Pagina 1 van 2
Geluidsisolatie mehari
Geplaatst: di 12 aug, 2008 23:39
door yoek
Ik heb al diverse keren bericht voorbij zien komen over het isoleren van eenden voor het geluid. Nu wil ik mijn mehari isoleren, iemand daar ervaring mee? Ook hier weer natuurlijk de motorkap en schutbord, maar verder? Wat is er nog meer mogelijk?
Geplaatst: wo 13 aug, 2008 08:59
door revi
Oordopjes lijkt me nog steeds de beste optie.
Geplaatst: wo 13 aug, 2008 10:37
door Punky
Ik denk ook dat een Mehari moeilijk te isoleren is qua geluid. Je kunt natuurlijk het motorruim volplakken met dempingsmateriaal, dat zal al een hele hoop schelen. Maar wil je de kabine geluidsarm krijgen, dan zul je aan een hardtop moeten vermoed ik. Maar deze zul je ook moeten verbeteren ivm klapperen van de panelen.
Maar waarom wil je minder geluid in je Mehari. Dat is net de charme van deze lego-citroen.

Geplaatst: wo 13 aug, 2008 10:51
door backfire
Dat is een goed punt van Revi, oordopjes laten gieten op maat. Zitten goed en stemgeluiden worden doorgelaten.
Geplaatst: wo 13 aug, 2008 11:00
door André Post
Ik heb alleen noppenschuim tegen de motorkap,
dat scheelt al wat.
Ook de vloerbedekking zal iets uitmaken.
Verder kan ik er goed mee leven.
Het lijkt trouwens wel of hij open minder lawaai maakt.
Geplaatst: wo 13 aug, 2008 16:41
door Gerard2cv
Als je het echt goed wil doen,moet je de motorkap,het schutboord tot op
het stuurhuis en de binnenschermen met noppenplastic bekleden en in de
auto ook noppenplastic onder de mat en van de bagagebak het meeste met
vloerbedekking bekleden
Geplaatst: wo 13 aug, 2008 17:41
door siemen
doe eerst je motorkap maar eens met die zwarte noppenplastic dat scheelt heel veel! hebben wij toen ook gedaan met onze mehari!
maar eigenlijk hoort lawaai gewoon bij een mehari!
Geplaatst: do 14 aug, 2008 18:39
door yoek
siemen schreef:doe eerst je motorkap maar eens met die zwarte noppenplastic dat scheelt heel veel! hebben wij toen ook gedaan met onze mehari!
maar eigenlijk hoort lawaai gewoon bij een mehari!
Lawaai hoort er inderdaad bij, maar een lange rit (Spa bijvoorbeeld) is erg vermoeiend.
Wat voor zwart noppenplastic bedoel je? Iets accusticfoam ofzo?
Geplaatst: do 14 aug, 2008 18:53
door André Post
Een schuimrubbermat met fijn eierdozen profiel.
Hoezo lange rit naar Spa?
Vorige week ben ik terug gekomen uit de Pyreneën met de Mehari, vorig jaar naar Zweden zelfs zonder overnachting.
Geplaatst: do 28 aug, 2008 20:59
door yoek
En heb je ook bitumen gebruikt of alleen eierdoppenschuim?
Geplaatst: do 28 aug, 2008 21:07
door pieterke
gewoon lekker het dak eraf en zonodig een dikke jas aan .
scheelt heel veel in het geluid....
het raam plat ,bril op en je tanden op elkaar houden ( tegen de vliegjes ) rijdt ook lekker

Geplaatst: do 28 aug, 2008 21:46
door André Post
Geen bitumen.
Ik denk dat het best moeilijk is een Mehari te isoleren.
De motor ruimte is een beetje vreemd vorm gegeven.
Geplaatst: di 2 sep, 2008 15:29
door Kulio
Caprotech, bekend van de roestprimers en steenslagcoating heeft ook een product genaamd "RX anti-dreunmat" Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de naam klinkt hoopgevend.

(aanmatigend?) Dit spul kan onder de motorkap, op schutboarden, onder vloermatten, in portieren, achterin e.d. Het is daarnaast waterafstotend.

Volgens de folder verhindert het ook vochtopname, roestvorming en stankvorming op plaatsen waar het aangebracht is. Het komt in platen van 1,5 m2. Kleur grijs.
Geplaatst: do 4 sep, 2008 15:15
door Skidder
Dat een Mehari open stiller is is prima te verklaren: je zit niet in een klankkast. De Burton van mijn vader (open) is ook stiller dan een Burton met hardtop.
Natuurlijk heb je motorgeluid, maar - in mijn ervaring - heb je bij 80+ km/h hoofdzakelijk band en windruis. Nou staat een Eend niet echt bekend om z'n aerodynamica en dat zal voor een Mehari ook wel gelden, dus het ruist er rondom flink op los.
Ik heb een jaar of tien geleden onderzoek gedaan naar hoe je PCs effectief stiller kan maken, en dat is eigenlijk direct toepasbaar op auto's. Grofweg heb je twee soorten herrie:
- direct geluid
- trillingen
Direct geluid kun je prima dempen met eierdoppenschuim (bijv. gamma, 1m2 voor 10 euro geloof ik). Of vloerbedekking / bekleding in je auto (minder resonanties en staande golven).
Trillingen moet je dempen door licht materiaal (als bijv. de wand van een PC kast, maar ook bijv. een autodeur) zwaarder te maken zodat z'n resonantiefrequentie omlaag gaat. Dit zie je erg veel in auto's, de zgn. loodbitumen.
Zelf zou ik beginnen met bekleding (als je al isolatie tegen schutbord en motorkap hebt, en je uitlaat helemaal luchtdicht is en je demper OK).
Ik had in mijn Eend de kofferbak voorzien van aerotex (een soort rubber gaas) en een "hoedenzak". Daar werd het al flink stiller van.
In de Burton draag ik eigenlijk altijd oordoppen, gewoon omdat alle andere auto's zoveel herrie maken (bijv. op de snelweg). Een gevoerde vliegenierspet doet dat ook wel goed, maar die draag je natuurlijk alleen in een open auto.
Geplaatst: do 4 sep, 2008 18:10
door Hanzzl69
Een dak, zeker een hardtop, maakt dat je inderdaad meer in de herrie zit. Ervaring vanuit de Land Rover!
Dus hoe opener hoe stiller.
Verder, zware dempende matten op strategische plekken wil nog wel eens helpen. Noise Killer heeft ze bijvoorbeeld. Die werken in mijn Land Rover al redelijk naar tevredenheid.