oliepomp met krassen

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

oliepomp met krassen

Bericht door Charl » za 30 aug, 2008 23:38

Bij het schoonmaken van de oliepomp zag ik dat alle 4 de onderdelen bekrast waren.
In eerste instantie kan je zeggen, 'als je het goed doet gewoon vervangen,'

als ik me aan de andere kant en voorstelling probeer te maken van wat er gebeurt als de motor draait, dan lekt er wat olie via de krassen weg wat consequenties zou kunnen hebben voor de druk maar ik kan me niet indenken dat dit op 5 bar een significant verschil uitmaakt.
De boel zal misschien nog wel op elkaar zijn ingesleten wat de afsluiting wat beter maakt waardoor er minder weglekt.

Vanwege mijn groentje status durf ik hier echter niet op te vertrouwen dus graag weer wat expert opinions.

Ik begin zolangzamerhand echt een budgetprobleem te krijgen dus als het even zou kunnen zou ik ze eigenlijk willen laten zitten onder de voorwaarde dat ik niet binnen 5000 km alles weer open moet schroeven om de pomp alsnog te vernieuwen.

hieronder de rotordelen, de rest ziet er net zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 31 aug, 2008 09:35

Eerst maar eens nagaan waarom er krassen in zitten, waarschijnlijk is je anti schuimplaat ook naar gruzelementen en controlleer dan ook maar even je krukas lagers.

Vervelende is dat je die 5 bar natuurlijk nog niet hebt kunnen meten, of wel? Anders moet je straks alsnog de pomp vervangen. PS is het pomphuis ook beschadigd?

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 31 aug, 2008 10:46

het pomphuis met afdekplaat ziet er net zo uit wat de krassen betreft.

het emulsiescherm trof ik in zijn geheel niet aan zoals gezegd in mijn vorige mini topic.
Het ventiel in de olievulpijp was ook kapot wat wellicht en hoop rondslingerende olie veroorzaakt heeft.

Kan dit ook niet deels gewone slijtage zijn als gevolg van niet uitgefilterd slijpsel in de olie?

De krukaslagerspeling is nog in orde, althans de achterste met een speling van tussen de 0,05 en 0,10 mm (volgens haynes binnen de marge).
Dit is de ruimte tussen bus en as gemeten met een voelermaat. Voor voelt het hetzelfde maar kan het niet meten.
Wel zijn ook hier vergelijkbare krassen zichtbaar:

Afbeelding

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » zo 31 aug, 2008 12:57

zitten toch een paar lelijke krassen in je pompje. geloof een nieuwe pompje kost 35 euro comp. dus op zich de kosten niet. maar jah ken het probleem alles bij elkaar word het toch een berg geld. je lagers zien der ook gekrast is. lijkt toch der op dat er wat koreltjes van iets door je systeem zijn gegaan. en als je het inwendige oliefilter schoon spoelt komt daar dan geen rommel uit?

greets dukw

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » zo 31 aug, 2008 14:45

Ik heb het filter alleen van de buitenkant schoongemaakt, de binnenkant is dus ook een idee.

De oliepomp valt inderdaad nog wel mee financieel, mocht het krukaslager aan vervanging toe zijn, dan het achterste ook en dat betekent een andere as.

Ik geloof dat ik maar eens een setje staatsloterijloten op de kop ga tikken :wink:

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » ma 1 sep, 2008 09:49

ik geloof dat der geen nieuwe krukas lagers te koop zijn. ben der ook eens naar op zoek geweest. maar werd toen voor mij een nieuwe krukas.
voel je de krassen egt zitten in het lager?

setjes staasloten is eenoptie jah. of even een geldboompje aanschaffen.

greets dukw

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 1 sep, 2008 15:19

Die oliepomp valt nog wel mee, heb ze erger gezien en volgens mij is dit normale slijtage. Vervangen is voor een volledig nieuwe is natuurlijk het allerbeste.

Krukaslager, niet nieuw te krijgen? Lijkt me sterk hoor. Dat ding kun je gewoon zo van de krukas afschuiven.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 1 sep, 2008 15:31

De achterste wel, maar de vraag is hoe de rest er aan toe is.

