Kabelboom brandje
Kabelboom brandje
Afgelopen maandag stond ik na een heftige onweersbui voor het verkeerslicht valt in een keer zonder waarschuwing de motor uit. Ik probeerde gelijk weer te starten maar de startmotor ging erg moeizaam rond. 2 seconden later, allemaal rook onder de kap vandaan. Ben gelijk gestopt met starten en de rook werd gelijk minder en verdween. Heb um maar even naar de kant geduwd en de kap opengedaan.
De draad van de onsteking was volledig uitgebrand en had een mooi brandspoor veroorzaakt op de kabelboom die van voor naar achter door de motorruimte loopt.
Gelukkig van de ANWB een sleepje naar huis gekregen.
Mijn vermoeden is dat de 123 kortsluiting heeft gemaakt, heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om deze er even uit te halen.
Met wat ik tot nu ote heb gezien lijkt de schade wel mee te vallen, de andere kabels in de boom lijken eigenlijk nauwlijks beschadigd.
Hieronder ff wat foto's van de opengetrokken kabelboom
De draad van de onsteking was volledig uitgebrand en had een mooi brandspoor veroorzaakt op de kabelboom die van voor naar achter door de motorruimte loopt.
Gelukkig van de ANWB een sleepje naar huis gekregen.
Mijn vermoeden is dat de 123 kortsluiting heeft gemaakt, heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om deze er even uit te halen.
Met wat ik tot nu ote heb gezien lijkt de schade wel mee te vallen, de andere kabels in de boom lijken eigenlijk nauwlijks beschadigd.
Hieronder ff wat foto's van de opengetrokken kabelboom
Laatst gewijzigd door Casonline op do 28 mei, 2009 20:34, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ik weet niet hoe gevoelig zo een 123 is voor bliksem. Maar hier thuis waren de telefooncentrale, de kabelmodem en de router ook naar de eeuwige jachtvelden... Inmiddels gelukkig weer nieuw.
Misschien dat het met de bliksem te maken had omdat je schrijft dat het in een onweersbui is gebeurd? Want het ziet er niet echt uit als een logische plek waar de kabelboom doorslijt ofzo.
Misschien dat het met de bliksem te maken had omdat je schrijft dat het in een onweersbui is gebeurd? Want het ziet er niet echt uit als een logische plek waar de kabelboom doorslijt ofzo.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
is dat een 123 die met van die stroomdiefjes is aangesloten? Kan zijn dat er toch ergens goed vocht tussen is gekomen ofzo?
Check alle bedrading goed, bij mij was het tot achter dash weg, en had onderweg ook de voeding van de dynamo gepakt, en die is niet gezekerd..........
Beter dubbel checken hoor
Check alle bedrading goed, bij mij was het tot achter dash weg, en had onderweg ook de voeding van de dynamo gepakt, en die is niet gezekerd..........
Beter dubbel checken hoor
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
Heb de 123 even onder spanning gezet met direct een draad naar de accu zonder de +pool aan te sluiten... gevolg was gelijk dikke vonk en warm draadje. Er is dus duidelijk iets mis met de 123.
Helaas kan ik ff niets anders doen, heb m'n tools ff niet hier in den haag
Blikseminslag lijkt me wel heel sterk en dat zou ik toch zelf ook wel gemerkt moeten hebben. Bovendien was ik nu dan blij geweest als dit de enige schade was.
Wat kan ik aan de 123 meten, en wat zouden de waarden dan moeten zijn??
Op het punt waar die naar binnen gaat zit alles nog netjes in het rubberje.
Met wat ik tot nu toe gezien heb lijkt de draad nog niets anders meegenomen te hebben dus misschien heb ik geluk.
Helaas kan ik ff niets anders doen, heb m'n tools ff niet hier in den haag
TB schreef:Ik weet niet hoe gevoelig zo een 123 is voor bliksem. Maar hier thuis waren de telefooncentrale, de kabelmodem en de router ook naar de eeuwige jachtvelden... Inmiddels gelukkig weer nieuw.
Misschien dat het met de bliksem te maken had omdat je schrijft dat het in een onweersbui is gebeurd? Want het ziet er niet echt uit als een logische plek waar de kabelboom doorslijt ofzo.
Blikseminslag lijkt me wel heel sterk en dat zou ik toch zelf ook wel gemerkt moeten hebben. Bovendien was ik nu dan blij geweest als dit de enige schade was.
Er is verder geen zekerering gesprongen, daarom is de boel ook gaan branden.André Post schreef:Hoe zit het dan met je zekeringen?
123 kan je doormeten.
Is de draad niet op het ventilator huis doorgesleten?
Wat kan ik aan de 123 meten, en wat zouden de waarden dan moeten zijn??
Op het punt waar die naar binnen gaat zit alles nog netjes in het rubberje.
De 123 zit gewoon netjes aangesloten, zonder stroomdiefjes met een directe draad aan de originele bedrading.Spookeend schreef:is dat een 123 die met van die stroomdiefjes is aangesloten? Kan zijn dat er toch ergens goed vocht tussen is gekomen ofzo?
Check alle bedrading goed, bij mij was het tot achter dash weg, en had onderweg ook de voeding van de dynamo gepakt, en die is niet gezekerd..........
Beter dubbel checken hoor
Met wat ik tot nu toe gezien heb lijkt de draad nog niets anders meegenomen te hebben dus misschien heb ik geluk.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
is het dan die draad die vanaf je contact naar je bobine gaat (in jouw geval ging, want nu dus plus van contact naar 123)??
Die is niet afgezekerd, en zou de enige zijn die ik kan verzinnen.
