Aandrijfassen 2 / wiellager
Aandrijfassen 2 / wiellager
Ik heb laatst mijn assen gemonteerd, mijn eend staat namelijk voor het eerst sinds tijden weer op zijn wieltjes. de kroonmoeren van de aandrijfas moeten volgens de haynes en de vraagbaak met apenkracht vast (zo zaten ze ook trouwens!!). Het viel me op dat er speling op het wiellager leek te zitten toen de as noeg niet gemonteerd was. De kroonmoer zit nog handvast. Hoort die speling na het aandraaien van de kroonmoer te verdwijnen? of duidt dit er toch op dat ik es naar mijn wiellager moet kijken? Ik wacht expres met vastzetten omdat bij het verwisselen van een lager de as weer los moet toch?
Tja.....duzzz
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Wiellagers
Hallo Stieno.
De buitenlagerring zit met die grote ringmoer met die inkepingen vast en de 2 binnen-
heften van het lager zitten op je wielnaaf gedrukt.Je sluit dit op door de aandrijfas tegen
de binnenste lagerhelft te drukken en de borgmoer tegen je wielnaaf te zetten.Vandaar
dat je met die moer je lager aanspant en wel met 40kgm.Dan is dus ook de speling weg.
De buitenlagerring zit met die grote ringmoer met die inkepingen vast en de 2 binnen-
heften van het lager zitten op je wielnaaf gedrukt.Je sluit dit op door de aandrijfas tegen
de binnenste lagerhelft te drukken en de borgmoer tegen je wielnaaf te zetten.Vandaar
dat je met die moer je lager aanspant en wel met 40kgm.Dan is dus ook de speling weg.
-
- Beginner
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
- Locatie: Uithoorn
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Aandrijfasmoer
Hallo.De moer op de naaf van de aandrijfas is 32mm.Zorg er wel voor dat de naaf niet
mee kan draaien,want hij zit vast met 40kgm.Er bestaat bij de clubs gereedschap om
de naaf te blokkeren en zet op de sleutel maar rustig een verlengpijp.
mee kan draaien,want hij zit vast met 40kgm.Er bestaat bij de clubs gereedschap om
de naaf te blokkeren en zet op de sleutel maar rustig een verlengpijp.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
En dit soort spul dat zo enorm vast zit nooit met een ratel los of vast zetten! Anders gaat je ratel er aan! Als het goed is zit er bij een goede doppenset niet alleen een ratel maar ook een ding zonder ratel voor het zwaardere werk. Wanneer alles wat lichter draait kan je de ratel weer gebruiken.
Even ter zijde: waarom moet die naaf met 40 kg/m vast zitten? Ik snap dat dat is omdat Citroën dat zegt, maar wat zou er gebeuren als die naaf met bv maar 10 kg/m vast zit?
Even ter zijde: waarom moet die naaf met 40 kg/m vast zitten? Ik snap dat dat is omdat Citroën dat zegt, maar wat zou er gebeuren als die naaf met bv maar 10 kg/m vast zit?
Afblijven.
-
- Beginner
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
- Locatie: Uithoorn
Ik wilde mijn ratel er ook niet aan wagen, en voor het verwijderen van de kroonmoeren ivm chassis wissel moet ik bekennen dat ik ze eraf geboord heb
'khad geen grote dop, en met een moordenaar ging het niet....
kheb net een dop gescoord in ik zal hem nu op een stuk pijp lassen.
Alweer bedankt!!
Bart

kheb net een dop gescoord in ik zal hem nu op een stuk pijp lassen.
Alweer bedankt!!
Bart
Als die moer er niet strak genoeg op zit, heb je de kans dat ie loskomt. De ingenieurs van citroën hebben daar over echt wel nagedacht. Wij hebben een goede dop gekocht, want die uit zo'n goedkope set die gaan erop kapot. En met zon vast ding, waarmee je dus niet kan ratelen hebben we m losgekregen. (ook geen uit een goedkoop setje, want die verbuigen) Wij hebben in ons sleutelhok zon ding liggen van gedore, was niet goedkoop, maar het werkt subliem. (zo zie je maar, goed gereedschap...)