Bij het stoplicht sloeg de motor af en startte niet meer!!

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bij het stoplicht sloeg de motor af en startte niet meer!!

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 17:13

Vanochtend startte ik de motor, dat ging geweldig snel tot mijn verbazing.

In een tunneltje in Rotterdam deed ik het licht aan en bij het eerst volgende stoplicht sloeg de motor af en deed niks meer. Zelfs het licht doet het niet meer.
Sleutel omdraaien geeft geen enkele actie.
Heb alle draadjes gecontroleerd, ook onder het contactslot.

Er zit net een nieuwe accu in en heb ik heb ook startkabels geprobeerd. Met geen enkel resultaat.

Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb de eend naar huis kunnen slepen gelukkig, maar heb nog geen oplossing. Wie kan me helpen? Weten jullie raad?

groet, Derk

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 17 mei, 2009 17:19

Geeft de accu nog spanning?
Hoe lang heb je gereden?
Eend voor allen, allen voor eend..

Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 17:24

Ik reed maar een klein stukje (10 minuten) . Ik zal een checken of de accu uberhaupt spanning geeft.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 17 mei, 2009 17:37

Check eens of de accuklemmen nog goed op de accu vast zitten, omdat je net een nieuwe accu hebt.

Als ze net niet goed contact maken doet de auto niks, weet ik uit ervaring :lol:
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

rode geit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 19:04
Locatie: Leuven

Bericht door rode geit » zo 17 mei, 2009 17:40

Ga eens aan de slag met een spanningsmeter. Begin bij de accu, en ga hoe langer hoe verder weg om te zien of de spanning overal is wat ze moet zijn. Het lijkt mij dat de kabel van de + pool naar de startmotor onderbroken is (kabel van min pool kan ook). Gewoon eens kijken of er spanning is over de - van de accu en de plus aan de startmotor en omgekeerd. Als daar spanning over is zou op zijn minst de startmotor al iets moeten doen.

Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 17:45

Ik heb net eens ff met de spanningsmeter overal zitten checken. Bij de startmotor is gewoon spanning. Maar verder niet. Ergens zag ik nog een stekkertje los, heb ik ook vast gemaakt maar geen resultaat. Als bij de startmotor spanning is moet de aansluiting op min en plus op de accu toch goed zitten. Ze zitten ook muurvast. Bij zekeringen heb ik ook zitten checken, ook geen spanning, ook niet bij de stekkertjes bij de remvloeistof.

Gebruikersavatar
reiziger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 7 nov, 2007 22:45
Locatie: Zoetermeer

Bericht door reiziger » zo 17 mei, 2009 17:51

als ook je startmotor niet in beweging komt: iets met zekeringen?
Toch helaas pindakaas: zoek de hoofdbedrading maar na: schakel zo veel mogelijk onderdelen uit b.v. door bijna alle zekeringen er uit te halen.
Check ook even of je accu voldoende vol zit. Spanning alleen zegt ook niet alles.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 17 mei, 2009 17:57

Accu direct op de startmotor schakelen? Of is dat vragen om problemen?
Eend voor allen, allen voor eend..

Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 17:59

Ik ben ook maar een leek. Maar de accu is toch direct aangesloten op de startmotor, of is dat wat anders, dat peervormige ding...

Gebruikersavatar
Black Beauty
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mar, 2003 23:02
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Black Beauty » zo 17 mei, 2009 18:06

Zit de contactrol goed vast en zitten de 3 draden er goed/stevig op aangesloten?? Staat er op de + van de contactrol spanning? Zo ja, kan je starten d.m.v. de draden van de contactrol aan elkaar door te verbinden? Zo ja, dan kan t probleem in de contactrol zitten.

Staat er spanning op de niet-gezekerde circuits (lampen, achterlichten)?
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB

Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 18:10

De drie draden onder het contact zitten vast, ik zal ze eens checken of er spanning op staat. Maar op de lampen staat ook geen spanning, tenminste die doen het ook niet. Ik ga het allemaal nog eens langslopen.

Gebruikersavatar
Black Beauty
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mar, 2003 23:02
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Black Beauty » zo 17 mei, 2009 18:17

hm, volgens het schema gaan er vanaf de accu twee + kabels. 1 naar de startmotor en de ander naar de overige circuits. Voor een pic van t elektrisch circuit kijk ff hier op de site onder alledag/elektrisch schema.

Zowel op de dynamo, contactrol als op de lichtschakelaar zit een draad met zwarte kleurcodering, daar zou altijd spanning op moeten staan. Zo niet, check dan de aansluiting op je accu.
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB

Derk79
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 7 apr, 2009 12:43
Locatie: Rotterdam

Bericht door Derk79 » zo 17 mei, 2009 18:32

Misschien ligt het dan toch aan de zekeringen.

Startmotor heeft spanning . Als ik naar het elektrische schema kijk zie ik dat het dimlicht ook geen zekering heeft, of zie ik dat verkeerd. En die doet het ook niet.

En kan ik zo maar die drie stekkertjes onder mijn contactslot met elkaar verbinden?

Gebruikersavatar
Black Beauty
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mar, 2003 23:02
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Black Beauty » zo 17 mei, 2009 18:37

op de contactrol is de draad met de zwarte kleurcode de +, de draad met kleurcode lila is spanning naar de overige circuits (ontsteking, dashbord,ruitenwisser, enz) en de draad met kleurcode rood is om te starten. In principe zou je ze kunnen doorverbinden.

Maar staat er op de + van de contactrol wel spanning?
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB

Gebruikersavatar
Black Beauty
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mar, 2003 23:02
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Black Beauty » zo 17 mei, 2009 18:43

Derk79 schreef:Misschien ligt het dan toch aan de zekeringen.

Startmotor heeft spanning . Als ik naar het elektrische schema kijk zie ik dat het dimlicht ook geen zekering heeft, of zie ik dat verkeerd. En die doet het ook niet.

En kan ik zo maar die drie stekkertjes onder mijn contactslot met elkaar verbinden?
Hoe meet je de spanning op de startmotor? Via de min op de accu of via de massa van de auto? Als je via de auto meet en er staat spanning, dan weet je dat de massa-verbinding naar de accu goed is.

Dim/grootlicht is niet gezekerd, nee
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB

Plaats reactie