Pagina 1 van 1
wat vervangen bij bakrevisie?
Geplaatst: ma 5 jan, 2004 21:26
door Job
hallo,
ik ben bezig met mijn versnellingsbak te reviseren (het probleem was dat hij regelmatig vast zat). maar wat moet ik nu eigenlijk allemaal vervangen?

Ik heb de tandwielen nagekeken maar die waren prima in orde. het naaldlager (plat) was wel wat ingevreten in de plaatjes/ringen waar het naaldlager tussen loopt. dan heb je nog 2 grote lagers. die zien er nog goed uit en lopen ook nog goed. iemand raade me wel aan om de Synchronisatie veertjes te vervangen (voor betere schakeling) maar wat zouden jullie nog meer vervangen?
alvast bedankt
ps: de pakkingen worden zoiezo vervangen

Geplaatst: ma 5 jan, 2004 21:41
door Lelijke Eend
Misschien is het een beetje een kromme vergelijking, maar toch:
De lagers van onze (bijna) antieke wasmachine zijn ongeveer een jaar terug vervangen (de wasmachine gaf een hoop herrie als ie centrifugeerde, teveel herrie). Toen ik ze even met de hand ronddraaide, vond ik zelf dat die lagers nog wel soepel liepen, maar ze waren dus toch versleten.
Met andere woorden: ook al lijken lagers goed, ze kunnen dan best versleten zijn.
Geplaatst: di 6 jan, 2004 17:39
door Joos
niet zo'n domme vergelijking,
centrifugeren is toch op/vanaf 3000 tpm,
en dat haalt een eendenmotor (en bak ook) vaak, dusss...
maar misschien liep de bak nog mooi?
Geplaatst: di 6 jan, 2004 17:48
door BlueDuck
Soepel lopen hoeft niet zoveel te zeggen. Het gaat om de speling die erop zit. De toleranties verschillen naarmate het gebruik van het lager. (die in een versnellingsbak moet langer mee gaan dan een lagertje in een skate-boardwieltje) Nu heb ik geen verstand van versnellingsbakken van de eend, dus ik weet niet hoe de toleranties voor tandwielen en lagers zijn. Misschien dat hier ergens op t forum daar een draadje over loopt? Of dat iemand weet waar dat allemaal te vinden is?
Geplaatst: di 8 jun, 2004 17:30
door Gerard2cv
Het vastlopen van een bak is meestal de ring die op de synchro 2-3 zit die los loopt
kijk daar goed naar.de schoefdraad moet aan de voorzijde van de synchro net zichtbaar zijn.
Geplaatst: di 8 jun, 2004 17:56
door Job
de bak zit al 3 maanden in elkaar maar ik kan hem nog niet testen omdat ik met de restauratie bezig ben. hij zal zeker nog tot oktober moeten wachten vrees is. maar de motor liep goed met de versnellingsbak eraan. nou ...... had wel nog 2 probleempjes 1e keer wa mij olieleiding verrot (plas(je) olie onder de motor) en de 2e keer was het heeele lichte lekkage van de versnellingsbak olie onder het achterste deksel (weer wat vloeibare pakking tussen gedaan en het is dicht).
trouwens mag ik een carterstopring 2 keer gebruiken? kan je er o0k wat anders voor in de plaats doen dan zo'n koperen ring?
doei
Geplaatst: di 8 jun, 2004 22:05
door BlueDuck
Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
Geplaatst: di 8 jun, 2004 22:38
door Job
BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
en zat het dicht?
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 07:29
door Gerard2cv
Een nieuwe ring is natuurlijk het beste.maar bij gebrek eraan is nieuwe olie belangrijker
dan een nieuwe ring,dus in dat geval gewoon de oude gebruiken en niet harder aandraaien want je draait staal in aluminium,dus zal je het carterhuis beschadigen.
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 13:30
door Joos
BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
Teflontape?
daar zit mn motorcarter ook mee dicht... (bout had plots érg veel speling!)
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 14:11
door Gerard2cv
Rocco,dat was toch niet het achterste onderboutje,want daar hoort dan een borstboutje
in om de 2 helften van het blok mee te centreren.
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 15:11
door Joos
het was de aftapplug
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 15:27
door Gerard2cv
Er bestaan overmaat pluggen in.Je moet er dan wel de nieuwe draad in tappen
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 15:29
door BlueDuck
Job schreef:BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
en zat het dicht?
ja, maar die auto heb ik 2 maanden later verkocht, dus of t nu nog dicht zit weet ik niet.
Geplaatst: wo 9 jun, 2004 16:59
door Joos
Gerard Maas schreef:Er bestaan overmaat pluggen in.Je moet er dan wel de nieuwe draad in tappen
zolang het werkt houd ik het zo...