draagarm

Alles over de wielophanging
wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

draagarm

Bericht door wouter87 » ma 17 nov, 2008 13:03

ik heb een vraag, nu ik bezig ben met mijn draagarmen valt me één ding op. het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?
C'est une bonne voiture

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Re: draagarm

Bericht door Bartje » ma 17 nov, 2008 14:22

wouter87 schreef:het driehoekje waar de velg op geschroeft zit zit erg los. dit terwijl de andere kant geen speling heeft. trekt de kroonmoer van de aandrijfas dit weer allemaal vast of wat is dit?
Als het goed is wel, zoniet dan is waarschijnlijk je lager versleten...

Succes met de klus.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 17 nov, 2008 14:51

ja die kroonmoer houdt het bij elkaar. vastzetten met, ik meen, 50kgm!!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » ma 17 nov, 2008 19:27

500Nm? Denk eerder 50Nm of 5kgm toch?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 nov, 2008 22:18

nee eerder tussen de 350 en 400NM

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » ma 17 nov, 2008 23:01

moet ik maar ns een momentsleutel voor gaan zoeken dan

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 nov, 2008 23:38

Of een sleutel van 1 meter lang er ongeveer een gewicht van 40kg aanhangen ;)

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » di 18 nov, 2008 11:49

of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 18 nov, 2008 12:35

Een gewone luchttol op 8 bar werkt ook prima hoor....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » di 18 nov, 2008 12:53

vast is vast
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 18 nov, 2008 14:37

wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen ;)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » di 18 nov, 2008 19:09

als je een moment sleutelk in de buurt hebt altijd makkelijk maar ik zeg ook altijd vast is vast , maar ik hoor je al denken wat is vast? zo ja ga voor de moment sleutel.
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 18 nov, 2008 20:34

TB schreef:
wouter87 schreef:vast is vast
Juist en je moet het ook nog eens los kunnen halen ;)
ja, maar let wel, het betreft hier je lager die opgesloten wordt door die kroonmoer!!! niet vast genoeg vastzetten betekend een "los" wiel en overmatige slijtage van het lager. het lijkt misschien belachelijk om met een wringer (evt met verlengpijp) van 50cm met je volledige gewicht er op te gaan staan 9mits je ca 80kg weegt), maar dit IS nodig!!!

heb de ervaring met een iets te losse kroonmoer. dit heeft een belabberd weggedrag tot gevolg!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 19 nov, 2008 20:59

wouter87 schreef:of nog mekkelijker ga naar de dischtsbijzijnde garage vraag of je de zwaarste luchthamer mag lenen. zet je compressor op 10 bar. en vast blijven knallen totdat je makkelijk de borging erin kan zetten
Op mijn werk, ook ene garage, hebben we luchtsleutels waarmee je de hele handel dan zo vast draait dat dat wiel niet meer zal draaien en het lager bij elkaar geperst wordt tot 1 solide blok staal. Of de schroefdraad op de as/in de kroonmoer gaat er aan ;) Hoe dan ook: niet doen. Luchtsleutels kunnen gruwelijk sterk zijn.
Afblijven.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » do 20 nov, 2008 20:15

je kan ook overdrijven. de meeste autobedrijven k niet hoger dan 50 nm
C'est une bonne voiture

Plaats reactie