Pagina 1 van 1
Krukas blokkeren, help!
Geplaatst: do 7 aug, 2008 23:01
door Ed147
Hoi allemaal !
Ben nieuw hier op het forum en heb niet erg veel ervaring met het sleutelen aan de Eend. (we hebben 'm pas twee weken).
Afgelopen Zaterdag is de motor helaas in elkaar gelopen, ben nu dus bezig met motor wisselen.
Ook meteen een DG Nition gemonteerd, maar heb nu een klein probleempje....
Waar blokkeer ik de krukas???
Alvast bedankt voor de reacties!!
Geplaatst: vr 8 aug, 2008 06:55
door Peter v G
Dag Ed, welkom op het forum.
Sneu dat je motortje gelijk inelkaar is gelopen.
Je zou de krukas kunnen blokkeren door een houten wig te maken die je vast klemt tussen de tandkrans van het vliegwiel en een draadeind waarmee motor en bak met elkaar verbonden zijn.
S6
Peter
Geplaatst: vr 8 aug, 2008 07:45
door Boudewijn
Voor het los draaien van de ventilator, blokkeer ik de krukas door een grote schroevendraaier tussen de tanden van de tandkrans te steken.
Als je bedoeld het blokkeren van de krukas voor het afstellen van de ontsteking, dan zit er aan de rechterzijde van de motor (als je vóór de auto staat) een gat in het koppelingshuis. Steek hier een 6 mm ronde as in en draai de motor met de zwengel tot dat de pen in een gat in het vliegwiel valt. Je kunt nu de ontsteking stellen volgens opgave van de fabrikant.
Ik gebruik hiervoor een as van ca. 6 cm lang waar ik aan de kopse zijde een gat van ø3 mm in geboord heb en daarin een spaak van een fiets gesoldeerd heb. Hierdoor kan ik de pen in het gat krijgen zonder dat ik mijn vingers brandt aan de uitlaatpijp.
Geplaatst: vr 8 aug, 2008 10:58
door leo top
Boudewijn schreef:Voor het los draaien van de ventilator, blokkeer ik de krukas door een grote schroevendraaier tussen de tanden van de tandkrans te steken.
Als je bedoeld het blokkeren van de krukas voor het afstellen van de ontsteking, dan zit er aan de rechterzijde van de motor (als je vóór de auto staat) een gat in het koppelingshuis. Steek hier een 6 mm ronde as in en draai de motor met de zwengel tot dat de pen in een gat in het vliegwiel valt. Je kunt nu de ontsteking stellen volgens opgave van de fabrikant.
Ik gebruik hiervoor een as van ca. 6 cm lang waar ik aan de kopse zijde een gat van ø3 mm in geboord heb en daarin een spaak van een fiets gesoldeerd heb. Hierdoor kan ik de pen in het gat krijgen zonder dat ik mijn vingers brandt aan de uitlaatpijp.
Een boortje van 6 mm gaat ook prima!
Geplaatst: vr 8 aug, 2008 11:50
door supercees
Boudewijn schreef:Voor het los draaien van de ventilator, blokkeer ik de krukas door een grote schroevendraaier tussen de tanden van de tandkrans te steken.
je kan ook de juiste sleutel zetten op de bout van de ventilator en dan iemand de motor laten starten. bougie kabels los, dan gaat de motor niet lopen en de bout draait als een speer los.
Geplaatst: vr 8 aug, 2008 17:56
door Ed147
Boudewijn schreef:Voor het los draaien van de ventilator, blokkeer ik de krukas door een grote schroevendraaier tussen de tanden van de tandkrans te steken.
Als je bedoeld het blokkeren van de krukas voor het afstellen van de ontsteking, dan zit er aan de rechterzijde van de motor (als je vóór de auto staat) een gat in het koppelingshuis. Steek hier een 6 mm ronde as in en draai de motor met de zwengel tot dat de pen in een gat in het vliegwiel valt. Je kunt nu de ontsteking stellen volgens opgave van de fabrikant.
Ik gebruik hiervoor een as van ca. 6 cm lang waar ik aan de kopse zijde een gat van ø3 mm in geboord heb en daarin een spaak van een fiets gesoldeerd heb. Hierdoor kan ik de pen in het gat krijgen zonder dat ik mijn vingers brandt aan de uitlaatpijp.
Top, dit bedoelde ik!
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk.
De motor die ik er nu in heb gezet, heb ik nog niet horen lopen.
De ontsteking was ook niet goed meer.
Heb nu de DG Nition erin gezet, maar moet die op tijd zien te krijgen.
Ik neem aan dat het met deze info gaat lukken!
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!!!

Geplaatst: za 9 aug, 2008 12:12
door the Nosepicker
Nog wat extra info + montagetips:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/123.html
supercees schreef:je kan ook de juiste sleutel zetten op de bout van de ventilator en dan iemand de motor laten starten. bougie kabels los, dan gaat de motor niet lopen en de bout draait als een speer los.
Jij draait ventieldopjes toch ook los met een breekijzer? En haalt vliegjes van je ruiten met een verfbrander?

Geplaatst: za 9 aug, 2008 13:22
door TB
Een oud stiftje die normaal de benzinepomp aandrijft past er ook in

Geplaatst: za 9 aug, 2008 15:29
door BW
wagen in zijn 4de handrem volledig op en dan de bout losdraaien lijkt me het gemakkelijkste endan kan je de klus alleen klaren
mvg
Geplaatst: zo 10 aug, 2008 15:57
door Ed147
Het is gelukt hoor!
Het was inderdaad eitje.
Alleen toen head ik een volgend probleem, hij liep maar op 1 cilinder....
Bleek er een tapeind afgebroken te zijn van de rechter cilnder, dus 1 tuimelaaras lag los.
Klepje bleef netjes dicht staan.
Van m'n oude blok het tapeind eruit gehaald en alles weer gemonteerd op het "nieuwe" blok.
Wat kan een Eend brullen zonder uitlaat!!!!
Maar alles werkt gelukkig weer.
Morgenavond alles terugbouwen, dan kan er weer rondgereden worden.
Geplaatst: di 12 aug, 2008 22:43
door David
En als je dan dat boortje van 6 mm gebruikt en je wilt starten...
VERGEET HEM ER DAN NIET UIT TE HALEN!!
ahum, zoals ondergetekende meerdere malen is overkomen.....
