Nogmaals LHM Hoofdremcylinder.
Nogmaals LHM Hoofdremcylinder.
Na een tijdje lezen op dit forum waar ik veel nuttige informatie heb gevonden wil ik nu een vraag stellen.
Ik ben al enige tijd bezig met de komplete revisie van een mehari.
Om een inventarisatie te kunnen maken welke onderdelen ik nieuw moet kopen heb ik een aantal onderdelen gedemonteert waaronder de hoofdremcylinder. Om te controleren hoe de staat van de hrc was heb ik deze geheel uit elkaar gehaalt.Alles was prima in orde geen slijtage of roest te zien.Toch maar een revisie setje gekocht om de zaak weer als nieuw te maken.En nu het probleem.Ik kan nergens een tekening vinden waar op ik kan zien hoe de zaak in elkaar heeft gezeten.Op dit forum heb ik een topic van mei 2007 gevonden met het zelfde probleem.Het gaat over precies het zelfde type hrc.Uit de foto`s kan ik echter niet opmaken hoe dat ding nu precies in elkaar heeft gezeten en in welke richting de cupjes moeten zitten.Is er iemand die een tekening en/of foto heeft of mij kan uitleggen hoe ik de hrc weer moet samenbouwen??Het gaat dus om een dubbele LHM hoofdremcylinder.Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt.
Fredo
Ik ben al enige tijd bezig met de komplete revisie van een mehari.
Om een inventarisatie te kunnen maken welke onderdelen ik nieuw moet kopen heb ik een aantal onderdelen gedemonteert waaronder de hoofdremcylinder. Om te controleren hoe de staat van de hrc was heb ik deze geheel uit elkaar gehaalt.Alles was prima in orde geen slijtage of roest te zien.Toch maar een revisie setje gekocht om de zaak weer als nieuw te maken.En nu het probleem.Ik kan nergens een tekening vinden waar op ik kan zien hoe de zaak in elkaar heeft gezeten.Op dit forum heb ik een topic van mei 2007 gevonden met het zelfde probleem.Het gaat over precies het zelfde type hrc.Uit de foto`s kan ik echter niet opmaken hoe dat ding nu precies in elkaar heeft gezeten en in welke richting de cupjes moeten zitten.Is er iemand die een tekening en/of foto heeft of mij kan uitleggen hoe ik de hrc weer moet samenbouwen??Het gaat dus om een dubbele LHM hoofdremcylinder.Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt.
Fredo
Hartelijk dank voor de reactie.
Deze foto`s kende ik al maar mischien weet jij mij aan de hand van de foto`s wat wijzer te maken.Als ik kijk naar foto 20335 welke kant van het korte plunjertje moet dan als eerste in de hrc.Verder heb ik 2 veren waarvan de ene wat sterker is dan de andere.Op foto 20336 zie ik een zwarte veer dat is de sterkste.Moet de sterkste voor het korte plunjertje of tussen de 2 plunjers in ?En dan als laatste zitten de cupjes op foto 20335 zoals ze gemonteerd moeten zijn.
Hopelijk kan je me verder helpen en de volgende keer zal ik beter opletten voor ik iets sloop
Deze foto`s kende ik al maar mischien weet jij mij aan de hand van de foto`s wat wijzer te maken.Als ik kijk naar foto 20335 welke kant van het korte plunjertje moet dan als eerste in de hrc.Verder heb ik 2 veren waarvan de ene wat sterker is dan de andere.Op foto 20336 zie ik een zwarte veer dat is de sterkste.Moet de sterkste voor het korte plunjertje of tussen de 2 plunjers in ?En dan als laatste zitten de cupjes op foto 20335 zoals ze gemonteerd moeten zijn.
Hopelijk kan je me verder helpen en de volgende keer zal ik beter opletten voor ik iets sloop
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik heb net even gekeken en zo moeilijk is het niet als je deze er ook naast houdt.
http://home.tiscali.nl/backfire/album/R ... 20337.html
ik werk dus in dit geval van links naar rechts. afbeelding 335 nemen wij dan als beginpunt.
De onderste plunjer is degene waaraan de rempedaaldrukt dit is dus de buitenste. Dan krijg je de veer en dan komt de kortere plunjer. De laatste veer (wist al niet meer dat deze er bij zat) is de eindaanslag.
Dus als je gaat monteren, eerst de korte veer,dan de korte plunjer, dan de lange veer en als laatste de lange plunjer.
