Pagina 1 van 2

draagarm

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 13:03
door wouter87
ik heb een vraag, nu ik bezig ben met mijn draagarmen valt me één ding op. het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?

Re: draagarm

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 14:22
door Bartje
wouter87 schreef:het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?
Als het goed is wel, zoniet dan is waarschijnlijk je lager versleten...

Succes met de klus.

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 14:51
door dyane_maniac
ja die kroonmoer houdt het bij elkaar. vastzetten met, ik meen, 50kgm!!

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 19:27
door Jesse
500Nm? Denk eerder 50Nm of 5kgm toch?

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 22:18
door backfire
nee eerder tussen de 350 en 400NM

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 23:01
door Jesse
moet ik maar ns een momentsleutel voor gaan zoeken dan

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 23:38
door backfire
Of een sleutel van 1 meter lang er ongeveer een gewicht van 40kg aanhangen ;)

Geplaatst: di 18 nov, 2008 11:49
door wouter87
of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten

Geplaatst: di 18 nov, 2008 12:35
door TB
Een gewone luchttol op 8 bar werkt ook prima hoor....

Geplaatst: di 18 nov, 2008 12:53
door wouter87
vast is vast

Geplaatst: di 18 nov, 2008 14:37
door TB
wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen ;)

Geplaatst: di 18 nov, 2008 19:09
door wieltje1
als je een moment sleutelk in de buurt hebt altijd makkelijk maar ik zeg ook altijd vast is vast , maar ik hoor je al denken wat is vast? zo ja ga voor de moment sleutel.

Geplaatst: di 18 nov, 2008 20:34
door dyane_maniac
TB schreef:
wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen ;)
ja, maar let wel, het betreft hier je lager die opgesloten wordt door die kroonmoer!!! niet vast genoeg vastzetten betekend een "los" wiel en overmatige slijtage van het lager. het lijkt misschien belachelijk om met een wringer (evt met verlengpijp) van 50cm met je volledige gewicht er op te gaan staan 9mits je ca 80kg weegt), maar dit IS nodig!!!

heb de ervaring met een iets te losse kroonmoer. dit heeft een belabberd weggedrag tot gevolg!

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 20:59
door Lelijke Eend
wouter87 schreef:of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten
Op mijn werk, ook ene garage, hebben we luchtsleutels waarmee je de hele handel dan zo vast draait dat dat wiel niet meer zal draaien en het lager bij elkaar geperst wordt tot 1 solide blok staal. Of de schroefdraad op de as/in de kroonmoer gaat er aan ;) Hoe dan ook: niet doen. Luchtsleutels kunnen gruwelijk sterk zijn.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 20:15
door wouter87
je kan ook overdrijven. de meeste autobedrijven k niet hoger dan 50 nm