Een benzinedebietmeter

Tonie
Beginner
Beginner

Een benzinedebietmeter

Bericht door Tonie » di 23 sep, 2008 19:57

Gegroet,

Eerst heb ik de zoekfunctie geprobeerd, maar die leverde niets op. Dus dacht ik, ik zal maar eens een nieuw onderwerp starten :-).

Ik zou graag een benzinedebietmeter installeren op m'n geitje. Zodat je elk moment kunt zien hoeveel benzine de motor momenteel aanzuigt.

Heeft iemand er ervaring mee, of zelf zo'n meter?

Greetz
Aan pk's heb je niets, paarden gaan niet harder dan 80!

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » di 23 sep, 2008 22:33

Niet in de eend, wel in de leasebak.
Ik had vroeger een auto (fiat uno) en daar zat een ecometer in (een wijzertje dat van groen naar rood ging als je gas gaf)
Dat zat met een slangetje aangesloten op het vacuum van de carburateur.
AZ A2 '70
AK400 '76

TB
Moderator

Bericht door TB » di 23 sep, 2008 22:40

Volgens mij heb ik weleens zo een metertje gezien voor de eend. Weet alleen niet meer waar...
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 23 sep, 2008 23:54

is gewoon vacuummeter, niet echt meter voor de hoeveelheid benzine, geeft alleen alleen aan dat je zuinig rijdt. Moderne systemen zijn gekoppeld aan injectie, vacuum en snelheidsmeter.

Tonie
Beginner
Beginner

Bericht door Tonie » do 25 sep, 2008 17:28

Dus een gewone vacuümmeter lukt ook.
Maar is dit haalbaar in een geitje?
Het is natuurlijk wel mooi, als je ziet hoeveel je verbruikt.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » vr 26 sep, 2008 10:31

Je kunt wel zien of je veel of weinig verbruikt dmv zo'n vavuummeterje. Maar met aantal liters per 100km (zoals in veel moderne auto's) is bijna niet temaken.. Dit is namelijk een combinatie van het huidige verbuik in liter / sec. ten opzichte van de gereden snelheid.
Je moet dus 2 zaken meten; de huidige snelheid en het huidige verbruik, en dan een computertje laten berekenen wat het verbruik op dat moment is..
AZ A2 '70
AK400 '76

Tonie
Beginner
Beginner

Bericht door Tonie » vr 26 sep, 2008 14:14

En waar sluit je dat vacuümmetertje dan aan? Op je carburator ergens? Of op je vacuümpomp?
Maar eigenlijk als je je snelheid als "eletronisch" signaal kan verkrijgen en ook het signaal van je vacuümmeter dan is het mogelijk om via een klein IC een indicatie te krijgen van verbruik in liter.

Als ik al kan zien of ik momenteel veel of weinig verbruik dan zal het al goe zijn. Maar natuurlijk, als het beter kan, waarom dat dan niet probere :) ...

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 26 sep, 2008 18:03

beide op de carburateur of t stuk op vacuumpomp van de carb. Je kunt in de carb voet (de plaat tussen carb en spruitstuk) een gaatje boren, daar een buisje in lijmen met 2k lijm en daar slangetje op aansluiten.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » vr 26 sep, 2008 22:13

Tonie schreef:En waar sluit je dat vacuümmetertje dan aan? Op je carburator ergens? Of op je vacuümpomp?
Maar eigenlijk als je je snelheid als "eletronisch" signaal kan verkrijgen en ook het signaal van je vacuümmeter dan is het mogelijk om via een klein IC een indicatie te krijgen van verbruik in liter.

Als ik al kan zien of ik momenteel veel of weinig verbruik dan zal het al goe zijn. Maar natuurlijk, als het beter kan, waarom dat dan niet probere :) ...
Het enige wat je dan moet onderzoeken is, bij welke onderdruk welke hoeveelheid brandstof toevoer hoort.
Je vacuum kun je idd het beste uit de voet van je carb halen middels een gaatje of een extra tussenflens zoals bij sommige electronische ontstekingen.
AZ A2 '70
AK400 '76

Tonie
Beginner
Beginner

Bericht door Tonie » za 27 sep, 2008 18:20

Het is dus ni zomaar eventjes een metertje aansluiten en je kan da zien.

Als je dan moet weten bij welke onderdruk welke benzinetoevoer hoort, dan heb je al een paar elektronische componenten nodig om die "kenvelden" in te steken...

Moet eens zien of dit de moeite is om te maken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 28 sep, 2008 10:36

Metertje voor simpele weergave bestaan wel, eind jaren 80 begin 90 werden meters gebruikt die door middel van groen schuifje aangaven of je zuinig reed. Je zult dan even wat autoslopen moeten afstruinen en dashbordje slopen.

In princiepe geldt hoe lager je onderduk des te zuiniger de motor loopt, die bereik je gewoon door puntje minder gas te geven als je bij een bepaalde snelheid bent.

petervdl2cv
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door petervdl2cv » ma 29 sep, 2008 15:34

Ik denk dat dit is wat je zoekt, het metertje links bovenaan:

Afbeelding

Dit exemplaar is van het merk VDO, ooit nieuw gekocht, er staat "gascontrol" op vermeld. Standaard inbouwmaat 52mm + verlichting.
Voor de aansturing heb ik een gaatje van 3mm geboord in het inlaatspruitstuk en er een mini slangpilaartje ingezet.

Werkt perfect! Geen letterlijke opgave van liter/100km maar wel een goede indicatie van wel/niet zuinig rijden.
En je zou er van versteld staan hoeveel verschil in verbruik je krijgt door 5 of 10 kmh minder te rijden...

En voor de rest is 't gewoon plezant om naar te kijken, tenslotte heb je dat dashboard toch constant voor je neus :lol: hahah
Groeten!
Peter

edit J.C. plaatje werkend gemaakt

Tonie
Beginner
Beginner

Bericht door Tonie » wo 1 okt, 2008 22:50

En zo'n meterke da kunde gewoon kopen, en alles zit erbij om da dan aan te sluiten en op u dashboard, te zette.. Allé ergens te zette :-).
Tis waar, altij fijn om meterkes te hebbe staan in uw geit...

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 2 okt, 2008 21:13

Afbeelding

Peter,
dat ziet er indrukwekkend uit! :lol:

Heb je ook een foto van hoe het er 's avonds uit ziet? :shock:

Greetz David

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 3 okt, 2008 19:23

Op de markt in Kerkrade was er een duitse eend die zelfs vliegtuigmeter op zijn dasbord had zag er ook indrukwekkend uit ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie