Accu laadt niet meer bij, motor loopt nog wel

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Accu laadt niet meer bij, motor loopt nog wel

Bericht door Deuche Fester » ma 9 mar, 2009 09:30

Uit het niks merkte ik opeens dat het metertje voor het weergeven van het bijladen van de accu ver in het rood bleef staan. En ja hoor, opnieuw starten, ho maar. Geen stroom meer. Aanduwen en lopen, en ook blijven lopen!

Nu lijkt de dynamo nog goed, want zolang de motor loopt blijft ie goed lopen. Contactjes op dynamo en spanningsregelaar nagelopen, even schoongemaakt en opnieuw aangesloten. V-snaar staat goed op spanning en draait ook gewoon mee.

Ik ben van plan eerst de spanningsregelaar te vervangen? Maar hoop niet dat het de accu zelf is.. (?) Nog andere ideeen?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 9 mar, 2009 10:02

Meet alles eens door met een multimeter.

Laadstroom (even redelijk wat toeren laten lopen) moet 14,7V zijn max. Een accu geeft iets van 12,?V af wanneer de motor uitstaat.

Accu's kun je laten testen bij een zaak die accu's verkoopt.
Wanneer het blok (op voldoende toeren draait) en de stroom op de accupolen is rond 14,7 dan werkt alles goed.
is deze hoger als 14,7 dan is je spanningsregelaar kaduuk.
Blijft de stroom gelijk of lager dan de accuspanning (wanneer je motor uitstaat) dan is de Dynamo overleden.

Er vanuitgaande dat wel alle kabels zijn aangesloten natuurlijk.

Bij het starten wordt er veel stroom getrokken uit de accu. Vandaar dat hij dus moeite kan hebben met starten, maar wanneer hij loopt wel op een lage accuspanning kan blijven lopen. Vandaar dat je alles moet controleren met de multimeter. Dat zegt veel meer.

Suc6 :wink:
Laatst gewijzigd door Punky op ma 9 mar, 2009 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 9 mar, 2009 10:03

Meten is weten!
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 9 mar, 2009 10:23

eerst kijken of ie bijlaad
dan kijken of er stroom staat op kleine stekker dynamo staat zo niet even proberen met andere spanningsregelaar en al je zekeringen controleren (meten)
als ie wel stroom krijgt koolborstels er uit halen en vervangen waarschijlijk doet ie het dan gewoon

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » ma 9 mar, 2009 13:46

Ik heb zojuist even een nieuwe spanningsregelaar gehaald. Mijn eigen was zowiezo de oude grotere versie die ik al wilde vervangen. Ik ga straks eens kijken wat het uithaalt, stukje rijden.

Als het probleem zich dan nog steeds voordoet zal ik morgenavond de boel eens doormeten (nu geen multimeter in de buurt, en heb zo het vermoeden dat de regelaar de oorzaak was). Thanks voor de tips, goed om te weten.

Tot nader bericht :)

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » ma 9 mar, 2009 14:54

Meten is weten inderdaad :) Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en de boel eens uitgetest (rondje gereden).
Met motor uit meet ik 10,4V op de accupolen en met motor aan gaat dat maar naar 11,3V. Op de dynamo meet ik niet hoger dan 11V, ook als ik wat toeren maak, dus ik ben bang dat de dynamo gewoon zijn beste tijd gehad heeft. Alleen geen geld voor een gloednieuwe, iemand nog een tweedehandsje liggen?

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » ma 9 mar, 2009 16:26

Nieuwe dynamo ben je indd €80-100 kwijt maar voor een paar euro heb je ook een paar nieuwe borsteltjes, misschien dat ie het daarmee weer goed doet?

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 9 mar, 2009 17:39

Je accu heeft ook zijn beste tijd wel gehad. Daar hoor je minimaal rond de 12 volt te meten
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 mar, 2009 17:48

nieuwe accu in ruststand is zelfs 13,8 volt.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 9 mar, 2009 17:55

Wat doet je meter aangeven nu dan? Ook als je rijdt zegmaar.

Ik heb nog wel wat liggen denk ik qua dynamo's. Zoiezo een goede en de rest zou je moeten testen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » ma 9 mar, 2009 18:36

Ik heb een testje gedaan door tijdens dat de motor loopt, + kort van de accu te halen. Normaliter zou de dynamo dan enkele seconden nog de motor draaiende moeten houden maar hij slaat direct af. Daaruit zou ik dan moeten concluderen dat de dynamo de zwakke schakel is.

Ik heb inmiddels een dynamootje gevonden die ik vanavond kan ophalen hier in de buurt. Bedankt voor de hulp en aanbod zover, ik zal morgen nog even de conclusie posten.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 10 mar, 2009 02:14

vervang gewoon je koolborstels als eerste!!!!

kost 1 euro ofzo

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 10 mar, 2009 14:17

Thadeez schreef:Ik heb een testje gedaan door tijdens dat de motor loopt, + kort van de accu te halen. Normaliter zou de dynamo dan enkele seconden nog de motor draaiende moeten houden maar hij slaat direct af. Daaruit zou ik dan moeten concluderen dat de dynamo de zwakke schakel is.
Zo testen is niet aan te raden, gewoon meten is beter.
Op deze manier zou je de diode in de dynamo kunnen opblazen.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » di 10 mar, 2009 21:53

De vervangende dynamo werkt perfect, alles werkt weer naar behoren. Even uit nieuwschierigheid de kapotte dynamo nader bekeken:

Afbeelding

Afbeelding

Het printplaatje met de printbaantjes naar de + voor ieder van de 2 wikkels was vernietigd. Waren dit alleen printbaantjes of zaten hier nog diodes tussen?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 10 mar, 2009 23:14

Dat is een zekering. Deze kun je vervangen voor een paar eurie. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie