Bij het stoplicht sloeg de motor af en startte niet meer!!
Bij het stoplicht sloeg de motor af en startte niet meer!!
Vanochtend startte ik de motor, dat ging geweldig snel tot mijn verbazing.
In een tunneltje in Rotterdam deed ik het licht aan en bij het eerst volgende stoplicht sloeg de motor af en deed niks meer. Zelfs het licht doet het niet meer.
Sleutel omdraaien geeft geen enkele actie.
Heb alle draadjes gecontroleerd, ook onder het contactslot.
Er zit net een nieuwe accu in en heb ik heb ook startkabels geprobeerd. Met geen enkel resultaat.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb de eend naar huis kunnen slepen gelukkig, maar heb nog geen oplossing. Wie kan me helpen? Weten jullie raad?
groet, Derk
In een tunneltje in Rotterdam deed ik het licht aan en bij het eerst volgende stoplicht sloeg de motor af en deed niks meer. Zelfs het licht doet het niet meer.
Sleutel omdraaien geeft geen enkele actie.
Heb alle draadjes gecontroleerd, ook onder het contactslot.
Er zit net een nieuwe accu in en heb ik heb ook startkabels geprobeerd. Met geen enkel resultaat.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik heb de eend naar huis kunnen slepen gelukkig, maar heb nog geen oplossing. Wie kan me helpen? Weten jullie raad?
groet, Derk
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Ga eens aan de slag met een spanningsmeter. Begin bij de accu, en ga hoe langer hoe verder weg om te zien of de spanning overal is wat ze moet zijn. Het lijkt mij dat de kabel van de + pool naar de startmotor onderbroken is (kabel van min pool kan ook). Gewoon eens kijken of er spanning is over de - van de accu en de plus aan de startmotor en omgekeerd. Als daar spanning over is zou op zijn minst de startmotor al iets moeten doen.
Ik heb net eens ff met de spanningsmeter overal zitten checken. Bij de startmotor is gewoon spanning. Maar verder niet. Ergens zag ik nog een stekkertje los, heb ik ook vast gemaakt maar geen resultaat. Als bij de startmotor spanning is moet de aansluiting op min en plus op de accu toch goed zitten. Ze zitten ook muurvast. Bij zekeringen heb ik ook zitten checken, ook geen spanning, ook niet bij de stekkertjes bij de remvloeistof.
- Black Beauty
- Beginner
Zit de contactrol goed vast en zitten de 3 draden er goed/stevig op aangesloten?? Staat er op de + van de contactrol spanning? Zo ja, kan je starten d.m.v. de draden van de contactrol aan elkaar door te verbinden? Zo ja, dan kan t probleem in de contactrol zitten.
Staat er spanning op de niet-gezekerde circuits (lampen, achterlichten)?
Staat er spanning op de niet-gezekerde circuits (lampen, achterlichten)?
Black Beauty, geboortejaar 1988.
Ze is bekend als de YH-83-BB
- Black Beauty
- Beginner
hm, volgens het schema gaan er vanaf de accu twee + kabels. 1 naar de startmotor en de ander naar de overige circuits. Voor een pic van t elektrisch circuit kijk ff hier op de site onder alledag/elektrisch schema.
Zowel op de dynamo, contactrol als op de lichtschakelaar zit een draad met zwarte kleurcodering, daar zou altijd spanning op moeten staan. Zo niet, check dan de aansluiting op je accu.
Zowel op de dynamo, contactrol als op de lichtschakelaar zit een draad met zwarte kleurcodering, daar zou altijd spanning op moeten staan. Zo niet, check dan de aansluiting op je accu.
- Black Beauty
- Beginner
op de contactrol is de draad met de zwarte kleurcode de +, de draad met kleurcode lila is spanning naar de overige circuits (ontsteking, dashbord,ruitenwisser, enz) en de draad met kleurcode rood is om te starten. In principe zou je ze kunnen doorverbinden.
Maar staat er op de + van de contactrol wel spanning?
Maar staat er op de + van de contactrol wel spanning?
- Black Beauty
- Beginner
Hoe meet je de spanning op de startmotor? Via de min op de accu of via de massa van de auto? Als je via de auto meet en er staat spanning, dan weet je dat de massa-verbinding naar de accu goed is.Derk79 schreef:Misschien ligt het dan toch aan de zekeringen.
Startmotor heeft spanning . Als ik naar het elektrische schema kijk zie ik dat het dimlicht ook geen zekering heeft, of zie ik dat verkeerd. En die doet het ook niet.
En kan ik zo maar die drie stekkertjes onder mijn contactslot met elkaar verbinden?
Dim/grootlicht is niet gezekerd, nee