Pagina 1 van 1
Lastige derde versnelling.
Geplaatst: zo 21 jun, 2009 15:13
door Wolfman
Wanneer ik van twee naar drie schakel moet ik dit heel rustig doen. Even pauzeren in zijn vrij, wachten tot het toerental gedaald en dan gaat hij soepel in zijn drie. Doe ik dit niet dan gaat het met een hoop geknars gepaard.
En van vier terug naar drie gaat helemaal luidruchtig. Eigenlijk probeer ik dit iedere keer te voorkomen. Iets langer uitrollen en dan maar van vier naar twee.
Gisteren heb ik de versnellingbakolie vervangen. Het viel mij op dat er een koperkleurige waas in de olie aanwezig was. Ook waren er een paar kleine koper/brons splitertjes aanwezig in de oude olie.
Houd dit in dat mijn bak versleten is?
Geplaatst: zo 21 jun, 2009 16:48
door Jaspersch
Een versleten bak zou kunnen, maar als 'dubbelklutsen' nodig is duidt dat op versleten synchromesseringen. Geeft de bak ook bijgeluiden tijdens 't rijden?
Geplaatst: zo 21 jun, 2009 16:49
door AZL57
dit houdt in elk geval in dat je synchromesh ringen versleten zijn. Maar bronsdeeltjes is geen goed teken. Er is dan ergens slijtage.
Wat heb je voor olie erin, het schijnt dat moderne olie slecht is voor je bronzen onderdelen in de bak.
Geplaatst: ma 22 jun, 2009 09:34
door Wolfman
Jaspersch schreef:Een versleten bak zou kunnen, maar als 'dubbelklutsen' nodig is duidt dat op versleten synchromesseringen. Geeft de bak ook bijgeluiden tijdens 't rijden?
De bak schakeld prima en heel licht en makkelijk naar alle andere versnellingen en rijd zonder bijgeluiden.
AZL57 schreef:dit houdt in elk geval in dat je synchromesh ringen versleten zijn. Maar bronsdeeltjes is geen goed teken. Er is dan ergens slijtage.
Wat heb je voor olie erin, het schijnt dat moderne olie slecht is voor je bronzen onderdelen in de bak.
Merk olie heb ik niet onthouden, ik heb de olie zaterdag gekocht bij het eendeei dus dat zal wel goed zijn.
Geplaatst: ma 22 jun, 2009 11:15
door Eendeke
Ik hen na een v-olie wissel ook last met schakelen! Merk Penrite gekocht bij de 2cvclub. Daarvoor ging het beter
Geplaatst: ma 22 jun, 2009 12:05
door TB
Olie met EP klassificatie heb je nodig. Ik gebruik kroon olie.
Geplaatst: za 20 mar, 2010 17:38
door Andy D'Hondt
goeiedag,
ik heb een vraagje ivm mijn versnellingsbak van m'n 2pk :
onlangs heb ik versnellingsbak moeten openen deksel eraf, omdat een syncro ring losgekomen was na te snel achteruit rijden.
daarbij heb ik schakelstangen gedemonteerd om er goed aan te kunnen en syncro terug te borgen!
alles terug gemonteerd en uit testrit blijkt dat 2de en derde versnelling moeilijk te nemen is waarbij hij er terug uitspringt
ik denk dat het komt door het niet helemaal juist zetten van de schakelstangen,
nu is mijn vraag hoe plaats je die stangen juist?
Geplaatst: za 20 mar, 2010 21:33
door Jeroen-citroen
@Andy D'Hondt
Allereerst welkom op dit gezellige forum. Ik heb dezelfde vraag van jou in een ander topic verwijderd omdat dat het geheel een beetje onoverzichtelijk maakt omdat je dan in meerdere topic's weer verschillende antwoorden krijgt. Als je 1 vraag hebt is 1 topic hier echt voldoende
Succes met het oplossen van het probleem