Pagina 1 van 2

olievulpijp

Geplaatst: wo 24 sep, 2008 09:41
door Nicky

Geplaatst: wo 24 sep, 2008 11:22
door TB
Heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed begrijp is dat ding tussen de slang het klepje? Dat in de oude vulpijp niet ok meer is?

Geplaatst: wo 24 sep, 2008 12:13
door Nicky
Zij hebben twee oplossingen voor een kapotte olievulpijp.
1. eigen ontwikkelde olievulpijp
2. een soort terugslagklep (kapotte olievulpijp blijft dan zitten)

Ik was alleen benieuwd of er iemand al zoiets in z'n eend heeft zitten.

Geplaatst: wo 24 sep, 2008 13:44
door AZL57
Een kennis heeft zo'n terugslagklep in de slang van zijn ami gezet, hij is er tevreden ermee. Zijn klep kwam uit een Smart.

Geplaatst: do 25 sep, 2008 12:41
door Bjorn
waarom niet gewoon een nieuwe "gewone" vulpijp?

Geplaatst: do 25 sep, 2008 13:43
door Nicky
Omdat deze schijnbaar niet meer kapot kunnen.

Geplaatst: do 25 sep, 2008 19:16
door blomminetti
kun je mij aangeven waar je deze klep hebt gehaald?
Ik heb namelijk last van een rokend eendje, ik denk zelf dat de vulpijp (weer) defect is. Wat is eigenlijk mis met het omzeilen van de carterontluchting. Dus slang naar buiten en invoer luchtfilter afsluiten, ik heb wel eens gelezen dat dit geen kwaad kan voor het blokje, klopt dit?
Wat kan nog meer het euvel zijn?

Geplaatst: do 25 sep, 2008 19:30
door Nicky
Ik heb nog niets gehaald, want ik wilde eerst even weten of er iemand al ervaring mee heeft.
Maar als je op de links onder de foto's klikt dan kom je op de website van ECAS.

Geplaatst: do 25 sep, 2008 20:51
door AZL57
Ter verduidelijking, de klep zit in de slang tussen vulpijp en luchtfilter.

Geplaatst: vr 26 sep, 2008 10:06
door Punky
Begrijp ik nu goed dat er ook mensen zijn die een losse klep willen monteren, wanneer hun originele vulpijp kapot is?

Als dat zo is, dan lijkt me dit een beetje onlogisch. Aangezien een kapotte originele vulpijp verstopt zit en een extra klep dus geen zin heeft. :roll:

Geplaatst: vr 26 sep, 2008 10:19
door Nicky
Wanneer de originele olievulpijp kapot is en er dus geen/te weinig onderdruk meer in het carter is, dan kan je toch met een terugslagklep later in het systeem ook onderdruk veroorzaken.
Of zie ik dit verkeerd?

Geplaatst: vr 26 sep, 2008 21:48
door landloper
Zo'n aparte klep vind ik juist geen gek idee. Het probleem met de originele klep is dat het rubber hard wordt en wat opkrult en daardoor niet goed meer afsluit. De aparte klep neemt die functie over.

Geplaatst: za 27 sep, 2008 09:01
door Kulio
Het probleem met zo'n aparte klep is dat je niet het onderliggende probleem oplost, maar er omheen werkt. Als je daar aan begint wordt je auto al gauw een kerstboom met veel toeters en bellen.

Ik ga er vanuit de aparte klep goed werkt. Maar ik zou gewoon het probleem bij de kop aanpakken en de vulpijp vervangen.

olievulpijp weer defect

Geplaatst: zo 28 sep, 2008 21:46
door blomminetti
blomminetti schreef:kun je mij aangeven waar je deze klep hebt gehaald?
Ik heb namelijk last van een rokend eendje, ik denk zelf dat de vulpijp (weer) defect is. Wat is eigenlijk mis met het omzeilen van de carterontluchting. Dus slang naar buiten en invoer luchtfilter afsluiten, ik heb wel eens gelezen dat dit geen kwaad kan voor het blokje, klopt dit?
Wat kan nog meer het euvel zijn?

Geplaatst: ma 29 sep, 2008 07:12
door David
Ik heb de tekst op de engelse website gelezen en voor zover ik het begrijp vergroot het de onderdruk in het carter, waardoor er minder snel lekkages ontstaan bij een oud blokje.

Het is dus niet allen maar ter vervanging van een kapotte vulpijp!

Hieronder de engelse tekst:

See all the details below - but just keep your old breather in place and put this metal valved unit into the rubber tube from it.
Gives a huge increase in crankcase depression.

An old engine will often be covered with oil on the outside and drips on the ground.
The apparently simple engine breather, when in working condition (they dont last forever, say - 5 yrs. maximum), creates a partial vacuum inside the crankcase which means that at the point of a potential oil leak the engine tends to suck air in rather than leak!

If you open the lid of the breather with engine running oil and fumes will always gush out - that is normal! On each down stoke of the piston any air inside the crankcase is compressed, if pressure cannot escape the resulting power loss can be 2bhp. (5mph from top speed, 6mpg consumption increase). Fitting new often improves starting too!


Ik ben dus eigenlijk wel nieuwsgierig hoe en of dit werkt.
Had er nog niet van gehoord.
Zou dus ook olielekkage tegen kunnen houden.

Ben benieuwd hoe andere forumleden hierover denken. :?

Greetz David