Geluidsisolatie mehari
Geluidsisolatie mehari
Ik heb al diverse keren bericht voorbij zien komen over het isoleren van eenden voor het geluid. Nu wil ik mijn mehari isoleren, iemand daar ervaring mee? Ook hier weer natuurlijk de motorkap en schutbord, maar verder? Wat is er nog meer mogelijk?
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik denk ook dat een Mehari moeilijk te isoleren is qua geluid. Je kunt natuurlijk het motorruim volplakken met dempingsmateriaal, dat zal al een hele hoop schelen. Maar wil je de kabine geluidsarm krijgen, dan zul je aan een hardtop moeten vermoed ik. Maar deze zul je ook moeten verbeteren ivm klapperen van de panelen.
Maar waarom wil je minder geluid in je Mehari. Dat is net de charme van deze lego-citroen.
Maar waarom wil je minder geluid in je Mehari. Dat is net de charme van deze lego-citroen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik heb alleen noppenschuim tegen de motorkap,
dat scheelt al wat.
Ook de vloerbedekking zal iets uitmaken.
Verder kan ik er goed mee leven.
Het lijkt trouwens wel of hij open minder lawaai maakt.
dat scheelt al wat.
Ook de vloerbedekking zal iets uitmaken.
Verder kan ik er goed mee leven.
Het lijkt trouwens wel of hij open minder lawaai maakt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Lawaai hoort er inderdaad bij, maar een lange rit (Spa bijvoorbeeld) is erg vermoeiend.siemen schreef:doe eerst je motorkap maar eens met die zwarte noppenplastic dat scheelt heel veel! hebben wij toen ook gedaan met onze mehari!
maar eigenlijk hoort lawaai gewoon bij een mehari!
Wat voor zwart noppenplastic bedoel je? Iets accusticfoam ofzo?
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Een schuimrubbermat met fijn eierdozen profiel.
Hoezo lange rit naar Spa?
Vorige week ben ik terug gekomen uit de Pyreneën met de Mehari, vorig jaar naar Zweden zelfs zonder overnachting.
Hoezo lange rit naar Spa?
Vorige week ben ik terug gekomen uit de Pyreneën met de Mehari, vorig jaar naar Zweden zelfs zonder overnachting.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Caprotech, bekend van de roestprimers en steenslagcoating heeft ook een product genaamd "RX anti-dreunmat" Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de naam klinkt hoopgevend. (aanmatigend?) Dit spul kan onder de motorkap, op schutboarden, onder vloermatten, in portieren, achterin e.d. Het is daarnaast waterafstotend. Volgens de folder verhindert het ook vochtopname, roestvorming en stankvorming op plaatsen waar het aangebracht is. Het komt in platen van 1,5 m2. Kleur grijs.
-
- Gebruiker
- Berichten: 108
- Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Dat een Mehari open stiller is is prima te verklaren: je zit niet in een klankkast. De Burton van mijn vader (open) is ook stiller dan een Burton met hardtop.
Natuurlijk heb je motorgeluid, maar - in mijn ervaring - heb je bij 80+ km/h hoofdzakelijk band en windruis. Nou staat een Eend niet echt bekend om z'n aerodynamica en dat zal voor een Mehari ook wel gelden, dus het ruist er rondom flink op los.
Ik heb een jaar of tien geleden onderzoek gedaan naar hoe je PCs effectief stiller kan maken, en dat is eigenlijk direct toepasbaar op auto's. Grofweg heb je twee soorten herrie:
- direct geluid
- trillingen
Direct geluid kun je prima dempen met eierdoppenschuim (bijv. gamma, 1m2 voor 10 euro geloof ik). Of vloerbedekking / bekleding in je auto (minder resonanties en staande golven).
Trillingen moet je dempen door licht materiaal (als bijv. de wand van een PC kast, maar ook bijv. een autodeur) zwaarder te maken zodat z'n resonantiefrequentie omlaag gaat. Dit zie je erg veel in auto's, de zgn. loodbitumen.
Zelf zou ik beginnen met bekleding (als je al isolatie tegen schutbord en motorkap hebt, en je uitlaat helemaal luchtdicht is en je demper OK).
Ik had in mijn Eend de kofferbak voorzien van aerotex (een soort rubber gaas) en een "hoedenzak". Daar werd het al flink stiller van.
In de Burton draag ik eigenlijk altijd oordoppen, gewoon omdat alle andere auto's zoveel herrie maken (bijv. op de snelweg). Een gevoerde vliegenierspet doet dat ook wel goed, maar die draag je natuurlijk alleen in een open auto.
Natuurlijk heb je motorgeluid, maar - in mijn ervaring - heb je bij 80+ km/h hoofdzakelijk band en windruis. Nou staat een Eend niet echt bekend om z'n aerodynamica en dat zal voor een Mehari ook wel gelden, dus het ruist er rondom flink op los.
Ik heb een jaar of tien geleden onderzoek gedaan naar hoe je PCs effectief stiller kan maken, en dat is eigenlijk direct toepasbaar op auto's. Grofweg heb je twee soorten herrie:
- direct geluid
- trillingen
Direct geluid kun je prima dempen met eierdoppenschuim (bijv. gamma, 1m2 voor 10 euro geloof ik). Of vloerbedekking / bekleding in je auto (minder resonanties en staande golven).
Trillingen moet je dempen door licht materiaal (als bijv. de wand van een PC kast, maar ook bijv. een autodeur) zwaarder te maken zodat z'n resonantiefrequentie omlaag gaat. Dit zie je erg veel in auto's, de zgn. loodbitumen.
Zelf zou ik beginnen met bekleding (als je al isolatie tegen schutbord en motorkap hebt, en je uitlaat helemaal luchtdicht is en je demper OK).
Ik had in mijn Eend de kofferbak voorzien van aerotex (een soort rubber gaas) en een "hoedenzak". Daar werd het al flink stiller van.
In de Burton draag ik eigenlijk altijd oordoppen, gewoon omdat alle andere auto's zoveel herrie maken (bijv. op de snelweg). Een gevoerde vliegenierspet doet dat ook wel goed, maar die draag je natuurlijk alleen in een open auto.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Een dak, zeker een hardtop, maakt dat je inderdaad meer in de herrie zit. Ervaring vanuit de Land Rover!
Dus hoe opener hoe stiller.
Verder, zware dempende matten op strategische plekken wil nog wel eens helpen. Noise Killer heeft ze bijvoorbeeld. Die werken in mijn Land Rover al redelijk naar tevredenheid.
Dus hoe opener hoe stiller.
Verder, zware dempende matten op strategische plekken wil nog wel eens helpen. Noise Killer heeft ze bijvoorbeeld. Die werken in mijn Land Rover al redelijk naar tevredenheid.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985