Pagina 1 van 4

Lage compressie met nieuwe zuigerveren

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 21:24
door Meeuw
Hierbij de kleun van de week.... :oops:

Ik heb een half jaar geleden een uitgebrande (jaja, braadeend) S6 gekocht en geheel uit elkaar getrokken. Op zich niet echt spannend....

Vanavond wilde ik het blokje eens ronddraaien om te kijken of alles werkt en om de nieuwe olie rond te pompen.

Nu het probleem: Olie pompt niet rond en het blok draai ik met de hand gewoon rond...... :roll:

Het blok is geheel uit elkaar geweest, er zitten nieuwe en juiste zuigerveren in (zuigers en cilinderwanden waren mooi), de koppen zijn schoongemaakt (koppen omgekeerd gecontroleerd op lekkage dmv vloeistof) nieuwe oliekoeler en nieuwe olieleidingen gemonteerd, nieuwe pakkingen gemonteerd en er zitten netjes nieuwe bougies in....

What the f... is wrong? Het is voor mij 15 jaar geleden dat ik aan een Eend sleutelde maar ik kan mij niet herinneren datik een blok zo makkelijk met de hand kon ronddraaien.

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 21:37
door Bertje Beige
Bewegen je kleppen wel, ben je misschien vergeten om de stoterstangen terug te plaatsen?
Wel stoer trouwens dat je je aan een uitgebrande Eend waagt!

Succes.

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 21:40
door Meeuw
Kleppen bewegen netjes en sluiten ook gewoon...

Ik heb alles volgens de opgegeven maten afgesteld dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Beetje offtopic :wink: : Even hoe ze eruit zag en hoe ze nu is.

Black to the bone...... tot aan de voorstoelen weggebrand.
Afbeelding

De ergste roetschade is er al vanaf.
Afbeelding

Afbeelding

Reanimatie.
Afbeelding

Nieuw schutbord en voetenbak. De oude kon je als papier doormidden scheuren.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ze nu is.
Afbeelding

Noeste arbeid? Wat dacht je van spuiten met een airbrush?
Afbeelding

Afbeelding

En het snoepje wat er nog in komt. Een Aisin AMR300 supercharger en als het even meezit electronische ontstekeing en electronische injectie van een Ducati 600 Monster. Daar gaan we weer met de laptop......
Afbeelding

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 22:10
door tha pip
koppelingsplaat?

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 22:10
door Jeroen-citroen
Heb je de veren ten opzichte van elkaar verdraaid zodat de openingen niet op één lijn liggen ?

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 22:33
door Meeuw
Hi Jeroen.

Ook dat heb ik netjes gedaan. Restaureer normaal oude Honda motorfietsen en die grove misser heb ik al een keertje gemaakt...... Duurde een maand vol hersenpijniging voordat ik 'het' door had :oops:

De koppelingsplaten zijn brandjenieuw..... Hmmm. Tha Pip, Hilversum? Ben opgegroeid op de Gijsbrecht. Daar ligt nog heel wat Eendenolie van mij :P

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 23:40
door Deuche Fester
Kan je misschien wat meer vertellen over je plannen met die supercharger? Ik kan je helaas geen hulp bieden bij je probleem. Zelf heb ik onlangs ook de hele motor gereviseerd en wat zaken vernieuwd, maar geen problemen ervaren. Kleppen in dezelfde koppen teruggezet, en eerst de randjes opgepolijst?

Geplaatst: do 12 feb, 2009 00:33
door AZL57
Nokkenas goed geplaats? Halve maantje in de oliepomp gezet? Zit er olie in?
Misschien stomme vragen maar je weet maar nooit ;-)

Geplaatst: do 12 feb, 2009 01:46
door Meeuw
AZL57, alles goed geplaatst, halve maantjes erin, erruggg goede olie erin (alleen nog geen TSL)...... Heb echt het hele zaakje goed in elkaar gezet maar ik vind het zo vreemd dat ik met de hand dwars door de compressie heen kan draaien...... Heet toch echt geen Jerommeke...

Thadeez, deze supercharger komt uit Japan en zit daar normaal op een Vivio (600cc). Er zit wat engineeringswerk aan maar het geheel moet passen volgens hetzelfde principe als een Constantin compresseur die vroeger op 12PK'tjes zaten. Die Constantins zijn alleen niet meer vindbaar of niet te betalen (wellicht weet JoSeF er wel eentje in Frankrijk te liggen als je echt iets moois wil....)

Afbeelding

Afbeelding

Kop en kleppen waren Ok, zagen er zo netjes uit dat ik die met rust gelaten heb.

Geplaatst: do 12 feb, 2009 09:24
door backfire
Meeuw het duurt even voordat de olie begint te circuleren nadat hij uit elkaar is geweest.

Geen compressie, Daar zijn volgens mij niet veel mogelijkheden voor. Zuigerveren, maar die heb je al gecontrolleerd, kleppen te strak afgesteld, bougie niet goed, prop in de inlaat.

Geplaatst: do 12 feb, 2009 09:54
door Meeuw
Backfire,

Dank je wel voor de opmerking over het olieprobleem! Ik maakte mij al zorgen...

Wat betreft de compressie: Ik heb nog steeds geen idee wat het kan zijn.... Nog iemand een suggestie? Kan een kop bijvoorbeeld haarscheuren hebben waardoor deze na montage gaat lekken?

Geplaatst: do 12 feb, 2009 10:58
door André Post
Het is natuurlijk wel zo dat nieuwe zuigerveren moeten inslijten op de cilinder.
Juist bij langzaam met de hand draaien kan de lekkage langs de veren zo hoog zijn
dat je geen compressie voelt, bij hoger toeren misschien wel.
Als je verder zeker weet dat alles goed zit eerst maar eens laten lopen.

Geplaatst: do 12 feb, 2009 11:36
door Meeuw
Andre,

Dank je voor de info.... Ik heb bij mijn Honda's eigenlijk nooit het probleem van lage compressie gehad (1 en 2 cilinders) maar wellicht dat de toch iets andere techniek van Citroen mij op het verkeerde been zet.

Ik stel mij dan wel de vraag over de hoongroeven in een cilinder. Als het goed is zijn de cilinders van oorsprong kruislings gehoond.... Dan zouden ze toch anders moeten inslijten? En dus in feite meer compressie moeten hebben? :?: :? :?:

Geplaatst: do 12 feb, 2009 12:13
door Bartje
Meeuw, kop(pen) kunnen ook iets krom zijn. Door te hard aandraaien vervormd de kop als het blok heet is en dan sluit het contactvlak tussen bus en cilinderkop niet goed meer.

Maar of dat de oorzaak kan zijn dat je helemaal geen compressie hebt...? Ik nie wete nie.

Succes, Bart

p.s. mooi hoor zo'n braadeend :lol: :wink:

Geplaatst: do 12 feb, 2009 12:43
door Deuche Fester
Ik heb onlangs nieuwe zuigers en cilinders, waarbij ook nieuwe zuigerveren natuurlijk, en die veren die staan best strak tegen de cilinderwand hoor.

Hoe is het met je bougies? Zijn die nieuw?