Pagina 1 van 1

Olielampje brand

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 09:11
door Ducky Willem
Wie o Wie kan mij vertellen waarom mijn olielampje blijft branden. Als ik een kwartiertje onderweg ben gaat het olielampje branden :( . In het begin wat arzelend met op een gegeven moment brand ie vol op. Er zit genoeg olie in, dat heb ik na gekeken. WAT KAN HET ZIJN :? ????

Alvast bedankt.
Willem

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 09:30
door Charly
Kapotte oliedruksensor?

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 10:43
door TB
Check de kabel naar de sensor even. Misschien geoxideerd of beschadigd? En anders kun je de sensor vervangen. Zit aan de linkerzijkant. Net voor de cilinder ( als je vanaf de zijkant kijkt).

Je weet zeker dat het om het oliedruklampje gaat en niet om het lampje van de remvloeistof?

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 22:55
door BasvanEerden
Waar zit de sensor eigenlijk verstopt? Want bij mijn dyane doet hij het helemaal niet (meer - tenminste).

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 23:15
door Punky
Als je voor je blokje gaat staan met je gezicht richting de voorruit. Dan moet je aan de rechterzijde kijken net achter de koeltunnel. Hij zit zeg maar onder de benzinepomp.

Het kleine witte blokje onder de benzinepomp dat uit het carter steekt.

Afbeelding

Geplaatst: do 20 nov, 2008 21:11
door joe_catchou
je kan hem op de foto hier mooi zien zitten tussen de olie leiding rechts onder de cylinder een cm links van de kop van de ratel ;-)

Geplaatst: wo 26 nov, 2008 19:04
door Ward
Dag Willem,

De oliesensor lijkt mij niet het probleem, want deze zou het wel of niet doen en niet uitgaan wanneer de motor warm is.
De olie wordt dunner naar mate hij warmer wordt. Er zou sprake kunnen zijn van uitgesleten lagerschalen van de krukstangen op de krukas. Hier wordt dan weinig tegendruk geleverd en loopt er teveel olie doorheen, waardoor de oliedruk afneemt. Dit is een gebruikelijk verschijnsel bij oude motoren die veel kilometers hebben gelopen. Het risico is dat er hierdoor echt een te lage oliedruk ontstaat en dat er dus bijvoorbeeld te weinig olie in de koppen komt, waardoor daar ook weer overmatige slijtage zal plaatsvinden. Ik zou dus eens langs een garage gaan die apparatuur heeft om de werkelijke oliedruk te meten. Want als het is zoals ik denk dat het is, dan is het tijd om een motorrevisie uit te voeren.
Ik weet dit uit eigen ervaring met een andere oldtimer, toen het lampje ging branden was het redelijk snel afgelopen (paar kilometer) met het mercedes blokje :wink:

Geplaatst: do 27 nov, 2008 14:06
door Gerard2cv
Ward,het is goed bedoeld,maar jij weet niet hoe slecht die oliedrukschakelaars zijn en de lagers van een eend kan je niet vergelijken
met die van een mercedes

Geplaatst: do 27 nov, 2008 17:43
door backfire
De oliedruk is ook niet vergelijkbaar :)

Geplaatst: do 27 nov, 2008 23:40
door TB
Gewoon een schakelaar kopen voor een paar euro en uitproberen dus :)

Geplaatst: za 29 nov, 2008 22:37
door Hanzzl69
Charly schreef:Kapotte oliedruksensor?
Vast wel, ik heb er ook al twee versleten.