olievulpijp

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

olievulpijp

Bericht door Nicky » wo 24 sep, 2008 09:41

Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 24 sep, 2008 11:22

Heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp is dat ding tussen de slang het klepje? Dat in de oude vulpijp niet ok meer is?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 24 sep, 2008 12:13

Zij hebben twee oplossingen voor een kapotte olievulpijp.
1. eigen ontwikkelde olievulpijp
2. een soort terugslagklep (kapotte olievulpijp blijft dan zitten)

Ik was alleen benieuwd of er iemand al zoiets in z'n eend heeft zitten.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5244
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 24 sep, 2008 13:44

Een kennis heeft zo'n terugslagklep in de slang van zijn ami gezet, hij is er tevreden ermee. Zijn klep kwam uit een Smart.
diverse Citroens, wat anders.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 25 sep, 2008 12:41

waarom niet gewoon een nieuwe "gewone" vulpijp?
AZ A2 '70
AK400 '76

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 25 sep, 2008 13:43

Omdat deze schijnbaar niet meer kapot kunnen.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

blomminetti
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 mei, 2008 21:36
Locatie: lelystad

Bericht door blomminetti » do 25 sep, 2008 19:16

kun je mij aangeven waar je deze klep hebt gehaald?
Ik heb namelijk last van een rokend eendje, ik denk zelf dat de vulpijp (weer) defect is. Wat is eigenlijk mis met het omzeilen van de carterontluchting. Dus slang naar buiten en invoer luchtfilter afsluiten, ik heb wel eens gelezen dat dit geen kwaad kan voor het blokje, klopt dit?
Wat kan nog meer het euvel zijn?
it eend mie

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 25 sep, 2008 19:30

Ik heb nog niets gehaald, want ik wilde eerst even weten of er iemand al ervaring mee heeft.
Maar als je op de links onder de foto's klikt dan kom je op de website van ECAS.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5244
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 25 sep, 2008 20:51

Ter verduidelijking, de klep zit in de slang tussen vulpijp en luchtfilter.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 26 sep, 2008 10:06

Begrijp ik nu goed dat er ook mensen zijn die een losse klep willen monteren, wanneer hun originele vulpijp kapot is?

Als dat zo is, dan lijkt me dit een beetje onlogisch. Aangezien een kapotte originele vulpijp verstopt zit en een extra klep dus geen zin heeft. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » vr 26 sep, 2008 10:19

Wanneer de originele olievulpijp kapot is en er dus geen/te weinig onderdruk meer in het carter is, dan kan je toch met een terugslagklep later in het systeem ook onderdruk veroorzaken.
Of zie ik dit verkeerd?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » vr 26 sep, 2008 21:48

Zo'n aparte klep vind ik juist geen gek idee. Het probleem met de originele klep is dat het rubber hard wordt en wat opkrult en daardoor niet goed meer afsluit. De aparte klep neemt die functie over.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 27 sep, 2008 09:01

Het probleem met zo'n aparte klep is dat je niet het onderliggende probleem oplost, maar er omheen werkt. Als je daar aan begint wordt je auto al gauw een kerstboom met veel toeters en bellen.

Ik ga er vanuit de aparte klep goed werkt. Maar ik zou gewoon het probleem bij de kop aanpakken en de vulpijp vervangen.

blomminetti
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 mei, 2008 21:36
Locatie: lelystad

olievulpijp weer defect

Bericht door blomminetti » zo 28 sep, 2008 21:46

blomminetti schreef:kun je mij aangeven waar je deze klep hebt gehaald?
Ik heb namelijk last van een rokend eendje, ik denk zelf dat de vulpijp (weer) defect is. Wat is eigenlijk mis met het omzeilen van de carterontluchting. Dus slang naar buiten en invoer luchtfilter afsluiten, ik heb wel eens gelezen dat dit geen kwaad kan voor het blokje, klopt dit?
Wat kan nog meer het euvel zijn?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 29 sep, 2008 07:12

Ik heb de tekst op de engelse website gelezen en voor zover ik het begrijp vergroot het de onderdruk in het carter, waardoor er minder snel lekkages ontstaan bij een oud blokje.

Het is dus niet allen maar ter vervanging van een kapotte vulpijp!

Hieronder de engelse tekst:

See all the details below - but just keep your old breather in place and put this metal valved unit into the rubber tube from it.
Gives a huge increase in crankcase depression.

An old engine will often be covered with oil on the outside and drips on the ground.
The apparently simple engine breather, when in working condition (they dont last forever, say - 5 yrs. maximum), creates a partial vacuum inside the crankcase which means that at the point of a potential oil leak the engine tends to suck air in rather than leak!

If you open the lid of the breather with engine running oil and fumes will always gush out - that is normal! On each down stoke of the piston any air inside the crankcase is compressed, if pressure cannot escape the resulting power loss can be 2bhp. (5mph from top speed, 6mpg consumption increase). Fitting new often improves starting too!


Ik ben dus eigenlijk wel nieuwsgierig hoe en of dit werkt.
Had er nog niet van gehoord.
Zou dus ook olielekkage tegen kunnen houden.

Ben benieuwd hoe andere forumleden hierover denken. :?

Greetz David

Plaats reactie