terugslag in luchtfilter

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

terugslag in luchtfilter

Bericht door Michiel van G. » di 15 jul, 2008 22:45

al een tijdje heeft mijn Dyane te kampen met een vorm van backfires in het luchtfilterhuis. Voornamelijk bij het wegrijden als de motor koud is, maar laatst ook toen de motor warm was. Het is dan net of de motor zich verslikt; mij mist een slag en vervolgens rijdt de auto weer als normaal.

even voor de goede orde: ontsteking is in orde, bougies+kabels wat oud, maar nog prima qua staat. verder gewoon altijd z'n reguliere onderhoud gehad.

wat zou het kunnen zijn? ik ben bang dat m'n motorblok het niet zo fijn vind namelijk.
Verbruik: Afbeelding

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 16 jul, 2008 00:43

zijn de veertjes van je vervroeging OK?
diverse Citroens, wat anders.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 16 jul, 2008 07:04

Ploffen in de Carburator moet je altijd naar een tekort aan benzine zoeken.
Werkt de choke nog goed?CO na de APK te krap afgesteld?Vlotterniveau?
Accelatiesproeier?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 16 jul, 2008 09:57

Ik weet niet wat ik de laatste tijd te zoeken heb in je luchtfilter Michiel, maar zoals Gerard aangeeft, te arm mengsel.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 16 jul, 2008 09:59

ik heb het zelfde probeem gehad en dat was dat me acseleratie popje kapot was. die begon te laat mer bezine toevoegen.

greets dukw

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 17 jul, 2008 21:55

ik zal het membraan van de acceleratiepomp er eens uithalen, (en de veer tegenhouden :P) Misschien dat die kapot is.. voor de 15 euro dat zo'n ding kost kan dat nooit kwaad die te vervangen door een nieuwe.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » zo 20 jul, 2008 16:20

De motor van de casper en hobbes eend heeft eindelijk 2 andere koppen gekregen. Ik werd al een paar jaar gek van al die pakkingen die er standaard na 200 km uitvlogen...
Ik en een heleboel andere mensen hadden er al heel wat keren naar gekeken maar het probleem bleef.

Nu er dus 2 andere koppen op zijn gekomen lijkt het probleem over te zijn. Natuurlijk stak er meteen een ander probleem de kop op. Hij rijd als een zonnetje maar als ik gas gaf en de 2e trap ging open dan gaf ie een dikke brom...

Van de week maar eens het luchtfilter open gemaakt, het hele sponsje was weg, verpulverd en lag als een dikke drap in het filterhuis. Ik heb er maar een ander filter + huis opgezet en nu klinkt ie weer fatsoenlijk.
Blijf ik toch wel met de vraag zitten hoe dat kan...
met eendige groeten,

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 21 jul, 2008 08:32

Dat terugslaan in het luchtfilter is natuurlijk niet bevordelijk voor het
sponsje .Als het nu nog een normaal filter had geweest had die het misschien overleefd.Dus als je het nog niet gedaan heb,gewoon een nieuw
filter erin.

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 21 jul, 2008 11:59

aan het sponsje van mijn dyane is niets te zien.

Ik vermoed dat het bij mij meer te maken heeft met een heel erg vieze carburateur. Hij is namelijk helemaal zwart vanbinnen. Altijd al geweest, trouwens.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 jul, 2008 12:06

Dat zwarte komt door de backfires. Had de mijne ook toen ik hier een tijd last van had.
Ik had toen het probleem dat hij valse lucht zoog tussen de pakkingen. Dus controleer ook even de pakkingen van het spruitstuk en de carb en het spruitstuk en de koppen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 21 jul, 2008 12:25

maar, de carburateur was al zwart toen ik de auto kocht in 2004 :) Toen had 'ie geen last van geplof.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 jul, 2008 13:11

Misschien in het verleden.

Ik zou toch eens de pakkingen vervangen en aangezien je dan ook de carb los hebt deze reinigen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 21 jul, 2008 15:06

Michiel van G. schreef:aan het sponsje van mijn dyane is niets te zien.

Ik vermoed dat het bij mij meer te maken heeft met een heel erg vieze carburateur. Hij is namelijk helemaal zwart vanbinnen. Altijd al geweest, trouwens.
probeer schuma eens. dat is te krijgen bij de mitsubishi garage. daar spuit je je carb vol mee en dat spul schuimt en zet een beetje uit en reinigt de carb echt perfect. ik heb het gebruikt toen ik een carb reviseerde, maar ik heb begrepen dat het spul ontwikkeld is om de carb niet te hoeven demonteren. busje was ongeveer 15 euro meende ik. bij mij loste die zwarte aanslag heel mooi op
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 21 jul, 2008 16:12

Klopt, ik heb dat spul ook. Heet Carb cleaner. Heb het bij de automaterialen groothandel vandaan. Ik zou niet zomaar lukraak alle pakkingen gaan vervangen. Als iets goed is, dan is het goed en het is best wat werk om overal bij te komen. Met een busje remmenreiniger bij draaiende motor even langs de pakkingen spuiten. Als ie dan hoger stationair gaat draaien, dan zit daar het lek dus. En nee, niet bang zijn voor brand want mijn eend is nog steeds rood :).

Ik had trouwens ook backfires. Vooral bij het starten. En ja, dit werd veroorzaakt door valse lucht bij het inlaatspruitstuk en bij de pakking tussen carburateur en spruitstuk. Maar als ik jou was: eerst even testen met remmenreiniger.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 21 jul, 2008 18:00

Inderdaad schuma is erg goed, volgens mij is het recentelijk vervangen door een ander spul. Ik weet wel dat horden brikrijders dat spul gebruiken en heb ook de resultaten gezien, echt als nieuw zo schoon.

Plaats reactie