Ik zou het een beetje half werk vinden om van alles te vernieuwen en de as maar te laten zitten.

Ik mag de naam niet noemen maar ik kreeg het advies van een bekende 'sportwagenfirma' om een gereviseerde aan te schaffen i.c.m. een nieuwe oliekoeler.

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 1 sep, 2008 16:27

Die firma verkoopt zeker ook nieuwe krukassen dan?

Ligt er aan hoe ver je wilt gaan. Ik heb zelf als basis een AK2 blok genomen met maar 50.000 km op de teller. Die heb ik helemaal gedemonteerd en heb de krukas getest op speling. Was prima, dus die heb ik gebruikt. Heb dr ook een gebruikte nokkenas in met nauwelijks slijtage sporen. Kwam van de plank zegmaar :)
Zo heb ik ook een prachtig krukaslager kunnen bemachtigen?

Maar kom op zeg, zo een krukaslager moet toch te krijgen zijn nieuw? En bij een 'nieuwe' zit er dan zeker wel een bij?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » ma 1 sep, 2008 16:45

ik had net hetzelfde voor, bij een "garage" (kand e naam helaas niet vernoemen maar het is een gekende en goede! als je het wilt weeten stuur je maar een pm!) en daar konden ze me ook niet voorthelpen. maar als dat lager al slijtage vertoond, hebben de andere het vast ook en hoe ga je die vervangen? een goede gebruikte is veruit de beste en goedkoopste oplossing denk ik. zo diep lijken me de krassen ook niet op de foto, de mijne ziet er net zo uit en houd het goed vol...

mvg

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 1 sep, 2008 20:48

als het goed in de olie zit draait het heel soepel.

feit is wel dat ik de komende tijd van de echt vuile olie af ben dus dat de krassen waarschijnlijk niet erger zullen worden. mijn oliekoeler vervang ik in ieder geval voor een vers exemplaar want ik lees op meerdere plekken dat een eenmaal van binnen vieze koeler een bron van ellende blijft.

misschien maak ik me druk om niks, met de speling zit het in ieder geval wel goed. bang makers zijn een beetje de wellicht te perfectionistische berichten in bijvoorbeeld haynes dat je bij dit soort dingen het betreffende onderdeel móet vervangen.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » ma 1 sep, 2008 22:07

ik kon toen der tijd geen lagers vinden. mischien als ik ind beter gezocht had had ik ze wel gehad. was iets te snel met me oordeel daar in.

der zal vast wel mee te rijden zijn ind met die lagers. zijn eenden die rammelen aan alle kanten en doen het gewoon goed. dus zal zoon vaart niet lopen.
over die schone olie voorlopig. denk dat het juist vervuilder raakt kwa ijzerstof. aangezien je zuiger en cilinder in moeten lopen. maar daar zal het meesten der wel van uitgefilterd worden denk ik

greets dukw

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » ma 1 sep, 2008 22:48

ik heb tijdens de inrijdperiode ooknog loodvervanger gebruikt, hij kan perfect loodvrij aan maar er wasme verteld dat ik er geen slecht aan deed met gedurende 2000km loodvervanger toe te voegen totdat hij ingeredenw as. baat het niet dan schaad het niet dacht ik bij mezelf
het heeft waarschijnlijk het gevolg dat alles beter inslijt

mvg

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » di 2 sep, 2008 10:55

voor het slijpsel probleem doe ik magneet bolletjes in het olie filter. Ik neem het filter extra groot om wat weerstand te bieden tegen overhitting.
Er zijn ook leuke setjes voor oliemanagement te koop.
De simpele met alleen en druk- en temperatuursensor, de duurdere met een compleet thermostaatsysteem en een extra koeler om precies op de juiste temp te houden.
Dat soort dingen lijken me een zeer nuttige investering

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Charl » di 2 sep, 2008 14:42

laatste hoofdstuk, de nokkenas. deze zag er eigenlijk wel goed uit dacht ik, lekker laten zitten.
totdat ik hem eens beter ging bekijken.
dit is wat ik zag:

Afbeelding

Het begint zolangzamerhand lachwekkend te worden.
en lachen en huilen liggen dicht bij elkaar zeggen ze wel eens.

Plaats reactie