Accu spanning ineens naar laag en terug

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Accu spanning ineens naar laag en terug

Bericht door Casonline » zo 19 apr, 2009 00:29

Heey gebeurde vandaag iets geks, reed met een gangetje of 110 á 115 over de snelweg, werp ik een blik op m'n teller zie ik ineens dat de accu spanning in het rood staat (veel te laag). Dus gelijk alle verbruikers uitgezet (lichten, radio, tomtom eruit) en plop ineens weer omhoog en keurig waar het meterje altijd staat...hmmzzz. Een voor eens alles weer aangezet en bleef de meter bleef staan waar die hoort.
Later weer het zelfde alleen alles uitzetten had nu geen effect. :? (Zat nog te denken aan een soort half bakken kortsluiting in circuit wat dus eerst aanstond maar dat was dus niet het geval, was dus toeval). Maar ff de vaart erachter gezet in de hoop dat de accu sterk genoeg is. Rem ik af bij de afslag, gaat die spanning dus weer omhoog. En steeds als ik dus een tijdje flink doorgas zakt die spanning ineens weg en kom weer terug en zakt weer weg enz enz.

Ik zit zelf te denken dat het de spanningsregelaar (tis een elektronishe), maar dat ding is toch niet toerental (of temperatuur) afhankelijk??

Iemand nog suggesties???

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2063
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 19 apr, 2009 00:39

Koolborstels van de dynamo misschien.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 19 apr, 2009 00:45

Zou misschien nog kunnen, maar het gekke is dat het af en aan gaat, mijn persoonlijke ervaring met koolborstels is dat zichzelf niet meer herstellen, het word alleen maar slechter. Maar zal ze morgen eens bekijken, wie weet.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2063
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 19 apr, 2009 00:48

Dat is mijn ervaring ook eigenlijk maar het zou kunnen dat de veerspanning van de koolborstels slap is geworden en ze afentoe wel contactmaken en dan weer ff niet.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 19 apr, 2009 08:51

Hoe oud is de accu? Ik heb ook een Eend met een vreemd wijzende laadstroommeter, en als ik meet met een miltimeter heb ik een prima laadspanning, maar ik vermoed dat het komt door de accu die er in staat, die is nl. eigenlijk wel aan pensioen toe :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 19 apr, 2009 10:57

Geen idee hoe oud de accu is zal eens kijken zo.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » ma 20 apr, 2009 12:14

Ik kon zo snel ff geen datum vinden op de acuu, maar hij ziet er nog prima uit (geen aanslag ed). Ook het kijkglaasje staat op wit (wat 'goed' zou moeten betekenen). Naar mijn inzien is de accu ook nog wel goed, startmotor draait altijd vol enthousiasme rond. Het gekke is dat het dus alleen gebeurd bij lange ritten planken en dat doe ik niet dagelijks. Maar ik zal eens beginnen met de spanningsregelaar en de koolborstels vervangen en dan ist weer een kwestie van afwachten.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » ma 20 apr, 2009 13:15

ik had net het tegenovergestelde, laadspanning normaal en ineens werd de laadsspanning te hoog. bij mij was het ook de elektronische regelaar. deze werkt met een transistor en durft soms te falen (hij kan te lang, te kort of de veldspoel niet bekrachtigen) ALs je je koolborstels nakijkt moet je ook je collector nakijken, het kan zijn dat deze door slijtage niet mooi meer rond is en dat de koolborstels gaan stuiteren op hogere toerentallen doordat de veertjes op de koolborstel deze niet voldoende snel de koolborstel terug contanct kunnen laten maken met de collector


mvg

BW

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 20 apr, 2009 15:52

BW schreef:
ALs je je koolborstels nakijkt moet je ook je collector nakijken, het kan zijn dat deze door slijtage niet mooi meer rond is en dat de koolborstels gaan stuiteren op hogere toerentallen doordat de veertjes op de koolborstel deze niet voldoende snel de koolborstel terug contanct kunnen laten maken met de collector
De collector kan je in een draaibank iets afdraaien. Dan wordt deze weer mooi rond. Haal wel goed alle metaaldeeltjes goed weg zodat geen sluiting ontstaat binnen de collector. Samen met nieuwe koolborstels moet dit zeker het probleem oplossen. Als de collector nog goed rond is hoeft dat afdraaien uiteraard niet.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 20 apr, 2009 15:58

Kulio,dit klopt heel goed bij een gelijkstroomdynamo,maar bij een wisselstroomdynamo zitten er achter elkaar 2 dunne koperen strips die
je echt niet kan afdraaien,omdat de dikte daarvan te dun is en je dan niets
overhoud

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » ma 20 apr, 2009 20:36

Weet je zeker dat bij je accu het kijkglaasje wit is en dat ook moet zijn??

Bij alle accu's die ik ken is het kijkglaasje groen wanneer de accu goed is, zwart wanneer de accu geladen dient te worden en wit (of zilver achtig) wanneer de accu defect is.

Misschien even nakijken voor de zekerheid?

Groeten pieter
2cv Vert Bambou '79

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 20 apr, 2009 21:58

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Elektronische spanningsregelaar vervangen door een andere en nooit meer last van gehad. Ik hou het op een haperende spanningsregelaar
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » di 21 apr, 2009 10:17

Green-Duckman schreef:Weet je zeker dat bij je accu het kijkglaasje wit is en dat ook moet zijn??

Dat staat er op; een wit rondje voor goed, een zwarte voor opladen en een rode voor dood.
Maar zoals ik al zei de startmotor gaat zo enthousiast rond dat de accu bijna niet dood kan zijn.

Ik ben de komende dagen vrij dus ga wel even lekker knutselen.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » di 21 apr, 2009 16:15

eerste wat in mij op komt is de spannings regelaar, ik weet niet of het in jou situatie kan maar probeer eens er een dagje een accu lader op te zetten, overinges is dat controle stipje niet voor de hoeveel spanning hij heeft maar of het accu water/zuur nog goed fuctioneert.
dus het kan zijn dat als je hem bijvult dat het het stipje weer groen wordt maar het kan ook zijn datie echt zover heen is dat er een nieuwe in moet.
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » di 21 apr, 2009 23:12

Als de dynamo stuk zou zijn, zou de laadstroom/spanning minder zijn,
echter, is het nu de gewone spanning die omlaag valt, dit kan dus onmogelijk de dynamo zijn aangezien de accu gewoon netjes 12v zou moeten blijven geven.
Is je meter nog wel goed? is de verbinding naar je meter ook goed?
tóch niet ergens een vette sluiting, waardoor je spanning gewoon inzakt?

Plaats reactie