Pagina 1 van 4

Revisie + tuning 602 motor (Met foto's)

Geplaatst: ma 26 jan, 2009 10:08
door Deuche Fester
Alhier dan een definitief topic waarin ik het proces van het in elkaar zetten van de motor zal beshrijven. Ik wilde zowiezo niet aan VISA beginnen, aangezien ik dan eerst een blok moet vinden en ik het gaver vind om een origneel 2cv blok te gebruiken.

Hier wat informatie over de onderdelen die ik zal gebruiken:

- Originele 602 motor, type A06/664
- Cilinders en zuigers met 9:0:1 compressie, merk Perfect Ci. Worden ook gebruikt in de race 2cv's.
- Afgedraaide nokas, gedaan door Kent Cams. Ook zoals ze gebruiken in de race 2cv's.
- Nieuwe koppeling


Alles wordt zowiezo schoongemaakt, tot de kleppen aan toe.

Geplaatst: ma 26 jan, 2009 22:33
door Punky
Ben benieuwd!!!

Geplaatst: ma 26 jan, 2009 22:40
door Deuche Fester
Ik was helaas vandaag niet thuis om de nokkenas in ontvangst te nemen. De TNT meneer komt morgen nog een keer, en dan ben ik wel thuis!

Morgen waarschijnlijk de eerste foto's van het opbouwen van de motor!

Geplaatst: di 27 jan, 2009 17:36
door Deuche Fester
Yes! Nokkenas (of is het nou Nokas) binnen, evenals een nieuw (tweedehands) oliekoeler, nieuw oliefilter en twee nieuwe bougies.
Tevens net even wat vloeibare pakking gehaald en nog wat remmenreiniger om wat schoon te maken.

Ik ben van plan om vanavond in elk geval de twee carterhelften aan elkaar te zetten. Foto's volgen!

Geplaatst: di 27 jan, 2009 17:41
door TB
Klinkt goed. Worden de cilinderkoppen nog gereviseerd?

Het is trouwens nokkenas, want er zitten meerder nokken op :)

Geplaatst: di 27 jan, 2009 17:44
door Deuche Fester
Thanks :) Ik heb nieuwe cilinders en zuigers besteld bij ECAS, met compressie 9.0:1. Heel benieuwd hoe die straks tekeer gaan :)
Kost overigens geen donder, rond de 150 pond!

Geplaatst: di 27 jan, 2009 19:14
door Ramon
je kan deze ook bij de meeste eendeboer kopen kost in max 130 euro voor setje, verwacht er niet veel van is en blijft gewoon 602 cc

Geplaatst: di 27 jan, 2009 20:31
door TB
Ach, een gereviseerd blok loopt vaak weer goed. Je merkt zoiezo het verschil wel als voor de revisie wanneer het blok al heel wat gelopen heeft.

Geplaatst: di 27 jan, 2009 23:32
door Deuche Fester
Ramon schreef:je kan deze ook bij de meeste eendeboer kopen kost in max 130 euro voor setje, verwacht er niet veel van is en blijft gewoon 602 cc
In combinatie met die race nokkenas blijkt men er anders wel veel profijt van te hebben. Uitleg was dat de afgedraaide nokkenas hogere toeren geeft, maar middenin wat inlevert. Dit wordt gecompenseerd door de hogere compressie.
Er is natuurlijk een reden waarom deze hogere compressie zuigers en cilinders gebruikt wordt in alle 2cv racers ;)

Het onderblok zit weer in elkaar overigens. Lekker een paar uurtjes bezig geweest net. Heerlijk gevoel dat er weer vooruitgang geboekt is! Effe een kabeltje zoeken om de fotos van mijn N95 af te trekken.

Geplaatst: di 27 jan, 2009 23:34
door Deuche Fester
TB schreef:Ach, een gereviseerd blok loopt vaak weer goed. Je merkt zoiezo het verschil wel als voor de revisie wanneer het blok al heel wat gelopen heeft.
Ik verwacht inderdaad wel een behoorlijke toename in prestaties. Niet alleen door de modificaties maar ook vanwege de kapotte stoterstang buisjes, verschillende koppen, en gloednieuwe zuigers en cilinders.

Geplaatst: di 27 jan, 2009 23:45
door Bartje
Goed bezig!, maarehh van nieuwe buisjes gaat ie echt niet harder of zachter lopen.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken!

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 00:07
door Deuche Fester
Afbeelding
Eerst de krukas plaatsen, met de gaten in de lagers op de juiste plek

Afbeelding
Afbeelding
Daarna de nokkenas plaatsen. Belangrijk is om de tandwielen zo op elkaar aan te sluiten dat het streepje op het tandwiel op de krukas tussen de twee streepjes op het tandwiel van de nokkenas zit.
Ook alvast de keerring op de krukas geplaatst.

Afbeelding
Hier zie je het glijlager, waar je het gat onderin precies over het buisje in de carterhelft moet laten zakken. Piest precas :)

Afbeelding
Tadaa, die zitten!

Afbeelding
Niet op de foto: nieuw rubber ringetje op de oliezeef geplaatst. En vloeibare pakking voor naadloos aansluiten.

Afbeelding
Vloeibare pakking om de carterhelften goed op elkaar te laten sluiten.

Afbeelding
En hoppa! Dat zit weer aan elkaar! Goed alle bouten plaatsen en kruislings vastdraaien. Tevens het buisje voor de olieplijlstok even in de zink spray gezet. Kan straks mooi zwart gemaakt worden.

Afbeelding
Oliepomp geplaatst. Niet op de foto: keerring geplaatst op krukas.

Nou had ik een klein keerringetje (of plastic ringetje dat er heel erg op lijkt) en dacht dat deze in het gat hoorde waar op de laatste foto de 5 bouten los ingedraaid omheen zaten. Daar waar het vliegwiel op komt te zitten. Dat gat in het midden, daar paste dit ringetje precies in.
Kan iemand dit bevestigen? Of me vertellen waar dit ringetje anders moet zitten?

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 00:07
door Deuche Fester
Bartje schreef:Goed bezig!, maarehh van nieuwe buisjes gaat ie echt niet harder of zachter lopen.
Ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Nee okee, maar alles bij elkaar was er toch wel het een en ander mis :)

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 00:15
door Punky
Ik kan helaas de foto's niet zien. Hebben andere dat ook?

Geplaatst: wo 28 jan, 2009 00:20
door björn
ik zie ze ook niet
maar was ert bij met inelaar zetten :wink: