Lastige derde versnelling.

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Lastige derde versnelling.

Bericht door Wolfman » zo 21 jun, 2009 15:13

Wanneer ik van twee naar drie schakel moet ik dit heel rustig doen. Even pauzeren in zijn vrij, wachten tot het toerental gedaald en dan gaat hij soepel in zijn drie. Doe ik dit niet dan gaat het met een hoop geknars gepaard.
En van vier terug naar drie gaat helemaal luidruchtig. Eigenlijk probeer ik dit iedere keer te voorkomen. Iets langer uitrollen en dan maar van vier naar twee.
Gisteren heb ik de versnellingbakolie vervangen. Het viel mij op dat er een koperkleurige waas in de olie aanwezig was. Ook waren er een paar kleine koper/brons splitertjes aanwezig in de oude olie.
Houd dit in dat mijn bak versleten is?
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 2 okt, 2005 15:25
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jaspersch » zo 21 jun, 2009 16:48

Een versleten bak zou kunnen, maar als 'dubbelklutsen' nodig is duidt dat op versleten synchromesseringen. Geeft de bak ook bijgeluiden tijdens 't rijden?
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 21 jun, 2009 16:49

dit houdt in elk geval in dat je synchromesh ringen versleten zijn. Maar bronsdeeltjes is geen goed teken. Er is dan ergens slijtage.
Wat heb je voor olie erin, het schijnt dat moderne olie slecht is voor je bronzen onderdelen in de bak.
diverse Citroens, wat anders.

Wolfman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 jun, 2009 11:04
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht door Wolfman » ma 22 jun, 2009 09:34

Jaspersch schreef:Een versleten bak zou kunnen, maar als 'dubbelklutsen' nodig is duidt dat op versleten synchromesseringen. Geeft de bak ook bijgeluiden tijdens 't rijden?
De bak schakeld prima en heel licht en makkelijk naar alle andere versnellingen en rijd zonder bijgeluiden.

AZL57 schreef:dit houdt in elk geval in dat je synchromesh ringen versleten zijn. Maar bronsdeeltjes is geen goed teken. Er is dan ergens slijtage.
Wat heb je voor olie erin, het schijnt dat moderne olie slecht is voor je bronzen onderdelen in de bak.
Merk olie heb ik niet onthouden, ik heb de olie zaterdag gekocht bij het eendeei dus dat zal wel goed zijn.
www.v-wingerden.nl
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » ma 22 jun, 2009 11:15

Ik hen na een v-olie wissel ook last met schakelen! Merk Penrite gekocht bij de 2cvclub. Daarvoor ging het beter :cry:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 22 jun, 2009 12:05

Olie met EP klassificatie heb je nodig. Ik gebruik kroon olie.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Andy D'Hondt
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 mar, 2010 17:34
Locatie: Merkem

Bericht door Andy D'Hondt » za 20 mar, 2010 17:38

goeiedag,

ik heb een vraagje ivm mijn versnellingsbak van m'n 2pk :

onlangs heb ik versnellingsbak moeten openen deksel eraf, omdat een syncro ring losgekomen was na te snel achteruit rijden.

daarbij heb ik schakelstangen gedemonteerd om er goed aan te kunnen en syncro terug te borgen!

alles terug gemonteerd en uit testrit blijkt dat 2de en derde versnelling moeilijk te nemen is waarbij hij er terug uitspringt

ik denk dat het komt door het niet helemaal juist zetten van de schakelstangen,

nu is mijn vraag hoe plaats je die stangen juist?

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 20 mar, 2010 21:33

@Andy D'Hondt

Allereerst welkom op dit gezellige forum. Ik heb dezelfde vraag van jou in een ander topic verwijderd omdat dat het geheel een beetje onoverzichtelijk maakt omdat je dan in meerdere topic's weer verschillende antwoorden krijgt. Als je 1 vraag hebt is 1 topic hier echt voldoende :wink:

Succes met het oplossen van het probleem
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie