Pagina 1 van 2
Schommelende benzinemeter
Geplaatst: di 24 mar, 2009 19:10
door WillemT
De benzinemeter in mijn AK400 uit 1971 is net een ruitenwisser. Bij elke beweging van de auto schommelt de meter heen en weer. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
Geplaatst: di 24 mar, 2009 19:19
door Erik van D.
Hoe het kan weet ik ook niet, maar ik weet wel dat het bij mijn eend net zo is. En bij mijn eerste eend (ruim 20 jaar geleden) was het ook zo. Misschien hoort dit er wel bij.
Maar er zijn vast mensen op dit forum die er meer verstand van hebben.
Geplaatst: di 24 mar, 2009 19:36
door tha pip
dit hoort zo. je benzine meter in je tank is een soort dobber. dus als je eend schud, klotst de benzine en beweegt de dobber ook op en neer. zelfs m'n citroen zx heeft het.
oplossing: op tijd tanken! zoveel kost het nie:P
Geplaatst: di 24 mar, 2009 20:35
door Willem2
Of heel kunstig tegensturen
Geplaatst: di 24 mar, 2009 21:01
door Maus0611
Dat moet je me maar eens leren dan
Geplaatst: di 24 mar, 2009 21:33
door Niels
ik vroeg me al eens af hoe die dobber in de tank zit, gewoon los? ik zou zoiets in een buisje monteren met een klein gaatje erin, zodat het niet zo had kan klotsen (massa=traag principe).... misschien is dat al zo, ik heb nooit in de tank gekeken.........
Geplaatst: di 24 mar, 2009 22:12
door martijntje
niles het is een ouderwetje "dobber" aan een armpje.
Geplaatst: di 24 mar, 2009 22:45
door AZL57
de moderne meters reageren langzamer op het signaal waardoor ze een wat stabieler beeld geven.
Maar zolang het beweegt heb je benzine
Geplaatst: di 24 mar, 2009 23:01
door Spookeend
Als je het hebt over een dobber, heb je het hier over een lekke dobber.
Je vlotter is normaal gesprolen dicht, en bevat alleen lucht. Dus met een volle tank zit ie boven. Nu hangt ie waarschijnlijk ergens halverwege te bungelen, (half) vol met benzine. Ga je dan over een hobbel of door een bocht, dan beweegt dat ding niet OP maar IN het aanwezige vloeibare goud, en dan krijg van die gezellige meters.
De meter beweegt altijd wel iets hoor, maar niet zo als hierboven omschreven, hooguit in een lange bocht dat je m ziet bewegen of na veel hobbels met een half lege tank ofzo.
Geplaatst: di 24 mar, 2009 23:04
door Jeroen-citroen
Hierboven beschreven kan heel goed kloppen. Bij mijn eend gaf de meter bij een volle tank maar half aan en danste de meter ook zo gezellig
Geplaatst: di 24 mar, 2009 23:11
door siemen
onze ak400 doet dat ook!
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 07:15
door Kulio
Is het niet een verroest aardcontact dat intermitterend contact maakt? Ik heb nog nooit in een tank naar het dobbermechaniek gekeken maar het zou logisch zijn dat er ergens een condensator moeten zitten die snelle spanningswisselingen opvangt. Is die condensator niet los of defect of wordt de demping mechanisch geregeld?
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 07:59
door André Post
Die condensator zit er niet, maar zou je natuurlijk wel kunnen toepassen.
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 10:29
door Kulio
Zit die condensator dan niet in de meter zelf?
Geplaatst: wo 25 mar, 2009 11:00
door Spookeend
er zit wel iets van vertraging in de meter, hou maar eens een teller op zijn kop, dan gaat ie niet heel snel heen en weer, maar zit er toch wat weerstand in, ik denk dat dit gewoon het spoeltje is wat in de tankmeter zit (in het dash dus)
Maar niet zoals in een moderne wagen dus. Bij sommige moderne wagens zit de vlotter ook echt in een buisje, dan heb je dus ook weer electronica nodig om de meter rustiger te laten zijn. In het buisje klotst het veel minder. Al kan de vlotter dan wel weer vast komen te zitten in de buis............