Een dusdanige kortsluiting zou inhouden dat je kabel dus inderdaad de min heeft geraakt. Dan zul je onder je contact slot ook even moeten kijken denk ik? Maar, dan zou OF je 123 in zijn geheel min geworden moeten zijn, of toch ergens klem gelopen zijn in het fan huis
succes met zoeken
Die is niet afgezekerd, en zou de enige zijn die ik kan verzinnen.
Een dusdanige kortsluiting zou inhouden dat je kabel dus inderdaad de min heeft geraakt. Dan zul je onder je contact slot ook even moeten kijken denk ik? Maar, dan zou OF je 123 in zijn geheel min geworden moeten zijn, of toch ergens klem gelopen zijn in het fan huis
succes met zoeken
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Ja het is die kabel volgens mij.
De kabel onder het contactslot lijkt nog geheel intact niets te zien van warmte schade of wat dan ook.
De kabel onder het kontact is ook geel (met paars markering) en de kabel in de motor ruimte is (was) wit/grijs (met paars markering)
Zit er ergens achter de teller nog een aansluiting waar de kabel van kleur wisseld??
De kabel onder het contactslot lijkt nog geheel intact niets te zien van warmte schade of wat dan ook.
De kabel onder het kontact is ook geel (met paars markering) en de kabel in de motor ruimte is (was) wit/grijs (met paars markering)
Zit er ergens achter de teller nog een aansluiting waar de kabel van kleur wisseld??
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
ja, wordt gesplits naar je zekering kastje als het goed is, uhm uit mijn hoofd, niet bij elke eend gelijk..........
over contact staan (die zekering dan) ruitenwissers, knipperlichten, choke verlichting, benzine meter en olie druk sensor lampje............
en dan de directe plus naar bobine (123 in jouw geval) niet gezekerd
over contact staan (die zekering dan) ruitenwissers, knipperlichten, choke verlichting, benzine meter en olie druk sensor lampje............
en dan de directe plus naar bobine (123 in jouw geval) niet gezekerd
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Well there's your problem!!
En zo ziet het zooitje er dus nu uit.
Maar gelukkig is het "maar" doorgebrand tot het punt waar de kabel wordt gesplitst
Waarschijnlijk is m'n 123 dus wel aardig doorgefikt aangezien het de gele draad is die naar de bobine loopt. Ik zie alleen geen zwarte plek(ken) op de printplaat. Ik denk dat ik um maar op stuur en laat nakijken, kunnen ze ook gelijk die kabel repareren (al zou ik dat zelf nog wel kunnen natuurlijk).
Thanks voor de tips nog!
En zo ziet het zooitje er dus nu uit.
Maar gelukkig is het "maar" doorgebrand tot het punt waar de kabel wordt gesplitst
Waarschijnlijk is m'n 123 dus wel aardig doorgefikt aangezien het de gele draad is die naar de bobine loopt. Ik zie alleen geen zwarte plek(ken) op de printplaat. Ik denk dat ik um maar op stuur en laat nakijken, kunnen ze ook gelijk die kabel repareren (al zou ik dat zelf nog wel kunnen natuurlijk).
Thanks voor de tips nog!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
sow, nog een mazzeltje dat er geen echte schade is aangericht. meteen contact uit en niet meer starten was beter geweest, maar das achteraf makkelijk natuurlijk.
nogmaals, goed de rest checken hoor. Dit ziet er uit als makkelijk te fixen, dan beter nu dubbel checken en klaar. Ik heb niet echt een idee van amperage wat die kant op gaat, maar je zou m kunnen zekeren, die kabel. Bij mij gaat de hoofd zekering van 60 ampere (staat echt alles behalve de versterkers op) er niet uit, dus ik vermoed dat je aan 10 ampere al genoeg hebt. Wellicht heb je nog een leeeg plekje in je zekering kast, maar anders kun je er een zwevende in maken, direct na je contact slot ofzo.
Succes met weer opbouwen
Greatnix Spookeend
nogmaals, goed de rest checken hoor. Dit ziet er uit als makkelijk te fixen, dan beter nu dubbel checken en klaar. Ik heb niet echt een idee van amperage wat die kant op gaat, maar je zou m kunnen zekeren, die kabel. Bij mij gaat de hoofd zekering van 60 ampere (staat echt alles behalve de versterkers op) er niet uit, dus ik vermoed dat je aan 10 ampere al genoeg hebt. Wellicht heb je nog een leeeg plekje in je zekering kast, maar anders kun je er een zwevende in maken, direct na je contact slot ofzo.
Succes met weer opbouwen
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Het geluk is denk ik vooral het feit dat ik voor het stoplicht stond en niet op de snelweg reed. Dan was de motor langer blijven draaien en had de 123 zich niet uitgeschakeld (123 gaat uit na 1 sec als de motor niet draait).
Heb nu alles weer aangesloten (behalve de bobine en 123 natuurlijk) en alles lijkt te werken prima te werken . Nu de puntjes er maar weer in en de 123 opsturen.
Edit: en afzekeren natuurlijk!!
Heb nu alles weer aangesloten (behalve de bobine en 123 natuurlijk) en alles lijkt te werken prima te werken . Nu de puntjes er maar weer in en de 123 opsturen.
Edit: en afzekeren natuurlijk!!
Had geen zin om te wachten op 123 ik heb gewoon de gok gewaagd en de 123 doet het nog gewoon!! .
Heb alles weer aangesloten en voorlopig maar even de draad naar de 123 buiten de kabelboom gehouden (had geen zwevende zekeringen liggen)
En zo ziet het er nu uit lekker kleurrijk (had niet genoeg zwarte tape
Heb alles weer aangesloten en voorlopig maar even de draad naar de 123 buiten de kabelboom gehouden (had geen zwevende zekeringen liggen)
En zo ziet het er nu uit lekker kleurrijk (had niet genoeg zwarte tape