Kabelboom brandje

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Kabelboom brandje

Bericht door Casonline » do 28 mei, 2009 15:26

Afgelopen maandag stond ik na een heftige onweersbui voor het verkeerslicht valt in een keer zonder waarschuwing de motor uit. Ik probeerde gelijk weer te starten maar de startmotor ging erg moeizaam rond. 2 seconden later, allemaal rook onder de kap vandaan. Ben gelijk gestopt met starten en de rook werd gelijk minder en verdween. Heb um maar even naar de kant geduwd en de kap opengedaan.

De draad van de onsteking was volledig uitgebrand en had een mooi brandspoor veroorzaakt op de kabelboom die van voor naar achter door de motorruimte loopt.
Gelukkig van de ANWB een sleepje naar huis gekregen.

Mijn vermoeden is dat de 123 kortsluiting heeft gemaakt, heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om deze er even uit te halen.

Met wat ik tot nu ote heb gezien lijkt de schade wel mee te vallen, de andere kabels in de boom lijken eigenlijk nauwlijks beschadigd.

Hieronder ff wat foto's van de opengetrokken kabelboom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Casonline op do 28 mei, 2009 20:34, 8 keer totaal gewijzigd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 28 mei, 2009 15:28

niet de kabelboom die tegen het uitlaatspruitstuk is gekomen? (waardoor plaatselijk de isolatie wegsmelt en zodoende kortsluiting maakte)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 28 mei, 2009 15:46

Ik weet niet hoe gevoelig zo een 123 is voor bliksem. Maar hier thuis waren de telefooncentrale, de kabelmodem en de router ook naar de eeuwige jachtvelden... Inmiddels gelukkig weer nieuw.

Misschien dat het met de bliksem te maken had omdat je schrijft dat het in een onweersbui is gebeurd? Want het ziet er niet echt uit als een logische plek waar de kabelboom doorslijt ofzo.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 28 mei, 2009 17:56

Hoe zit het dan met je zekeringen?
123 kan je doormeten.
Is de draad niet op het ventilator huis doorgesleten?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 28 mei, 2009 18:27

is dat een 123 die met van die stroomdiefjes is aangesloten? Kan zijn dat er toch ergens goed vocht tussen is gekomen ofzo?

Check alle bedrading goed, bij mij was het tot achter dash weg, en had onderweg ook de voeding van de dynamo gepakt, en die is niet gezekerd..........

Beter dubbel checken hoor
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » do 28 mei, 2009 19:19

enkele maanden geleden ook boom brandje gehad zelfde verhaal check topic.
eerst wat kunnen verhelpen , maar na enkele dagen toch weer prijs en maar een andere gestoken .
in het kabel pakket toch enkele draden die mee zijn in elkaar gebrand .
bon sjans met het puzzelen
see you when you see me

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 28 mei, 2009 20:56

Heb de 123 even onder spanning gezet met direct een draad naar de accu zonder de +pool aan te sluiten... gevolg was gelijk dikke vonk en warm draadje. Er is dus duidelijk iets mis met de 123.

Helaas kan ik ff niets anders doen, heb m'n tools ff niet hier in den haag
TB schreef:Ik weet niet hoe gevoelig zo een 123 is voor bliksem. Maar hier thuis waren de telefooncentrale, de kabelmodem en de router ook naar de eeuwige jachtvelden... Inmiddels gelukkig weer nieuw.

Misschien dat het met de bliksem te maken had omdat je schrijft dat het in een onweersbui is gebeurd? Want het ziet er niet echt uit als een logische plek waar de kabelboom doorslijt ofzo.

Blikseminslag lijkt me wel heel sterk en dat zou ik toch zelf ook wel gemerkt moeten hebben. Bovendien was ik nu dan blij geweest als dit de enige schade was.
André Post schreef:Hoe zit het dan met je zekeringen?
123 kan je doormeten.
Is de draad niet op het ventilator huis doorgesleten?
Er is verder geen zekerering gesprongen, daarom is de boel ook gaan branden.
Wat kan ik aan de 123 meten, en wat zouden de waarden dan moeten zijn??
Op het punt waar die naar binnen gaat zit alles nog netjes in het rubberje.
Spookeend schreef:is dat een 123 die met van die stroomdiefjes is aangesloten? Kan zijn dat er toch ergens goed vocht tussen is gekomen ofzo?

