Bak maakt geluid / loopt aan in versnelling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bak maakt geluid / loopt aan in versnelling

Bericht door Deuche Fester » zo 31 mei, 2009 00:18

Een paar dagen geleden was het zover, bij het achteruit rijden begon ik een aanlopend geluid te horen. In zijn vrij geen probleem, maar zodra hij in de versnelling zit (zowel gekoppeld als ontkoppeld) treedt het geluid op.

Vandaag een dagje bezig geweest om eerst de motor en daarna de bak eruit te halen. De bak staat op de werkbank, deksel eraf en de olie eruit om te zien of er stukjes in zitten. Lijkt verder OK, op het geluid na. Treedt nog steeds op als we aan beide assen draaien wanneer hij in een versnelling zit (vooral zijn achteruit). Het geluid is niet constant maar is met constante vlagen harder en zachter.

Nu heb ik een vervangende bak gevonden maar ook daar lijkt iets mee. Deksel eraf gehaald en olie ververst, maar als ik aan beide assen tegelijk draai als ie in een versnelling staat klinkt het alsof je een boormachine met de hand ronddraait op enige snelheid.

Nu weet ik even niet hoe nu verder. Ik vermoed dat ik moet gaan kijken naar de lagers, maar op welke manier moet ik daarbij komen? Moet alles dan uit de bak worden gedemonteerd?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 31 mei, 2009 12:05

Begin eerst een met de toegankelijke lagers, de grote jongens aan de uiteinden. Verder zit er (als ik me goed herinner) tussen de 2 en 3 een naaldlager binnenin 2 assen, als die gaar is zal het ook allemaal niet lekker lopen. Verder kunner er synchroringen kapot zijn. Als je het aandurft gewoon beginnen met demonteren, wel even een apart dopje maken voor de schakelstangen los en vast te kunnen maken. Als je er echt niet meer uitkomt naar produck gaan en daar de bak laten maken.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » zo 31 mei, 2009 21:26

Yes! Vandaag toch nog een in -voor zover wij konden constateren- goede staat verkerende versnellingsbak in onze verzameling gevonden! De boel een beetje schoongemaakt en olie ververst. Met een boor op de prise-as even alle versnellingen doorgelopen om te kijken of ergens vreemde geluiden optreden. Niks kunnen detecteren.
Eigen schijven erop, net als de remklauwen die op mijn eigen bak zaten. Het was nog even slikken toen de kleine krukaskeerring (waar de priseas doorheen gaat) kapot bleek te zijn. Gelukkig kon ik er een uit een ander reserve blok kannibaliseren! Motor zit weer op de bak (na wat gestuntel) en na wederom een hele dag sleutelen in plaats van bier drinken in de zon vond ik het wel even welletjes.

Nu alleen nog de kabelboom aansluiten, uitlaatpotten weer monteren en zien hoe de nieuwe bak het doet. Ik ben van plan om contact op te nemen met Produck en daar mijn eigen bak compleet te laten reviseren.

Foto's hier:
http://picasaweb.google.nl/Thadeez/2cvVersnellingsbak#
Nu met nieuwe nickname!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 jun, 2009 10:08

happy riding :)

je had de eend ook buiten kunnen zetten en lekker in de zon kunnen sleutelen. :D

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » ma 1 jun, 2009 22:37

Alles afgemaakt vandaag, meteen ook alle remmen ontlucht en de sporing afgesteld!

Hier was ie klaar voor de testrit!
Afbeelding
Nu met nieuwe nickname!

Plaats reactie