Accu laadt niet meer bij, motor loopt nog wel
-
- Regelmatige poster
Accu laadt niet meer bij, motor loopt nog wel
Uit het niks merkte ik opeens dat het metertje voor het weergeven van het bijladen van de accu ver in het rood bleef staan. En ja hoor, opnieuw starten, ho maar. Geen stroom meer. Aanduwen en lopen, en ook blijven lopen!
Nu lijkt de dynamo nog goed, want zolang de motor loopt blijft ie goed lopen. Contactjes op dynamo en spanningsregelaar nagelopen, even schoongemaakt en opnieuw aangesloten. V-snaar staat goed op spanning en draait ook gewoon mee.
Ik ben van plan eerst de spanningsregelaar te vervangen? Maar hoop niet dat het de accu zelf is.. (?) Nog andere ideeen?
Nu lijkt de dynamo nog goed, want zolang de motor loopt blijft ie goed lopen. Contactjes op dynamo en spanningsregelaar nagelopen, even schoongemaakt en opnieuw aangesloten. V-snaar staat goed op spanning en draait ook gewoon mee.
Ik ben van plan eerst de spanningsregelaar te vervangen? Maar hoop niet dat het de accu zelf is.. (?) Nog andere ideeen?
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Meet alles eens door met een multimeter.
Laadstroom (even redelijk wat toeren laten lopen) moet 14,7V zijn max. Een accu geeft iets van 12,?V af wanneer de motor uitstaat.
Accu's kun je laten testen bij een zaak die accu's verkoopt.
Wanneer het blok (op voldoende toeren draait) en de stroom op de accupolen is rond 14,7 dan werkt alles goed.
is deze hoger als 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk.
Blijft de stroom gelijk of lager dan de accuspanning (wanneer je motor uitstaat) dan is de Dynamo overleden.
Er vanuitgaande dat wel alle kabels zijn aangesloten natuurlijk.
Bij het starten wordt er veel stroom getrokken uit de accu. Vandaar dat hij dus moeite kan hebben met starten, maar wanneer hij loopt wel op een lage accuspanning kan blijven lopen. Vandaar dat je alles moet controleren met de multimeter. Dat zegt veel meer.
Suc6
Laadstroom (even redelijk wat toeren laten lopen) moet 14,7V zijn max. Een accu geeft iets van 12,?V af wanneer de motor uitstaat.
Accu's kun je laten testen bij een zaak die accu's verkoopt.
Wanneer het blok (op voldoende toeren draait) en de stroom op de accupolen is rond 14,7 dan werkt alles goed.
is deze hoger als 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk.
Blijft de stroom gelijk of lager dan de accuspanning (wanneer je motor uitstaat) dan is de Dynamo overleden.
Er vanuitgaande dat wel alle kabels zijn aangesloten natuurlijk.
Bij het starten wordt er veel stroom getrokken uit de accu. Vandaar dat hij dus moeite kan hebben met starten, maar wanneer hij loopt wel op een lage accuspanning kan blijven lopen. Vandaar dat je alles moet controleren met de multimeter. Dat zegt veel meer.
Suc6

Laatst gewijzigd door Punky op ma 9 mar, 2009 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
Ik heb zojuist even een nieuwe spanningsregelaar gehaald. Mijn eigen was zowiezo de oude grotere versie die ik al wilde vervangen. Ik ga straks eens kijken wat het uithaalt, stukje rijden.
Als het probleem zich dan nog steeds voordoet zal ik morgenavond de boel eens doormeten (nu geen multimeter in de buurt, en heb zo het vermoeden dat de regelaar de oorzaak was). Thanks voor de tips, goed om te weten.
Tot nader bericht
Als het probleem zich dan nog steeds voordoet zal ik morgenavond de boel eens doormeten (nu geen multimeter in de buurt, en heb zo het vermoeden dat de regelaar de oorzaak was). Thanks voor de tips, goed om te weten.
Tot nader bericht

-
- Regelmatige poster
Meten is weten inderdaad
Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en de boel eens uitgetest (rondje gereden).
Met motor uit meet ik 10,4V op de accupolen en met motor aan gaat dat maar naar 11,3V. Op de dynamo meet ik niet hoger dan 11V, ook als ik wat toeren maak, dus ik ben bang dat de dynamo gewoon zijn beste tijd gehad heeft. Alleen geen geld voor een gloednieuwe, iemand nog een tweedehandsje liggen?

Met motor uit meet ik 10,4V op de accupolen en met motor aan gaat dat maar naar 11,3V. Op de dynamo meet ik niet hoger dan 11V, ook als ik wat toeren maak, dus ik ben bang dat de dynamo gewoon zijn beste tijd gehad heeft. Alleen geen geld voor een gloednieuwe, iemand nog een tweedehandsje liggen?
- Jeroen-citroen
- Moderator
-
- Regelmatige poster
Ik heb een testje gedaan door tijdens dat de motor loopt, + kort van de accu te halen. Normaliter zou de dynamo dan enkele seconden nog de motor draaiende moeten houden maar hij slaat direct af. Daaruit zou ik dan moeten concluderen dat de dynamo de zwakke schakel is.
Ik heb inmiddels een dynamootje gevonden die ik vanavond kan ophalen hier in de buurt. Bedankt voor de hulp en aanbod zover, ik zal morgen nog even de conclusie posten.
Ik heb inmiddels een dynamootje gevonden die ik vanavond kan ophalen hier in de buurt. Bedankt voor de hulp en aanbod zover, ik zal morgen nog even de conclusie posten.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
-
- Regelmatige poster
Zo testen is niet aan te raden, gewoon meten is beter.Thadeez schreef:Ik heb een testje gedaan door tijdens dat de motor loopt, + kort van de accu te halen. Normaliter zou de dynamo dan enkele seconden nog de motor draaiende moeten houden maar hij slaat direct af. Daaruit zou ik dan moeten concluderen dat de dynamo de zwakke schakel is.
Op deze manier zou je de diode in de dynamo kunnen opblazen.
-
- Regelmatige poster
De vervangende dynamo werkt perfect, alles werkt weer naar behoren. Even uit nieuwschierigheid de kapotte dynamo nader bekeken:

Het printplaatje met de printbaantjes naar de + voor ieder van de 2 wikkels was vernietigd. Waren dit alleen printbaantjes of zaten hier nog diodes tussen?

Het printplaatje met de printbaantjes naar de + voor ieder van de 2 wikkels was vernietigd. Waren dit alleen printbaantjes of zaten hier nog diodes tussen?
Nu met nieuwe nickname!