Alles over de wielophanging
-
wouter87
- Regelmatige poster
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
- Locatie: Echt
Bericht
door wouter87 » ma 17 nov, 2008 13:03
ik heb een vraag, nu ik bezig ben met mijn draagarmen valt me één ding op. het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?
C'est une bonne voiture
-
Bartje
- Veelvuldig poster
- Berichten: 573
- Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
-
Contacteer:
Bericht
door Bartje » ma 17 nov, 2008 14:22
wouter87 schreef:het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?
Als het goed is wel, zoniet dan is waarschijnlijk je lager versleten...
Succes met de klus.
-
dyane_maniac
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Bericht
door dyane_maniac » ma 17 nov, 2008 14:51
ja die kroonmoer houdt het bij elkaar. vastzetten met, ik meen, 50kgm!!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
Jesse
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
- Locatie: Heerlen
Bericht
door Jesse » ma 17 nov, 2008 19:27
500Nm? Denk eerder 50Nm of 5kgm toch?
-
backfire
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » ma 17 nov, 2008 22:18
nee eerder tussen de 350 en 400NM
-
Jesse
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
- Locatie: Heerlen
Bericht
door Jesse » ma 17 nov, 2008 23:01
moet ik maar ns een momentsleutel voor gaan zoeken dan
-
backfire
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » ma 17 nov, 2008 23:38
Of een sleutel van 1 meter lang er ongeveer een gewicht van 40kg aanhangen
-
wouter87
- Regelmatige poster
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
- Locatie: Echt
Bericht
door wouter87 » di 18 nov, 2008 11:49
of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten
C'est une bonne voiture
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » di 18 nov, 2008 12:35
Een gewone luchttol op 8 bar werkt ook prima hoor....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
wouter87
- Regelmatige poster
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
- Locatie: Echt
Bericht
door wouter87 » di 18 nov, 2008 12:53
vast is vast
C'est une bonne voiture
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » di 18 nov, 2008 14:37
wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
wieltje1
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
- Locatie: Houten
Bericht
door wieltje1 » di 18 nov, 2008 19:09
als je een moment sleutelk in de buurt hebt altijd makkelijk maar ik zeg ook altijd vast is vast , maar ik hoor je al denken wat is vast? zo ja ga voor de moment sleutel.
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4
-
dyane_maniac
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Bericht
door dyane_maniac » di 18 nov, 2008 20:34
TB schreef:wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen
ja, maar let wel, het betreft hier je lager die opgesloten wordt door die kroonmoer!!! niet vast genoeg vastzetten betekend een "los" wiel en overmatige slijtage van het lager. het lijkt misschien belachelijk om met een wringer (evt met verlengpijp) van 50cm met je volledige gewicht er op te gaan staan 9mits je ca 80kg weegt), maar dit IS nodig!!!
heb de ervaring met een iets te losse kroonmoer. dit heeft een belabberd weggedrag tot gevolg!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
Lelijke Eend
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Bericht
door Lelijke Eend » wo 19 nov, 2008 20:59
wouter87 schreef:of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten
Op mijn werk, ook ene garage, hebben we luchtsleutels waarmee je de hele handel dan zo vast draait dat dat wiel niet meer zal draaien en het lager bij elkaar geperst wordt tot 1 solide blok staal. Of de schroefdraad op de as/in de kroonmoer gaat er aan
Hoe dan ook: niet doen. Luchtsleutels kunnen gruwelijk sterk zijn.
Afblijven.
-
wouter87
- Regelmatige poster
- Berichten: 372
- Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
- Locatie: Echt
Bericht
door wouter87 » do 20 nov, 2008 20:15
je kan ook overdrijven. de meeste autobedrijven k niet hoger dan 50 nm
C'est une bonne voiture