vloerdeel ingezet was,zonder dat tuitje voor de kabel,dus leek de kabel te lang

Geplaatst: di 8 jul, 2008 08:54
door Flying Duckman
De hefboom is dus ook vervangen en gecontroleerd, zelfs 2x vervangen, maakt geen verschil.
Tuitje mist niet, maar had het kunnen zijn.
Ik zit zelf ook nog te denken aan een krom pedaal oid, maar alles ziet er recht uit en ik zou niet weten hoe ik een pedaal gemonteerd in de auto krom moest krijgen.

Geplaatst: di 8 jul, 2008 09:09
door Gerard2cv
Je weet wel dat er een aantal verschillende koppelingkabels bestaan van
verschillende lengtes.De afstand van het onderste puntje van het pedaalrubber tot de vloer moet 130,5±5mm zijn en dat kan je veranderen
door de bovenste aanslag te verbuigen.De vrije slag bij de stelmoeren moet
1 a 1,5mm zijn

Geplaatst: di 8 jul, 2008 09:11
door Flying Duckman
Ik zal dit nog eens even opmeten!