Pagina 1 van 4
Motor op E85 laten rijden
Geplaatst: do 18 sep, 2008 14:47
door Tonie
Gegroet,
Als projectje voor school ga ik onder andere een 2CV op E85 doen rijden. Dat het lukt weet ik, doordat het al gedaan is.
Natuurlijk moet de sproeier aangepast worden, de benzineleidingen vervangen door moderne exemplaren. De stationairsproeier 30% uitgeboord worden. En moet er warme lucht voorzien worden in de inlaat omdat vooral in de winter E85 zoveel warmte onttrekt dat er ijsvorming op de inlaat ontstaan.
Zijn er eventueel nog bedenkingen die jullie hebben? Of andere zaken die ik vergeet?
Geplaatst: do 18 sep, 2008 14:53
door Jeroen-citroen
Welkom.
Hier is al veel over geschreven, gebruik de zoekfunktie eens
Geplaatst: di 23 sep, 2008 19:55
door Tonie
Idd, ik heb al aardig wat informatie gevonden
Geplaatst: di 23 sep, 2008 20:23
door Ramon
de onsteking moet wat vroegerje kan ook isolatie om je inlaat spruitstuk doen. of een uitgang van je verwarming er op richten!
ikk heb geen idee hoe groot je sproeier primaire sproeier moet zijn. verstelbare sproeier werk niet zo goed weet ik wel.
ik voeg nu ook 25%ethanol toe aan mijn brandstof hoef ik niks voor te veranderen!
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 16:44
door Tonie
Waarom werkt de verstelbare sproeier niet zo goed? Wat raad je mij dan aan? Gewoon de sproeier verandere?
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 18:38
door Ramon
ethanol is eigenlijk niks om 100% op te rijden! bespaar je de moeite
Re: Motor op E85 laten rijden
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 18:52
door plof
Tonie schreef:Gegroet,
Als projectje voor school ga ik onder andere een 2CV op E85 doen rijden. Dat het lukt weet ik, doordat het al gedaan is.
Natuurlijk moet de sproeier aangepast worden, de benzineleidingen vervangen door moderne exemplaren. De stationairsproeier 30% uitgeboord worden. En moet er warme lucht voorzien worden in de inlaat omdat vooral in de winter E85 zoveel warmte onttrekt dat er ijsvorming op de inlaat ontstaan.
Zijn er eventueel nog bedenkingen die jullie hebben? Of andere zaken die ik vergeet?
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php eerste vakje de orginele sproeier maat tweede vakje 35%, en de ethanol sproeier maat komt eruit die je moet hebben.
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:05
door Ramon
oke als jullie het echt willen weten! op 100% e85 bevriest je inlaat, de sproeier maat primaire gaat idd richting de 130 secundair 140
je stationair moet ook groter
je inlaat kan je inpakken maar is niet ideaal.
je bezine slang hoef je niet te vervangen!!
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:07
door Martijn, Arnhem
Zeg Plof,
Je bent niet echt iemand van lange conversatie hè ...hihihi.
Ik ben ook bezig met ethanol met mijn Aca maar dan in combi met LPG wat beter uitkomt met sproeiermaten ontsteking.
- over welke sproeiers heb je het...
- je zegt eerst 30%, in je laatste berichtje 35 procent maar op die site staat 40%...wat is het nu en waarom volgens jou dus 35%
Martijn Arnhem
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:09
door Martijn, Arnhem
Je kunt de ethanol ook via warmtewisselaar laten lopen en zodoende verwarmen.
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:10
door Ramon
het hangt af per eend beste is op rollerbank en dan mengsel meten op volgas onder kracht
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 19:31
door supercees
Ramon schreef:
ik voeg nu ook 25%ethanol toe aan mijn brandstof hoef ik niks voor te veranderen!
waar haal je dat dan en wat kost dat dan en rij je dan ook nog zuiniger of maakt dat niet uit?
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 20:24
door plof
Martijn, Arnhem schreef:Zeg Plof,
Je bent niet echt iemand van lange conversatie hè ...hihihi.[/qoute]
Nope, niet echt...
Martijn, Arnhem schreef:
Ik ben ook bezig met ethanol met mijn Aca maar dan in combi met LPG wat beter uitkomt met sproeiermaten ontsteking.
- over welke sproeiers heb je het...
- je zegt eerst 30%, in je laatste berichtje 35 procent maar op die site staat 40%...wat is het nu en waarom volgens jou dus 35%
Martijn Arnhem
Stationair sproeier, ipv de verstelbare. /Aryen gaf me de link, en zei 35%, vertrouw er wel op dat het dan 35% is, die heeft er al wat liters doorgestookt meen ik..
Off-topic: zit niet zo gek ver uit de buurt vergeleken met de rest..
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 21:54
door Boudewijn
Maar wat is er nu mis met de verstelbare sproeier?
Ik zou op E85 en benzine willen gaan rijden en dus moet je dan een verstelbare sproeier hebben. En is dat wel mogelijk in combinatie met contactpunten, of moet ik dan bij de benzinepomp de ventilator uitbouwen en de ontsteking verstellen?
Geplaatst: vr 13 feb, 2009 23:13
door Martijn, Arnhem
Ik heb begrepen dat het volgende gedaan kan worden voor beste resultaat.
- stationaire sproeier opboren naar 50
- verstelbare sproeier monteren en vlotter beetje zijdelinks buigen ( vlotter kan te hoog op sproeier komen te liggen waardoor brandstoftoevoer niet meer mogelijk is)
- ontsteking 5 graden vroeger zetten maar dan niet meer op benzine rijden
- tegen bevriezing van carbu en ethanol, ethanol verwarmen
Bij benzine dient ontsteking te staan zoals we geleerd hebben. LPG vraagt door zijn hogere octaangehalte liefst een vroegere ontsteking en Ethanol een nog vroegere door zijn nog hogere octaangehalte. De combi van LPG/ethanol is dus beter dan benzine/ethanol omdat het beste ontstekingstijdstip gehaald kan worden. Benzine en ethanol liggen het verst uit elkaar.
Bovenstaande heb ik van Aryan en deels van Albert.
Ik ben me dus aan het beraden om de ontsteking een graad of 3 te vervroegen zodat ik in noodgevallen nog op benzine kan rijden maar dat wordt een kwestie van testen wat wel of niet mogelijjk is, misschien wordt het wel 2 of 4 graden...? Kans op pingelen op benzine is vrijwel zeker. Ik weet bijv. van een Volvo op houtgas dat ie wel 15 graden moet vervroegen.
Omdat ik op LPG rijd heb ik een warmtewisselaar (WW) om de uitlaatpijp net voor de 1e pot gevuld met water wat op de verdamper is aangesloten. Toen ik die maakte en ik de 1e pot er toch af had heb ik meteen ook aan de andere kant net voor de 1e pot een zelfde WW van rood koper eromheen gedraaid. Dat ding staat nu niets te doen en ik had gedacht om die ooit misschien nog eens voor iets van een verwarming ofzo te gaan gebruiken. Nu ga ik daar maar een WW voor m'n ethanol van maken.
Leidingen hoeven niet aangepast te worden en rijden op 100% ethanol is ook mogelijk.
Martijn Arnhem