Aandrijfassen 2 / wiellager

Gesloten
Stieno
Beginner
Beginner

Aandrijfassen 2 / wiellager

Bericht door Stieno » wo 14 jan, 2004 15:33

Ik heb laatst mijn assen gemonteerd, mijn eend staat namelijk voor het eerst sinds tijden weer op zijn wieltjes. de kroonmoeren van de aandrijfas moeten volgens de haynes en de vraagbaak met apenkracht vast (zo zaten ze ook trouwens!!). Het viel me op dat er speling op het wiellager leek te zitten toen de as noeg niet gemonteerd was. De kroonmoer zit nog handvast. Hoort die speling na het aandraaien van de kroonmoer te verdwijnen? of duidt dit er toch op dat ik es naar mijn wiellager moet kijken? Ik wacht expres met vastzetten omdat bij het verwisselen van een lager de as weer los moet toch?
Tja.....duzzz

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Wiellagers

Bericht door Gerard2cv » wo 14 jan, 2004 16:53

Hallo Stieno.
De buitenlagerring zit met die grote ringmoer met die inkepingen vast en de 2 binnen-
heften van het lager zitten op je wielnaaf gedrukt.Je sluit dit op door de aandrijfas tegen
de binnenste lagerhelft te drukken en de borgmoer tegen je wielnaaf te zetten.Vandaar
dat je met die moer je lager aanspant en wel met 40kgm.Dan is dus ook de speling weg.

Stieno
Beginner
Beginner

Bericht door Stieno » vr 16 jan, 2004 01:50

Gerard, wederom

Bedankt! :D
Tja.....duzzz

ruck-a-duck
Beginner
Beginner

Bericht door ruck-a-duck » wo 21 jan, 2004 22:16

Hoi allen,
Sorry dat ik even aanhaak, ik ben via de zoek functie op zoek naar de dop maat van de kroon- moer.......(aandrijfas) 'kan n'm nie vindu, en om mijn wiel er nou af te halen......Hoe doen gullie dat ? 'gewoon ' met een ratel? :roll:

Bedankt, Bart

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Aandrijfasmoer

Bericht door Gerard2cv » do 22 jan, 2004 10:35

Hallo.De moer op de naaf van de aandrijfas is 32mm.Zorg er wel voor dat de naaf niet
mee kan draaien,want hij zit vast met 40kgm.Er bestaat bij de clubs gereedschap om
de naaf te blokkeren en zet op de sleutel maar rustig een verlengpijp.

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » do 22 jan, 2004 16:53

pas dan wel op je gereedschap. Mijn ijzeren buis (waar dop 32 op zat) werd een beetje een banaan. maar als ik hem weer vast zet is hij weer recht :D :) :lol: :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 22 jan, 2004 17:16

En dit soort spul dat zo enorm vast zit nooit met een ratel los of vast zetten! Anders gaat je ratel er aan! Als het goed is zit er bij een goede doppenset niet alleen een ratel maar ook een ding zonder ratel voor het zwaardere werk. Wanneer alles wat lichter draait kan je de ratel weer gebruiken.

Even ter zijde: waarom moet die naaf met 40 kg/m vast zitten? Ik snap dat dat is omdat Citroën dat zegt, maar wat zou er gebeuren als die naaf met bv maar 10 kg/m vast zit?
Afblijven.

ruck-a-duck
Beginner
Beginner

Bericht door ruck-a-duck » do 22 jan, 2004 17:31

Ik wilde mijn ratel er ook niet aan wagen, en voor het verwijderen van de kroonmoeren ivm chassis wissel moet ik bekennen dat ik ze eraf geboord heb :oops: 'khad geen grote dop, en met een moordenaar ging het niet....

kheb net een dop gescoord in ik zal hem nu op een stuk pijp lassen.
Alweer bedankt!!

Bart

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » do 22 jan, 2004 19:15

ik denk dat hij zo vast moet zitten zodat je het wiellager goed strak kan "klemmen"

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » vr 23 jan, 2004 00:41

Als die moer er niet strak genoeg op zit, heb je de kans dat ie loskomt. De ingenieurs van citroën hebben daar over echt wel nagedacht. Wij hebben een goede dop gekocht, want die uit zo'n goedkope set die gaan erop kapot. En met zon vast ding, waarmee je dus niet kan ratelen hebben we m losgekregen. (ook geen uit een goedkoop setje, want die verbuigen) Wij hebben in ons sleutelhok zon ding liggen van gedore, was niet goedkoop, maar het werkt subliem. (zo zie je maar, goed gereedschap...)

jaap

Bericht door jaap » vr 23 jan, 2004 08:33

maar er zit een splitpen door de aandrijfas die de moer blokkeerd zodat hij er niet af kan dus daarom moet hij denk ik niet zo vast. ik denk ook dat het te maken heeft met het opsluiten van het lager.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » vr 23 jan, 2004 08:59

Zeker weten Jaap,dit is de enige reden van deze aanhaalspanning en als je dan niet
precies bij het splitpengat zit,draai je hem naar de dichtsbijzijnde.

Gesloten