Wil een Dyane ( die 3 jr stilstaat) importeren in Frankrijk

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Wil een Dyane ( die 3 jr stilstaat) importeren in Frankrijk

Bericht door Clau (°\=/°) » za 21 feb, 2009 20:29

Ik ga een grote gok wagen... maar ik wil heel graag wat advies.

Ik was op zoek naar een 2cv en ik vind, in Belgie notabene ( ik woon zelf in frankrijk) een auto die me enorm aanspreekt. Het is een Dyane4 en heb de foto's gezien, hij zier er prachtig uit.
De auto wordt regelmatig gestart maar heeft de afgelopen 3 jaar 1000km gereden. Hij staat stil in een garage en is van de weg af, heeft dus geen nummerplaat.

Nu ga ik dus een reis van 5 uur maken om hem te kopen, maarrrrrrr het beestje moet mij dus wel veilig terugbrengen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat hij dat halen? Ik denk zelf van wel, ik zal hem niet al te hard op zn staart trappen. Maar heeft iemand nog tips?
Zijn de remmem na 3 jaar nog wel betrouwbaar?
Ik ga hem wel testen hoor, en stukje snelweg meenemen in de proefrit, maar toch.

En dan... ik denk dat ik een tijdelijke nummerplaat moet aanvargen hier, maar of me dat in een week lukt... Heeft iemand dit probleem al eens gehad? Ik wil hem niet slepen. Al mn geld gaat in de aanschaf zitten...

En eh... als iemand mee wil rijden met me... Graag! Betaal ik je treinticket terug en kun je bij mij overnachten. Maak ik 3 gangen diner met lekkere wijn uit de kelder. Ik haal de auto op vlak bij de NL grens, onder Eindhoven.

Zo, en nu eens kijken of ik vanavond wel snel in slaap kan komen, kan niet wachten om hem te halen!!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » za 21 feb, 2009 20:48

Wauw! Ik heb wel zin om mee te gaan :D , maar ik denk dat iemand met meer verstand van zaken misschien een betere keus is.
Ken je niemand met een auto-ambulance? En andere optie is om 'm toch te slepen, maar dan met een triangel.
Dan kun je thuis alles rustig nakijken en een kenteken ed regelen.

Of je gaat gewoon rijden, rustig aan, een mooi avontuur :D
Eend voor allen, allen voor eend..

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » za 21 feb, 2009 21:16

Mijn vriend heeft geen trekhaak dus dat wordt lastig! Had nog niet aan zo'n triangel gedacht eigenlijk maar ik vind het ook wel weer een leuke spannende kennismakingstocht ;-)
Kijken of hij van goede wil is, zeg maar.
Maar bedankt voor de tip, en als er niemand meewil kom ik je wel overhalen ;-)
*miep miep* (°\=/°)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 21 feb, 2009 21:42

Waggelkont, zie dat je overdag terug kan rijden, dan heb je enkel elektriciteit nodig voor de ontsteking en als je dan met een volle accu vertrekt kun je een heel eind rijden ookal zou je dynamo niet bijladen. Tevens is daglicht veel prettiger/makkelijker mocht je dyane uitvallen... Daarnaast natuurlijk opletten of checken dat er geen troep in het brandstofsysteem zit. Zit de tank vol,met benzine of slechts een restje? In het laatse geval is het misschien raadzaam om de oude troep af te tappen en de slang van voor naar achter door te blazen.

Triangelen raad ik ten zeerste af!!! Ik heb al van verschillende mensen gehoort (een uit mijn directe kennisenkring) die door een langeafstand triangelen een versnellingsbak versleten, omdat hij andersom wordt belast. En een bakrevisie is een dure en of lastige klus.

Sorry heb geen tijd om mee te rijden.

Succes!!!, Bart

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » za 21 feb, 2009 22:13

Ha Bart, dat is ook de bedoeling, dat ik overdag de tocht ga maken.
De er varing die ik heb met mijn eend en aka was inderdaad. rijdt ie dan rijdt ie dus ik ben niet zo heel bang voor de trip. Alleen de remmen dan, maar goed die test ik ook wel.

Ik zal nog wel even uitzoeken hoe het zit met een tijdelijk kenteken, hopelijk kunnen ze dat snel regelen hier. ( hoewel hier in Frankrijk alles zeeeeeer traaaaag gaaaaat)

Zucht, was het vast maar vrijdagavond... ;-)
*miep miep* (°\=/°)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 21 feb, 2009 22:40

je gaat de remmen checken, check dan vooral of je pedaal hard blijft en of je ergens "natte" plekken ziet (ook na lang stilstaan zou je dat moeten kunnen zien) bij de remtrommels en HCR.

Neem voor de zekerheid een liter motorolie mee. Als je m opeens gaat gerbuiken, ook ga je niet "trappen", kan het best zijn dat je wat olie verstookt. Rij anders eerst een uurtje, stop dan een kwartier/half uur, kan ie ff bij komen en kun je de olie even peilen enz.

En, als ie zolang heeft stilgestaan, loop de banden goed na, ook het reserve wiel. Niet dat de banden zijn uitgedroogd, daarmee rijden is dan net zo link als rijden zonder remmen.

Succes, en veel pelzier

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » za 21 feb, 2009 23:02

Fijne tips, die komen op de checklist!

Thnx!
*miep miep* (°\=/°)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 21 feb, 2009 23:43

Zolang je een goede verzekering regelt kun je naturrlijk ook een (vrijwel) willekeurig setje nummerplaten monteren "just for the sake of it". Verzekering lijkt mij het allerbelangrijkste.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 21 feb, 2009 23:45

wielremcilinders zullen wel vast zitten maar meestal niet allemaal dus als ie remt gewoon rijden thuis alles lekker aanpakken, de motor hoef je je geen zorgen om te maken als er maar olie in zit en een 4tje gaat toch niet zo hard.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door TimVS » zo 22 feb, 2009 10:01

Mischien is het ook handig om gewoon een jerrycan voor de benzine te gebruiken, als er rotzooi in de metalen tank zit sta je verder van huis.

@waggelkont staat de dyane in Lommel (is vlakbij voor mij)

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » zo 22 feb, 2009 15:53

Pelt, ik heb je een pb gestuurd
*miep miep* (°\=/°)

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door martijntje » zo 22 feb, 2009 16:54

Remmetjes hangt ook af of het een lhm of dot 4 systeem is. Dot 4 willen de cilinders nogal eens vast zitten en lekken. Zelf zou ik ook wat basis spulletjes en gereedschap meenemen als een bobine, condensatortje bougietjes, v-riempje

Gaat het trouwens om een licht blauwe 72 ( of 73-er ) uit Lommel?
dyane 4 68 en dyane 6 69

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » zo 22 feb, 2009 17:35

Martijntje ik heb helemaal geen gereedschap meer. Toen ik mijn acadyanes weg heb gedaan heb ik nooit meer wat met 2cv's of Dyanes te maken gehad ( helaas ;-) )
En het ging uit met mn vriend dus als ik wat had ligt het nog bij hem.

En nee, het is niet een lichtblauwe uit Lommel
*miep miep* (°\=/°)

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 25 feb, 2009 10:38

Nou ik zie toch van de koop af helaas. Het kost me tussen de 300 en 400 euro extra om hem te importeren en dat geld heb ik gewoonweg niet.
Balen balen balen, ik moet op zoek naar een ander hier in frankrijk dus!
*miep miep* (°\=/°)

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 25 feb, 2009 11:05

Jammer, maar in Frankrijk hebben ze er ook vast wel een voor je.

Succes met de speurtocht!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gesloten