Pagina 1 van 2

Bij het stoplicht sloeg de motor af en startte niet meer!!

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:13
door Derk79
Vanochtend startte ik de motor, dat ging geweldig snel tot mijn verbazing.

In een tunneltje in Rotterdam deed ik het licht aan en bij het eerst volgende stoplicht sloeg de motor af en deed niks meer. Zelfs het licht doet het niet meer.
Sleutel omdraaien geeft geen enkele actie.
Heb alle draadjes gecontroleerd, ook onder het contactslot.

Er zit net een nieuwe accu in en heb ik heb ook startkabels geprobeerd. Met geen enkel resultaat.

Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb de eend naar huis kunnen slepen gelukkig, maar heb nog geen oplossing. Wie kan me helpen? Weten jullie raad?

groet, Derk

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:19
door Willem2
Geeft de accu nog spanning?
Hoe lang heb je gereden?

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:24
door Derk79
Ik reed maar een klein stukje (10 minuten) . Ik zal een checken of de accu uberhaupt spanning geeft.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:37
door Tom Duckpower
Check eens of de accuklemmen nog goed op de accu vast zitten, omdat je net een nieuwe accu hebt.

Als ze net niet goed contact maken doet de auto niks, weet ik uit ervaring :lol:

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:40
door rode geit
Ga eens aan de slag met een spanningsmeter. Begin bij de accu, en ga hoe langer hoe verder weg om te zien of de spanning overal is wat ze moet zijn. Het lijkt mij dat de kabel van de + pool naar de startmotor onderbroken is (kabel van min pool kan ook). Gewoon eens kijken of er spanning is over de - van de accu en de plus aan de startmotor en omgekeerd. Als daar spanning over is zou op zijn minst de startmotor al iets moeten doen.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:45
door Derk79
Ik heb net eens ff met de spanningsmeter overal zitten checken. Bij de startmotor is gewoon spanning. Maar verder niet. Ergens zag ik nog een stekkertje los, heb ik ook vast gemaakt maar geen resultaat. Als bij de startmotor spanning is moet de aansluiting op min en plus op de accu toch goed zitten. Ze zitten ook muurvast. Bij zekeringen heb ik ook zitten checken, ook geen spanning, ook niet bij de stekkertjes bij de remvloeistof.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:51
door reiziger
als ook je startmotor niet in beweging komt: iets met zekeringen?
Toch helaas pindakaas: zoek de hoofdbedrading maar na: schakel zo veel mogelijk onderdelen uit b.v. door bijna alle zekeringen er uit te halen.
Check ook even of je accu voldoende vol zit. Spanning alleen zegt ook niet alles.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:57
door Willem2
Accu direct op de startmotor schakelen? Of is dat vragen om problemen?

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 17:59
door Derk79
Ik ben ook maar een leek. Maar de accu is toch direct aangesloten op de startmotor, of is dat wat anders, dat peervormige ding...

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:06
door Black Beauty
Zit de contactrol goed vast en zitten de 3 draden er goed/stevig op aangesloten?? Staat er op de + van de contactrol spanning? Zo ja, kan je starten d.m.v. de draden van de contactrol aan elkaar door te verbinden? Zo ja, dan kan t probleem in de contactrol zitten.

Staat er spanning op de niet-gezekerde circuits (lampen, achterlichten)?

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:10
door Derk79
De drie draden onder het contact zitten vast, ik zal ze eens checken of er spanning op staat. Maar op de lampen staat ook geen spanning, tenminste die doen het ook niet. Ik ga het allemaal nog eens langslopen.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:17
door Black Beauty
hm, volgens het schema gaan er vanaf de accu twee + kabels. 1 naar de startmotor en de ander naar de overige circuits. Voor een pic van t elektrisch circuit kijk ff hier op de site onder alledag/elektrisch schema.

Zowel op de dynamo, contactrol als op de lichtschakelaar zit een draad met zwarte kleurcodering, daar zou altijd spanning op moeten staan. Zo niet, check dan de aansluiting op je accu.

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:32
door Derk79
Misschien ligt het dan toch aan de zekeringen.

Startmotor heeft spanning . Als ik naar het elektrische schema kijk zie ik dat het dimlicht ook geen zekering heeft, of zie ik dat verkeerd. En die doet het ook niet.

En kan ik zo maar die drie stekkertjes onder mijn contactslot met elkaar verbinden?

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:37
door Black Beauty
op de contactrol is de draad met de zwarte kleurcode de +, de draad met kleurcode lila is spanning naar de overige circuits (ontsteking, dashbord,ruitenwisser, enz) en de draad met kleurcode rood is om te starten. In principe zou je ze kunnen doorverbinden.

Maar staat er op de + van de contactrol wel spanning?

Geplaatst: zo 17 mei, 2009 18:43
door Black Beauty
Derk79 schreef:Misschien ligt het dan toch aan de zekeringen.

Startmotor heeft spanning . Als ik naar het elektrische schema kijk zie ik dat het dimlicht ook geen zekering heeft, of zie ik dat verkeerd. En die doet het ook niet.

En kan ik zo maar die drie stekkertjes onder mijn contactslot met elkaar verbinden?
Hoe meet je de spanning op de startmotor? Via de min op de accu of via de massa van de auto? Als je via de auto meet en er staat spanning, dan weet je dat de massa-verbinding naar de accu goed is.

Dim/grootlicht is niet gezekerd, nee