Check alle bedrading goed, bij mij was het tot achter dash weg, en had onderweg ook de voeding van de dynamo gepakt, en die is niet gezekerd..........

Beter dubbel checken hoor
De 123 zit gewoon netjes aangesloten, zonder stroomdiefjes met een directe draad aan de originele bedrading.
Met wat ik tot nu toe gezien heb lijkt de draad nog niets anders meegenomen te hebben dus misschien heb ik geluk.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 28 mei, 2009 21:25

is het dan die draad die vanaf je contact naar je bobine gaat (in jouw geval ging, want nu dus plus van contact naar 123)??

Die is niet afgezekerd, en zou de enige zijn die ik kan verzinnen.

Een dusdanige kortsluiting zou inhouden dat je kabel dus inderdaad de min heeft geraakt. Dan zul je onder je contact slot ook even moeten kijken denk ik? Maar, dan zou OF je 123 in zijn geheel min geworden moeten zijn, of toch ergens klem gelopen zijn in het fan huis

succes met zoeken
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 28 mei, 2009 21:38

Ja het is die kabel volgens mij.

De kabel onder het contactslot lijkt nog geheel intact niets te zien van warmte schade of wat dan ook.

De kabel onder het kontact is ook geel (met paars markering) en de kabel in de motor ruimte is (was) wit/grijs (met paars markering)
Zit er ergens achter de teller nog een aansluiting waar de kabel van kleur wisseld??

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 28 mei, 2009 22:21

ja, wordt gesplits naar je zekering kastje als het goed is, uhm uit mijn hoofd, niet bij elke eend gelijk..........

over contact staan (die zekering dan) ruitenwissers, knipperlichten, choke verlichting, benzine meter en olie druk sensor lampje............

en dan de directe plus naar bobine (123 in jouw geval) niet gezekerd
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 29 mei, 2009 17:37

Well there's your problem!!

Afbeelding

En zo ziet het zooitje er dus nu uit.
Afbeelding

Maar gelukkig is het "maar" doorgebrand tot het punt waar de kabel wordt gesplitst

Afbeelding

Waarschijnlijk is m'n 123 dus wel aardig doorgefikt aangezien het de gele draad is die naar de bobine loopt. Ik zie alleen geen zwarte plek(ken) op de printplaat. Ik denk dat ik um maar op stuur en laat nakijken, kunnen ze ook gelijk die kabel repareren (al zou ik dat zelf nog wel kunnen natuurlijk).

Thanks voor de tips nog!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 29 mei, 2009 18:38

sow, nog een mazzeltje dat er geen echte schade is aangericht. meteen contact uit en niet meer starten was beter geweest, maar das achteraf makkelijk natuurlijk.

nogmaals, goed de rest checken hoor. Dit ziet er uit als makkelijk te fixen, dan beter nu dubbel checken en klaar. Ik heb niet echt een idee van amperage wat die kant op gaat, maar je zou m kunnen zekeren, die kabel. Bij mij gaat de hoofd zekering van 60 ampere (staat echt alles behalve de versterkers op) er niet uit, dus ik vermoed dat je aan 10 ampere al genoeg hebt. Wellicht heb je nog een leeeg plekje in je zekering kast, maar anders kun je er een zwevende in maken, direct na je contact slot ofzo.

Succes met weer opbouwen

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 29 mei, 2009 22:00

Nu zie je ook waarom Citroen een kunststof huls over zijn contactpunt kabels zet, geen luxe. ...
diverse Citroens, wat anders.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 29 mei, 2009 22:45

Het geluk is denk ik vooral het feit dat ik voor het stoplicht stond en niet op de snelweg reed. Dan was de motor langer blijven draaien en had de 123 zich niet uitgeschakeld (123 gaat uit na 1 sec als de motor niet draait).

Heb nu alles weer aangesloten (behalve de bobine en 123 natuurlijk) en alles lijkt te werken prima te werken 8). Nu de puntjes er maar weer in en de 123 opsturen.

Edit: en afzekeren natuurlijk!! :roll:

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 31 mei, 2009 19:52

Had geen zin om te wachten op 123 ik heb gewoon de gok gewaagd en de 123 doet het nog gewoon!! :D :D :D .

Heb alles weer aangesloten en voorlopig maar even de draad naar de 123 buiten de kabelboom gehouden (had geen zwevende zekeringen liggen)

En zo ziet het er nu uit lekker kleurrijk (had niet genoeg zwarte tape

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie