Pagina 1 van 3
kleppen
Geplaatst: di 15 jul, 2008 13:03
door Hassie
Beste mensen,
Heb kleppen gesteld 2cv6 0,20mm. Aan één kant blijven de kleppen hard tikken, dwz harder dan aan de andere kant. Wat kan er aan de hand zijn???
Vriendelijke groet,
Hassie.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 13:12
door Bjorn
Het kan zijn dat je de kleppendeksel te hard hebt aangedraaid.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 13:13
door Ramon
staan ze toch te ruim!!!
of miscchien iets anders getik wat je hoort, zolang ie mooi loopt niet strakker zetten.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 14:35
door DUKW
kan ook zijn dat je je big end lager hoort.
en ind als die goed loopt der af blijven.
greets dukw
Geplaatst: di 15 jul, 2008 14:41
door Gerard2cv
Goed kleppen stellen doe je door de tegenoverliggende klep ingedrukt te
zetten en dan het borgmoertje los en het voelermaatje net vast stellen,
dat als je het moertje weer vastzet je het voelermaatje strak kan schuiven
Geplaatst: di 15 jul, 2008 15:29
door Hassie
Gerard Maas schreef:Goed kleppen stellen doe je door de tegenoverliggende klep ingedrukt te
zetten en dan het borgmoertje los en het voelermaatje net vast stellen,
dat als je het moertje weer vastzet je het voelermaatje strak kan schuiven
Gerard, ik heb juist al jouw opmerkingen over kleppen stellen elders in het forum ter harte genomen. Het enige is dat wellicht het 0,20 mm-maatje er niet strak door ging maar iets lichter. Kan zo'n honderdste mm het verschil maken, en de "herrie" veroorzaken??? Het 0,25 mm-maatje ging er niet door.
Groeten, Hassie.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 16:17
door TB
De inlaat zou je ietsje strakker kunnen zetten. De uitlaat liever niet, dus tussen 0.20 en 0.25 mm is dan prima. Die wordt namelijk het heetst.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 16:17
door Gerard2cv
Vroeger was de afstelling voor die motoren 0,15mm maar dat beviel niet
toen hebben ze het op 0,20 gebracht,Dus het is eigenlijk al een ruime maat.Maar je wil zeker zijn dat het geluid daar niet vandaan komt
Geplaatst: di 15 jul, 2008 21:09
door Hassie
Mensen, bedankt, ik ga nogmaals checken en double-checken, wat ik al reeds gedaan had.
Bedankt!!!
Hassie.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 22:43
door André Post
Ik heb al eens een cilinderkop vervangen omdat die kleppen veel lawaai maakten,
alleen maar weg te krijgen door de speling er helemaal uit te stellen.
De andere kop was veel stiller.
Nooit echt uit gezocht waar dat lawaai precies vandaan kwam.
Geplaatst: di 15 jul, 2008 23:23
door Hassie
Interessant dit te horen, André, bedankt.
De speling er geheel uit halen lijkt me ook weer wat te link ivm de mogelijkheid van verbranding van de kleppen.
Eventueel dus nieuwe kop er op.
Vrgrt Hassie.
Geplaatst: wo 16 jul, 2008 07:07
door Gerard2cv
Dat kan dus heel goed aan de tuimelaars en de vlakte van de klep liggen
Geplaatst: wo 16 jul, 2008 20:41
door Hassie
Ondertussen heb ik een derde check gedaan en de ruimte 0,20 mm 4x accoord bevonden. Echter.......... ontdekte ik het volgende:
bij één van de klepstoterstangen(aan de kant waar de herrie-tik irriteert) bleek deze klepstoterstang in de breedte heen en weer beweegbaar. Dit bewegen is ook heel licht mogelijk bij de andere klepstoterstangen maar bij deze was de klank van metaal op metaal veel duidelijker hoorbaar. Ik veronderstel dus dat bij lopende motor dit in de breedte bewegen het irritante tikken veroorzaakt, het is exact het geluid van een tikkende klep.Uit tekeningen is het mij niet duidelijk hoe de stoterstang op zijn plaats gehouden wordt. Weet iemand dit?
En, ik veronderstel dat het bewegen zoals aangegeven geen kwaad kan en ik zal dus moeten leren leven met het irritante tikken. Graag jullie reactie als iemand hiermee ook te maken heeft gehad.
Vriendelijke groet,
Hassie.
Geplaatst: wo 16 jul, 2008 22:15
door Joos
Hoi!
Ik heb gisteren ook mijn kleppen gesteld om van het tikken af te geraken, maar nog steeds tikt mijn blok aan de rechtercilinder..! Een oplossing heb ik dus ook nog niet, maar ik blijf wel vol spanning volgen, en zal er eens een ervarensdeskundige naar laten luisteren!
Geplaatst: do 17 jul, 2008 07:12
door Gerard2cv
Hassie als je de stoterstang ziet slingeren is hij niet recht en zou ik hem
vervangen voor een rechte,hij wordt op zijn plaats gehouden door de uit-
holling in de stoter en de holling in de tuimelaar,Dus zou hij recht moeten
zijn en niet slingeren