Let op dat je in de gaatjes van de remcilinder het kupje begeleidt, anders scheurt het rubber op het gaatje van de remcilinder. Ook niet vergeten de borgpennetjes te monteren.
@peter, heb je de cupjes nat gemaakt met lhm voor montage? Het kan zijn hoor, want er zijn er enkele merken die eigenlijk te groot zijn.
http://home.tiscali.nl/backfire/album/R ... 20337.html
ik werk dus in dit geval van links naar rechts. afbeelding 335 nemen wij dan als beginpunt.
De onderste plunjer is degene waaraan de rempedaaldrukt dit is dus de buitenste. Dan krijg je de veer en dan komt de kortere plunjer. De laatste veer (wist al niet meer dat deze er bij zat) is de eindaanslag.
Dus als je gaat monteren, eerst de korte veer,dan de korte plunjer, dan de lange veer en als laatste de lange plunjer.
Let op dat je in de gaatjes van de remcilinder het kupje begeleidt, anders scheurt het rubber op het gaatje van de remcilinder. Ook niet vergeten de borgpennetjes te monteren.
@peter, heb je de cupjes nat gemaakt met lhm voor montage? Het kan zijn hoor, want er zijn er enkele merken die eigenlijk te groot zijn.
Helaas ik ben er nog niet uit.
Bij mij zijn beide veren even lang alleen kan ik de ene met mijn handen helemaal samen drukken en de andere (de zwarte) niet
Op foto 20336 zie ik de zwarte veer op het korte plunjertje zitten.Is dit de plaats waar deze veer origineel gemonteerd is??
Maar de belangrijkste vraag is moeten de plunjers achter elkaar gemonteerd worden in de positie zoals ze op foto 20335 staan of moet het korte plunjertje 180 graden draaien en de 2 dunne uiteinden naar elkaar toe wijzen (de dunne kant is op foto 20355 waar de korte plunjer geen cupje heeft)
Fredo
Bij mij zijn beide veren even lang alleen kan ik de ene met mijn handen helemaal samen drukken en de andere (de zwarte) niet
Op foto 20336 zie ik de zwarte veer op het korte plunjertje zitten.Is dit de plaats waar deze veer origineel gemonteerd is??
Maar de belangrijkste vraag is moeten de plunjers achter elkaar gemonteerd worden in de positie zoals ze op foto 20335 staan of moet het korte plunjertje 180 graden draaien en de 2 dunne uiteinden naar elkaar toe wijzen (de dunne kant is op foto 20355 waar de korte plunjer geen cupje heeft)
Fredo
OK Backfire ik snap hoe het zit maar het was jouw foto in de topic van 2007 die mij aan het twijfelen heeft gebracht.Ik snap namelijk niet waarom de cupjes aan de linkerkant (zie foto 20335)niet alle 2 in de zelfde richting gemonteerd zijn.
Volgende week ga ik de zaak monteren en zal laten horen wat de resultaten zijn.
Fredo
Volgende week ga ik de zaak monteren en zal laten horen wat de resultaten zijn.
Fredo
Dat is goed nieuws! Ik had al het idee dat deze cupjes misschien gebruikt werden nadat de HRC eerst gehoond was.backfire schreef: @peter, heb je de cupjes nat gemaakt met lhm voor montage? Het kan zijn hoor, want er zijn er enkele merken die eigenlijk te groot zijn.
Maar met een ander merk kan ik dan waarschijnlijk weer een goede HRC maken.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Oh maar dat is makkelijk uit te leggen hoor, de meest linker cupje zit er zo in om er voor te zorgen dat de lhm er niet uit kan richting rempedaal. Tweede cupje bouwt druk op voor eerste remleiding. Derde Cupje zit zo om er voor te zorgen dat de opgebouwde remdruk van de eerste remleiding niet naar tweede deel kan komen. Daarom zit deze ten opzichte van de eerste precies omgedraaid. En tenslotte natuurlijk vierde cupje bouwt de druk op voor de tweede remleiding.Fredo schreef:OK Backfire ik snap hoe het zit maar het was jouw foto in de topic van 2007 die mij aan het twijfelen heeft gebracht.Ik snap namelijk niet waarom de cupjes aan de linkerkant (zie foto 20335)niet alle 2 in de zelfde richting gemonteerd zijn.
Volgende week ga ik de zaak monteren en zal laten horen wat de resultaten zijn.
Fredo