Pagina 1 van 3
probleem schijremmen
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 13:51
door Eminence Grise
mijn Charleston is voorzien van een andere versnellingsbak die omgebouwd is naar schijfremmen. Nu blijkt dat de linkerklauw en schijf tegen elkaar aan gelopen zijn waardoor zowel de schijf alsook de klauw kapot zijn. Garagist heeft dit niet eerder meegemaakt en weet zo niet wat de oorzaak van het probleem is. In ieder geval zou er een nieuwe/andere klauw en schijf opmoeten. Het lijkt erop dat de schijven scheef in de klauwen zitten. Tussen bak en klauw waren plaatjes aangebracht.
Iemand een idee hoe dit op te lossen..?
Snelste zou vermoedelijk zijn een andere bak compleet met klauwen en aandrijfassen.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 14:36
door Bartje
Met goed kijken zou je een heel eind moeten kunnen komen.
Als je een nieuwe schijf monteerd en dan zelf eens goed kijkt hoe de klauw er omheen valt als je deze ook monteert kan je denk ik met extra ringen of vulplaatjes tussen klauw en bak de klauw mooi in het midden van de schijf afstellen.
het kan natuurlijk ook zijn dat het draad voor de bouten van de klauw er scheef in is getapt en dat de klauw daardoor scheef zit.... dan wordt het lastig. Heb zo even geen goed idee voor zo'n probleem.
Succes, Bart
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 14:44
door backfire
Zoals Bartje aangeeft. En het feit dat er tussen bak en klauw plaatjes zijn aangebracht, betekend nog niet dat zo goed uitgelijnd zijn.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 15:54
door Eminence Grise
wat ik zo zag stond de schijf aardig in het midden. De naad van de klauw liep er zo te zien midden over de schijf.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 16:51
door TB
Waar heeft het precies aangelopen dan? Heb je er misschien een foto van? Dan is het wat makkelijker om te beoordelen hoe het zou komen.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 17:28
door Eminence Grise
kan geen foto's maken. Auto staat nog in de garage,had hem gebracht voor de apk. De meeste schade zit aan de bakzijde. Daar heeft de schijf de klauw "ingevreten" als het ware.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 18:53
door AZL57
Heeft er iets tussen gezeten bij de montage. je zou verbaasd staan wat een klein vuiltje kan doen. Wij hadden eens en vastzittende versnellingsbak. Bleek een klein schilfertje roest tussen de tanden te zijn gevallen.
Na verwijdering deed hij het weer prima.
Geplaatst: vr 6 mar, 2009 17:35
door Eminence Grise
sh.... garagist belde gisteren (auto staat er bijna 4 weken) dat ie het probleem niet kan vinden/oplossen. HIj denkt dat het toch te maken heeft met het feit dat de bak voor trommelremmen bestemd is. Heeft iemand hier ervaring mee. Dan bedoel ik dus met het ombouwen van de bak van trommel naar schijf
Geplaatst: za 7 mar, 2009 16:12
door TB
Simpelste oplossing lijkt me dan een originele schijvenbak en geen ombouw.
Geplaatst: za 7 mar, 2009 16:20
door backfire
Is volgens mij ook een stuk goedkoper.
Geplaatst: za 7 mar, 2009 18:28
door Bartje
Ik heb geen ervaring met zo'n ombouw, maar moet gewoon kunnen.
Lijkt me wat voorbarig om direct een heel ander bak in te bouwen...
Als alles netjes in het midden staat en de remzuigers gewoon gangbaar zijn, zou je het geheel dan niet gewoon afmonteren met nieuwe remblokjes en een goed afgestelde handrem en dan eens kijken hoe dat rijd?
Succes, Bart
Geplaatst: za 7 mar, 2009 21:11
door TB
Ik neem aan dat het garagebedrijf dat ook al bekeken heeft?
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 09:27
door Eminence Grise
Yep....had geen idee waar het aan kon liggen. gaat nu een kostenplaatje maken voor de reparatie. Ben benieuwd...
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 12:18
door backfire
Wat valt er te repareren als hij niet eerst de oorzaak weet? Dan maak je kosten met het risico dat je over een half jaar weer terug kunt?
Geplaatst: ma 9 mar, 2009 12:29
door Eminence Grise
net gebeld door de garagist. Kosten reparatie ong. €1100,--.
Ga straks maar eens even een praatje maken. Hoef mn auto niet verguld te krijgen alleen gerepareerd
Heb een vermoeden dat ie uitgaat van alles nieuw. Denkt dat ik het zelf maar ga doen.