Pagina 1 van 2
Hoe een cilinder(kop) vervangen?
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 18:04
door speedcowboy
Hallo,
Ik heb mijn beide bougie gaten in de cilinderkop van mijn eend dol!
Dit komt door de vorige eigenaar hij heeft waarschijnlijk de bougies er scheef ingedraait waardoor ik met een onderhoudsbeurt hier tegen aan liep.
Nu vraag ik mij af hoe ik de cilinderkop moet demonteren
Dus:
- moet de motor in en bepaalde stand vanwege de kleppen enz
- waar moet ik op letten
- misschien nog wat tips?????
alvast hardstikke bedankt Bob, Apeldoorn
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 18:09
door AZL57
Je hoeft niets te demonteren je kunt Helicoils laten monteren dan kun je weer alles gebruiken.
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 18:13
door TB
Voor het geval je ze er toch af wil halen. Achter de kleppendeksel zitten 3 moeren met een maatje 12. Draai deze los, dan zou je de koppen eraf kunnen halen. Bij terugplaatsen moet je oppassen dat je de alu buisjes niet kapot maakt.
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 18:15
door AZL57
Als je ze loshaalt ook de olieleiding demonteren. Te bereiken na demontage van de ventilator. Anders trek je die kapot bij de demontage.
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 20:17
door speedcowboy
ok super erg bedankt.
ik heb al bijna alles los liggen dus duurt niet lang meer
maar hoe zit het met de kleppen dan
of hoef ik daar geen rekening mee te houden
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 22:33
door TB
Nee, de stoterstangen lopen door die aluminium buisjes heen. Als je de kop eraf haalt, dan komen de stoterstangen los te liggen. Het enige is dat je de kleppen even opnieuw moet stellen als je alles weer monteert.
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 22:45
door landloper
en let erop dat je onthoudt welke stoterstang uit welk buisje komt.
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 16:18
door speedcowboy
ok dan alweer erg bedankt voor de tips.
alleen ik kanm pas morgen nieuwe pakkingen ophalen.
Maar ik houd jullie wel op de hoogte
als er nog tips zijn hoor ik t graag!!!
Bob

Geplaatst: ma 25 aug, 2008 16:31
door TB
Nogmaals: kijk uit met het terugplaatsen dat je de aluminium stoterbuisjes niet kapot maakt. Blijf ze ondersteunen, anders draai je ze kapot tegen het carter aan wanneer je de kopbouten aandraait.
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 16:34
door speedcowboy
ok komt goed
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 16:39
door dyane_maniac
AZL57 schreef:Je hoeft niets te demonteren je kunt Helicoils laten monteren dan kun je weer alles gebruiken.
dan zou ik toch evengoed mn koppen gedemonteerd willen hebben hoor!
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 17:39
door speedcowboy
ik dus ook!
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 22:28
door AZL57
Natuurlijk, zou ik ook doen, maar het kan ook zonder

Geplaatst: di 26 aug, 2008 08:32
door dyane_maniac
AZL57 schreef:Natuurlijk, zou ik ook doen, maar het kan ook zonder

met een zeeer grote kans op troep in je cilinder??? ja het kan, maar of je daar blij van wordt. en ik kan nog een verhaal van iemand die het zonder gedaan heeft en die heeft zn klep gemold. maar ja het kan. een motorblok reviseren buiten in een zandstorm kan ook.
Geplaatst: di 26 aug, 2008 15:05
door AZL57
Ja dat kan ook, bij mij hebben ze het destijds ook zo gedaan. Een snij-ijzer vol met vet dat hield de stukjes metaal vast, daarna uitblazen met perslucht. Maar je weet natuurlijk nooit of er niet toch nog iets in ligt. ;-)