Was: Noodgeval! Is nu: Hoe contactslot te installeren?

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Was: Noodgeval! Is nu: Hoe contactslot te installeren?

Bericht door Hanzzl69 » wo 23 jul, 2008 14:56

Dat ene beruchte palletje is losgeraakt en nu krijg ik de sleutel dus niet meer omgedraaid.

Ik heb zonet een nieuw slot besteld, maar vanwege de vakantie kan dat pas na 5 augustus worden geleverd.

Wie kan me even een PM sturen over welk kleur draadje met welk kleur draadje onder aan de contactrol verbonden moet worden om tocht te starten? Ik gebruik de eend dagelijks voor woonwerkverkeer.
Of me even bellen op nulzes viervier nulzes tweenul tweenegen.

Zo, nu eens kijken of ik weer thuis kan komen, zit nu op het werk.
:evil:
Laatst gewijzigd door Hanzzl69 op di 29 jul, 2008 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 23 jul, 2008 15:19

Kun je de contactrol er niet even afhalen met een klein schroevendraaiertje? Als je dan een grotere platte schroevendraaier in het spleetje van de contactrol zet, dan kun je m omdraaien. Dan start ie gewoon.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 23 jul, 2008 15:20

NIET RIJDEN!

als ie in het stuurslot schiet ben je het zaadje. als ie nu van het stuurslot is, stuur draaien en met inbussleutel die krans verwijderen, waar het stuurslot in valt. (je ziet het wel als je vanaf onder naar je contactslot kijkt)

pas als deze verwijdert is, mag je gaan klooien met draadjes door verbinden (of eigenlijk: rijden) als je m in zn vrij zet kan er niets gebeuren. dus ik zou zeggen probeer het even uit welke draad met welke. mooier is iig even de constante plus meten met een multimeter. heb je geen multimeter? dan is dit DE reden om er voortaan standaard eentje bij je te hebben
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 23 jul, 2008 17:00

Na mijn voorgangrs hun advies is het draadje aan de deurzijde de + en de
middelste het contact en de binnenste het startrelais.

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 23 jul, 2008 20:52

Ah, OK, Bedankt voor de adviezen!

Ik ben inmiddels thuis, met hulp van zo'n blauwe meneer met zo'n gele volkswagen. Die spoot er een vloeistof in en begon toen maar met gereedschap nr 1 (hamer) op het slot te slaan totdat het stuurslot open ging.
Met de sleutel kan dus weer gestart worden, alleen moet ik die bij het parkeren alleen zo terugdraaien dat de motor stopt en het contact uit is. En de sleutel er IN laten zitten. :roll:

@ dyane_maniac: Met de sleutel er in kan het slot toch niet ineens in het stuurslot schieten, toch?

Daarmee red ik het wel even denk ik. Maar voor de zekerheid ligt er nu wel een hamer in de eend en een zwart doekje over de sleutel. Voor de carjackers onder U, dit alles zoals altijd standaard aangevuld met een extern stuurslot (ik ben niet helemaal gek).

Commentaar van de blauwe meneer: "Ach, je sluit je auto toch met een andere sleutel af, nietwaar?"
Hanzzl69

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 23 jul, 2008 21:45

Als je sleutel er in zit kan hij niet in stuurslot schieten. Wil je zeker zijn, dan draai je je sleutel al iets naar rechts.
Wil je nog zekerder zijn, dan haal je z.s.m. de ring van je slot er uit (die achter/onder het contactslot om de stuurstang zit). Zie zoekfunctie voor tips. En daarna eens gaan pielen met schakelaartjes voor contact, startonderbreking en een startknop. Heb je dit gef#kker nooit meer.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 23 jul, 2008 22:06

Hanzzl schreef:@ dyane_maniac: Met de sleutel er in kan het slot toch niet ineens in het stuurslot schieten, toch?
als de sleutel gedraait is in de stand, dat het stuurslot er af is, zal ie niet snel in stuurslot schieten. maar ik wist niet of ie in die stand stond. als ie nl in de stand staat met het stuurslot erop, kan ie er wel in schieten. je kan het stuur soms nog best een eind rond draaien. stel je hebt het in het begin niet door en hij schiet er wel in heb je een probleem. met een beetje geluk heb je alleen blikschade.

dus idd het zekere voor het onzekere.

ik heb een keer een auto gesleept zien worden toen ie in stuurslot viel. was mazzel dat de trekkende auto de panda door de bocht sleepte anders had ze (ik zeg nix over vrouwen in auto's! ik insinueer niets, alleen feiten :wink: ) het water in gereden.

maar stom dat die nieuwe contactsloten zo duur zijn. ik weet toch altijd net iets leukers om met dat geld te doen :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 23 jul, 2008 22:43

Ik ben er mee thuis gekomen, bochten nemend en al. Geen probleem gehad. Dus ik denk dat ik zo maar even blijf rijden tot ik het bestelde nieuwe slot (incl verzenden 155 euro! :shock: ) binnen heb en kan monteren.

Ik heb al wel eens met die ring gereden toen die heel los zat, maar dat was geen succes, Als die dan op het stuurslot sloeg was die bijna niet er uit te krijgen.
Hanzzl69

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 23 jul, 2008 22:46

Die ring niet gewoon los draaien, maar beide helften volledig verwijderen of een stuk lager op de stuuras weer vastzetten. Anders kan hij idd gewoon weer in de pen van het slot blijven hangen.
155,00 euri! Pfff!!
Iemand nog een oud Dyane slot nodig? Voor minder! ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 24 jul, 2008 09:12

Je kan ook een universeel contactslot kopen met startmogelijkheid en een
bromfiets kettingslot om het stuur.Ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Maar wil je het origineel houden en de originele monteren,houdt er goed erg in dat alles wat tussen het slot en de dashboordplaat zit er ook weer tussen komt,zodat de stand van de stuurpijp niet veranderd,Het is zo lullig als de pijp onderin afbreekt

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 29 jul, 2008 20:39

Ik heb vandaag het nieuwe contactslot al binnen , ondanks vakantie tot 5 augustus van de leverancier !
Maar nu he, hoe krijg ik dat ding geinstalleerd?
Nog nooit gedaan dus enig overzicht van de werkzaameden en do´s en dont´s is meer dan welkom.
Wie weet raad?

Moet de stuurpen verwijderd worden, bijvoorbeeld? Of kan ik zo van achteren die twee boutjes los zien te krijgen?
Hanzzl69

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 30 jul, 2008 07:29

Hallo Hanzzl.Je pakt een flinke hamer en een scherpe beitel en hakt de
opstaande randen rond de bevestigingdiabolotjes weg.Met sleuteltje 7 het
boutje van het onderplaatje eraf en de plaat laten zakken.Dan met een
inbussleutel de bouten van de klem rond de stuurpijp los en laten zakken
Dan met de beitel de diabooltjes los of doorhakken (meestal als ze een halve
slag los zijn is het handwerk)De U beugel eraf en je heb het slot eraf.
Het rubber en de opvulringen horen bij de auto om je stuurpijp recht te
laten staan.Daar het stuurslot weer tegenaan.De moertjes met de diabooltjes breken bij de bereikte spanning af.dan de slotring weer omhoog
en door de sleuf precies in het midden van de hoogte vastzetten en het plaatje er weer omhoog.dradadjes erop en klaar.
Veel succes,is goed te doen
Gerard.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » wo 30 jul, 2008 11:19

Mocht je niet ondersteboven en dubbelgevouwen willen beitelen dan is er een radicalere (vrij snelle) manier, waarbij je minder vloekt:
Zaag, waar 2 van de rechthoekige plaatjes tussen slot en koets elkaar raken. (waar ook de bevestigingsbeugel doorheen gaat)Je zaagt dan ook door de bevestigingsbeugel heen. Is die door, dan is je slot los en is de spanning van de conische moertjes af. Die draai je dan zo los.
Kost je wel een nieuwe beugel of een stukje draadeind dat je even moet buigen in de vorm van die beugel.
Gewone moertjes erop voor als dit slot ook weer overlijdt..
Met de zoekfunctie kom je ook nog DIT tegen en nog een topic of 10 over contactslot verwijderen.
Maar als je het heel netjes en goed wil doen, dan is Gerards manier de juiste!
Succes!
Douglas Adams

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 14 aug, 2008 22:51

Zo, na drie weken met een zwart lapje over de sleutel gedrapeerd te moeten parkeren, is vandaag het nieuwe slot gemonteerd. :lol:

Ik heb het uiteindelijk toch niet zelf gedaan. Mijn 2cv-garagist kon het tien keer sneller en wist waar en hoe hij de slijptol in de oude slotbehuizing moest zetten. Schuin van links en schuin rechts van de stuurstang. Door de behuizing heen bereik je de u-ring die je dan op twee plekken doorslijpt. Een half uur, een bakkie pleur en een paar tientjes verder was ik weer vrolijk op weg!

Maar dankzij de reacties hier wist ik wel waar ik aan toe was en wat ik wilde. Dus bedankt daarvoor! :D

En besloten een setje van die ringsleutels te kopen die als een soort rateltjes werken. Al meerdere keren gezien dat die verdomd handig zijn voor priegelklusjes. Als iemand nog tips heeft welke merken en beetje goed zijn ...? Mag dan best wat kosten.
Hanzzl69

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 15 aug, 2008 07:22

Hanzzl,Ik heb ooit gekozen voor Facom,Omdat die toen ook speciaal gereedschap hadden,maar ook omdat er levenslange garantie op zat,waar
ik best wel eens gebruik van heb gemaakt.We kochten het in 1979 en wordt nu door mijn oud collega's nog steeds dagelijks gebruikt.Het is niet
goedkoop.Misschien dat voor een hobbyist Kinzo ook goed voldoet

Plaats reactie