wielophanging

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
2cv Mol
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 22 feb, 2009 14:38
Locatie: Antwerpen

wielophanging

Bericht door 2cv Mol » zo 22 feb, 2009 19:13

Hoe haal ik die wielophangingen eraf? fotos zouden handig zijn

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 22 feb, 2009 20:06

Bedoel je de complete draagarm van de asbuis halen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jerre
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 24 aug, 2008 17:17
Locatie: Dessel, België

Bericht door Jerre » ma 23 feb, 2009 11:27

-Eerst moet je de stang van de vering wat losser draaien tot je de pen aan de wielarm er kan uithalen(er zitten borgveren op).
-Dan moet je de plaat aan de zijkant van de wielarm(3 bouten) eraf halen.
-Dan kan je de grote moer die erin zit losdraaien.
-als die moer er dan af is kan je de wielarm eraf halen.

Zo hebben wij het gedaan (ongeveer, ik weet het niet meer helemaal precies) voor de voorste draagarmen.
Hoe de as eraf moet weet ik niet, want dat gaan we niet doen

Nog een foto
Afbeelding

Ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:
Citroën Dyane 6 '81
Ami gekocht :D
Check de band

2cv Mol
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 22 feb, 2009 14:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door 2cv Mol » ma 23 feb, 2009 11:29

TB schreef:Bedoel je de complete draagarm van de asbuis halen?
Ja ik bedoel hetgeen wat aan de zijkant van de chasis zit en op het chassis

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 23 feb, 2009 13:20

De draagarm is gelagerd op de asbuis. Er zit een grote ring voor die je met een speciaal hiervoor bedoelde sleutel los kunt halen. Je kunt ook zelf iets maken natuurlijk. Deze ring zit geborgd met een splitpennetje. Moet je ook ff loshalen.

Maar je draagarm is verboven met je fusee. En je fusee weer met de asbuis. Het makkelijkste kun je de stuurleviertjes loshalen. De 2 bouten bovenop de fusee losdraaien. Zitten geborgd met een borgplaatje, dus ff omtikken. De stuurleviers tik je voorzichtig los met en hamer. Zit wat geklemd namelijk

Dan kun je de draagarm loshalen.

Voor de rest zoals hierboven staat beschreven.

Overigens zit de asbuis met 4 bouten door het chassis. Deze zitten geborgd met borgplaatjes. Moet je dus ff omtikken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 24 feb, 2009 08:38

2cv Mol schreef:
TB schreef:Bedoel je de complete draagarm van de asbuis halen?
Ja ik bedoel hetgeen wat aan de zijkant van de chasis zit en op het chassis
volgens mij bedoel je de ook veerbussen? of niet?

daarvan moet de je de moeren (ik dacht steeksleutel maat 46) aan de zijde van de bus losdraaien, dan die buizen met draad die in de veebus geschoven zitten naar buiten toe eruit trekken. dan komt de veerbus vanzelf los.

het klinkt allemaal heel makkelijk zo, maar het kan soms heeeeeeeeeeel erg vastgeroest zitten. veel kruipolie erop spuiten wil wel eens helpen. anders in uiterste geval de moeren doorslaan met een beitel (er is geen ruimte voor een slijptol) als de moeren eraf zijn kan het nog moeilijk gaan ,de buizen die in de veerbus zitten kunnen ook nog wel eens vastgeroest zitten.

greetzzzzzzzzz

Rusty

(misschien heeft iemand pics/ linkie naar een website??)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 24 feb, 2009 12:22

Hm... nu snap ik dus wat je bedoelt. Ja, die krengen kunnen behoorlijk vastgerot zitten. Sleutel 46, veel wd40 en ook handig: een brandertje. Dan krijg je ze op den duur wel los.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie