Hoe een cilinder(kop) vervangen?

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Hoe een cilinder(kop) vervangen?

Bericht door speedcowboy » zo 24 aug, 2008 18:04

Hallo,
Ik heb mijn beide bougie gaten in de cilinderkop van mijn eend dol! :lol:
Dit komt door de vorige eigenaar hij heeft waarschijnlijk de bougies er scheef ingedraait waardoor ik met een onderhoudsbeurt hier tegen aan liep.

Nu vraag ik mij af hoe ik de cilinderkop moet demonteren :?:
Dus:
- moet de motor in en bepaalde stand vanwege de kleppen enz
- waar moet ik op letten
- misschien nog wat tips????? :idea:

alvast hardstikke bedankt Bob, Apeldoorn
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 24 aug, 2008 18:09

Je hoeft niets te demonteren je kunt Helicoils laten monteren dan kun je weer alles gebruiken.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 24 aug, 2008 18:13

Voor het geval je ze er toch af wil halen. Achter de kleppendeksel zitten 3 moeren met een maatje 12. Draai deze los, dan zou je de koppen eraf kunnen halen. Bij terugplaatsen moet je oppassen dat je de alu buisjes niet kapot maakt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 24 aug, 2008 18:15

Als je ze loshaalt ook de olieleiding demonteren. Te bereiken na demontage van de ventilator. Anders trek je die kapot bij de demontage.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » zo 24 aug, 2008 20:17

ok super erg bedankt.
ik heb al bijna alles los liggen dus duurt niet lang meer


maar hoe zit het met de kleppen dan
of hoef ik daar geen rekening mee te houden
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 24 aug, 2008 22:33

Nee, de stoterstangen lopen door die aluminium buisjes heen. Als je de kop eraf haalt, dan komen de stoterstangen los te liggen. Het enige is dat je de kleppen even opnieuw moet stellen als je alles weer monteert.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 24 aug, 2008 22:45

en let erop dat je onthoudt welke stoterstang uit welk buisje komt.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » ma 25 aug, 2008 16:18

ok dan alweer erg bedankt voor de tips.
alleen ik kanm pas morgen nieuwe pakkingen ophalen.
Maar ik houd jullie wel op de hoogte



als er nog tips zijn hoor ik t graag!!!

Bob :)
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 25 aug, 2008 16:31

Nogmaals: kijk uit met het terugplaatsen dat je de aluminium stoterbuisjes niet kapot maakt. Blijf ze ondersteunen, anders draai je ze kapot tegen het carter aan wanneer je de kopbouten aandraait.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » ma 25 aug, 2008 16:34

ok komt goed
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 25 aug, 2008 16:39

AZL57 schreef:Je hoeft niets te demonteren je kunt Helicoils laten monteren dan kun je weer alles gebruiken.
dan zou ik toch evengoed mn koppen gedemonteerd willen hebben hoor!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
speedcowboy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 5 dec, 2007 09:07
Locatie: apeldoorn

Bericht door speedcowboy » ma 25 aug, 2008 17:39

ik dus ook!
2cv, WK oranje!
dyane SUPER, oldskool
tikiwagon
aka dyane, ouwe slopert

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 25 aug, 2008 22:28

Natuurlijk, zou ik ook doen, maar het kan ook zonder ;-)
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 26 aug, 2008 08:32

AZL57 schreef:Natuurlijk, zou ik ook doen, maar het kan ook zonder ;-)
met een zeeer grote kans op troep in je cilinder??? ja het kan, maar of je daar blij van wordt. en ik kan nog een verhaal van iemand die het zonder gedaan heeft en die heeft zn klep gemold. maar ja het kan. een motorblok reviseren buiten in een zandstorm kan ook.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5242
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 26 aug, 2008 15:05

Ja dat kan ook, bij mij hebben ze het destijds ook zo gedaan. Een snij-ijzer vol met vet dat hield de stukjes metaal vast, daarna uitblazen met perslucht. Maar je weet natuurlijk nooit of er niet toch nog iets in ligt. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie