Geluidsisolatie mehari

Alles in, over, rond en op de koets.
yoek
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 6 feb, 2008 22:50
Locatie: Oisterwijk

Geluidsisolatie mehari

Bericht door yoek » di 12 aug, 2008 23:39

Ik heb al diverse keren bericht voorbij zien komen over het isoleren van eenden voor het geluid. Nu wil ik mijn mehari isoleren, iemand daar ervaring mee? Ook hier weer natuurlijk de motorkap en schutbord, maar verder? Wat is er nog meer mogelijk?
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » wo 13 aug, 2008 08:59

Oordopjes lijkt me nog steeds de beste optie.
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 aug, 2008 10:37

Ik denk ook dat een Mehari moeilijk te isoleren is qua geluid. Je kunt natuurlijk het motorruim volplakken met dempingsmateriaal, dat zal al een hele hoop schelen. Maar wil je de kabine geluidsarm krijgen, dan zul je aan een hardtop moeten vermoed ik. Maar deze zul je ook moeten verbeteren ivm klapperen van de panelen.

Maar waarom wil je minder geluid in je Mehari. Dat is net de charme van deze lego-citroen. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 13 aug, 2008 10:51

Dat is een goed punt van Revi, oordopjes laten gieten op maat. Zitten goed en stemgeluiden worden doorgelaten.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 13 aug, 2008 11:00

Ik heb alleen noppenschuim tegen de motorkap,
dat scheelt al wat.
Ook de vloerbedekking zal iets uitmaken.
Verder kan ik er goed mee leven.
Het lijkt trouwens wel of hij open minder lawaai maakt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 13 aug, 2008 16:41

Als je het echt goed wil doen,moet je de motorkap,het schutboord tot op
het stuurhuis en de binnenschermen met noppenplastic bekleden en in de
auto ook noppenplastic onder de mat en van de bagagebak het meeste met
vloerbedekking bekleden

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 13 aug, 2008 17:41

doe eerst je motorkap maar eens met die zwarte noppenplastic dat scheelt heel veel! hebben wij toen ook gedaan met onze mehari!
maar eigenlijk hoort lawaai gewoon bij een mehari!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

yoek
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 6 feb, 2008 22:50
Locatie: Oisterwijk

Bericht door yoek » do 14 aug, 2008 18:39

siemen schreef:doe eerst je motorkap maar eens met die zwarte noppenplastic dat scheelt heel veel! hebben wij toen ook gedaan met onze mehari!
maar eigenlijk hoort lawaai gewoon bij een mehari!
Lawaai hoort er inderdaad bij, maar een lange rit (Spa bijvoorbeeld) is erg vermoeiend.
Wat voor zwart noppenplastic bedoel je? Iets accusticfoam ofzo?
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 14 aug, 2008 18:53

Een schuimrubbermat met fijn eierdozen profiel.
Hoezo lange rit naar Spa?
Vorige week ben ik terug gekomen uit de Pyreneën met de Mehari, vorig jaar naar Zweden zelfs zonder overnachting.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

yoek
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 6 feb, 2008 22:50
Locatie: Oisterwijk

Bericht door yoek » do 28 aug, 2008 20:59

En heb je ook bitumen gebruikt of alleen eierdoppenschuim?
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » do 28 aug, 2008 21:07

gewoon lekker het dak eraf en zonodig een dikke jas aan .

scheelt heel veel in het geluid....

het raam plat ,bril op en je tanden op elkaar houden ( tegen de vliegjes ) rijdt ook lekker :D
als je je sokken maar aanhoudt !

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 28 aug, 2008 21:46

Geen bitumen.
Ik denk dat het best moeilijk is een Mehari te isoleren.
De motor ruimte is een beetje vreemd vorm gegeven.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 2 sep, 2008 15:29

Caprotech, bekend van de roestprimers en steenslagcoating heeft ook een product genaamd "RX anti-dreunmat" Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de naam klinkt hoopgevend.:D (aanmatigend?) Dit spul kan onder de motorkap, op schutboarden, onder vloermatten, in portieren, achterin e.d. Het is daarnaast waterafstotend. :wink: Volgens de folder verhindert het ook vochtopname, roestvorming en stankvorming op plaatsen waar het aangebracht is. Het komt in platen van 1,5 m2. Kleur grijs.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » do 4 sep, 2008 15:15

Dat een Mehari open stiller is is prima te verklaren: je zit niet in een klankkast. De Burton van mijn vader (open) is ook stiller dan een Burton met hardtop.

Natuurlijk heb je motorgeluid, maar - in mijn ervaring - heb je bij 80+ km/h hoofdzakelijk band en windruis. Nou staat een Eend niet echt bekend om z'n aerodynamica en dat zal voor een Mehari ook wel gelden, dus het ruist er rondom flink op los.

Ik heb een jaar of tien geleden onderzoek gedaan naar hoe je PCs effectief stiller kan maken, en dat is eigenlijk direct toepasbaar op auto's. Grofweg heb je twee soorten herrie:

- direct geluid
- trillingen

Direct geluid kun je prima dempen met eierdoppenschuim (bijv. gamma, 1m2 voor 10 euro geloof ik). Of vloerbedekking / bekleding in je auto (minder resonanties en staande golven).

Trillingen moet je dempen door licht materiaal (als bijv. de wand van een PC kast, maar ook bijv. een autodeur) zwaarder te maken zodat z'n resonantiefrequentie omlaag gaat. Dit zie je erg veel in auto's, de zgn. loodbitumen.

Zelf zou ik beginnen met bekleding (als je al isolatie tegen schutbord en motorkap hebt, en je uitlaat helemaal luchtdicht is en je demper OK).

Ik had in mijn Eend de kofferbak voorzien van aerotex (een soort rubber gaas) en een "hoedenzak". Daar werd het al flink stiller van.

In de Burton draag ik eigenlijk altijd oordoppen, gewoon omdat alle andere auto's zoveel herrie maken (bijv. op de snelweg). Een gevoerde vliegenierspet doet dat ook wel goed, maar die draag je natuurlijk alleen in een open auto.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 4 sep, 2008 18:10

Een dak, zeker een hardtop, maakt dat je inderdaad meer in de herrie zit. Ervaring vanuit de Land Rover! :wink: :cry:
Dus hoe opener hoe stiller.
Verder, zware dempende matten op strategische plekken wil nog wel eens helpen. Noise Killer heeft ze bijvoorbeeld. Die werken in mijn Land Rover al redelijk naar tevredenheid.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Plaats reactie