Voorband slijt schuin af

Alles over de wielophanging
Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Voorband slijt schuin af

Bericht door Alexandre » zo 16 nov, 2008 18:48

Mijn linker voorband slijt aan de buitenzijde schuin af. Ik heb het topic van een half jaartje geleden hierover gelezen, wordt een kromme draagarm gesuggereerd. Over de afloop niets meer gemeld. Ook ik denk dat er iets krom is. Iemand nog een ander idee? Ik wil nieuwe banden monteren, maar eerst dit even oplossen.

Lex

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 16 nov, 2008 19:11

Andere draagarmen er op.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 16 nov, 2008 19:14

Is de sporing al eens gecontroleerd? Dit kan een scheef-slijtende band veroorzaken.
Als het aan de sporing ligt, hoef je in elk geval geen draagarm te wisselen...

Zie dit topic voor tips mbt afstellen van de sporing:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5918
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » zo 16 nov, 2008 19:24

Het is alleen de linkerband die scheef slijt, sporing kan het dus eigenlijk niet zijn.

Lex.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 16 nov, 2008 19:54

Kan wel, kan net zo goed een stuurarm krom zijn.

Hoe is de staat van je fusee's?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 16 nov, 2008 20:07

helemaal mijn idee
zou de boel eens deftig laten na kijken kwestie van uitlijnen
dit alvoors men begin draagarmen te veervangen
see you when you see me

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 16 nov, 2008 21:35

Merk je ook vreemde dingen tijdens rijden? Bijvoorbeeld naar een kant trekken ofzo?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 16 nov, 2008 22:03

gewoon even sporing stellen!!! daarna pas kijken naar krome draagarmen

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » zo 16 nov, 2008 22:16

Uitlijnen zal denk ik een foutief slijtagebeeld aan beide zijden geven. Auto is een paar duizend km geleden uitgelijnd en het gaat hard met het slijten.
Fusee is nieuw, nergens speling, rijdt prima.

Lex

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 16 nov, 2008 23:31

Afwijking aan de sporing geeft scheve slijtage aan de banden links en rechts, niet aan slechts 1 band, tenzij je wiel er dwars onder staat of je Eend aan 1 kant (links of rechts) abnormaal overbelast is.
Afblijven.

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » ma 17 nov, 2008 17:07

Het is de draagarm. Vandaag de eend waterpas gezet, wielen rechtuit en toen met een waterpas vertikaal langs het hart van de beide wielen gekeken. En zie daar, aan de kant van de scheef slijtende band een forse afwijking. Dat wordt dus een nieuwe draagarm, fuseepen en keerringen bij de draagarmlagers. Of vergeet ik nog wat? Meteen nieuwe banden, zal morgen even bellen of de Michelins 125 er weer zijn. Voor iets meer dan de montageprijs gemonteerd op nieuwe velgen. 135 is meestal op voorraad, 125 is moeilijk.
Eerst deze week naar de keuring.
Allemaal dank voor het meedenken.

Lex

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 17 nov, 2008 19:19

Persoonlijk zou ik ook de draagarmlagers zelf vervangen. Ik heb ook wel eens draagarmen vervangen en toen bleken de lagerschalen niet echt rond meer te zijn. Heb het spul er toch maar weer op gezet, maar nu zit die zooi er wel nieuw op.
Afblijven.

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » ma 17 nov, 2008 20:08

Lagers zijn nog nieuw, toen ik de eend heb gereviseerd heb ik alle lagers vervangen. Is een paar duizend km geleden. Ik had wat beter op moeten letten, maar ja, gedane zaken nemen geen keer. De voorbanden, Firestone, wilde ik toch al vervangen. Moet nu maar gebeuren.

Lex

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 17 nov, 2008 20:27

In dat geval zou ik ze ook laten zitten. Keerringen misschien ook wel. Maar vergeet niet het gedeelte van het lager wat in je draagarm zit ook over te zetten.
Afblijven.

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » di 18 nov, 2008 16:38

Draagarm op dit moment niet voorradig, banden ook niet. Ja Toyo' s.
Morgen eerst maar naar de keuring.

Plaats reactie