Klein kachelslang vraagje

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Klein kachelslang vraagje

Bericht door Erasmo » do 2 jul, 2009 16:45

Ik moet mijn kachelslangen richting wielkasten vervangen, maar het valt me op dat het uiteinde aan de motorkant ovaal is en niet rond. Heb je hier een aparte slang voor nodig of kun je de slang gewoon platbuigen?

Volgens mij kan ie gewoon gebogen worden maar ik vraag het maar even voor de zekerheid :wink:
Laatst gewijzigd door Erasmo op do 2 jul, 2009 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 2 jul, 2009 16:54

gewoon plat duwen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » do 2 jul, 2009 17:04

Ok dan :)

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » do 2 jul, 2009 17:16

Ik heb die van mij ook gedaan vorige week en idd gewoonplat duwen, zet zich vanzelf naar de vorm :)
Citroen 2cv6 special 1986

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » do 2 jul, 2009 20:15

Sluit er gewoon een lege plastic fles op aan, een lege spiritusfles of een bleekwaterfles. Die snij je aan een kant af. In elk geval geen afvoerslang voor een afzuigkap, die bevat metalen delen. Je wilt daar geen materiaal dat warm kan worden en dat met iets anders kortsluiting kan maken.

Een plastic fles kost niks en voldoet voor de volgende 100.000 km

Ger
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

kachelslangen

Bericht door Ger » ma 6 jul, 2009 06:44

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat de slangen van een goede Eendenboer, dus in principe de originele het beste voldoen. Denk ook aan het brandgevaar daar is hier ook vaak over geschreven.
De kosten zijn relatief laag.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 jul, 2011 15:10

Een klein kachelvraagje van mij:

Afbeelding

Hebben jullie dit ook? Half in elkaar geduwde slang door de versnellingspook. Krijg namelijk ook nauwelijks warme lucht door raamventilatie.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 28 jul, 2011 17:03

nee, de mijne loopt in een iets andere bocht. Zit je pook goed of kan die bewegen op de bak?
Wat je raam ventilatie betreft ik vind dat je hefboompje in een rare stand staat, eens even checken hoe de klep binnen in de buis staat, misschien is die verdraaid ten opzichte van de hefboom.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 28 jul, 2011 20:57

Ik zou zo niet aan de herfst beginnen. Die vervormde slang laat zo te zien te weinig warme lucht (= koellucht) door. Oftewel: je linker cilinderkop kan te heet worden.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » vr 29 jul, 2011 02:49

achtpeter schreef:Ik zou zo niet aan de herfst beginnen. Die vervormde slang laat zo te zien te weinig warme lucht (= koellucht) door. Oftewel: je linker cilinderkop kan te heet worden.
Je cilinderkop kan niet te heet worden, aangezien de afvoer van warme lucht al hiervoor gebeurt, namelijk bij het spruitstuk. Bovendien wordt de wagen door de ventilator gekoeld, zou niks uit moeten maken. Het is gewoon minder warme lucht in het interieur.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 29 jul, 2011 11:21

Ik vind het maar maf, heb al eens aan die slang zitten sjorren en kijken of de bocht niet de andere kant op kan lopen maar dat lukte niet. Ik zal sowieso naar het hefboompje gaan kijken.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » vr 29 jul, 2011 16:38

Nou en of die kop te heet kan worden. We hebben het over één doorgaande luchtstroom langs de cilinderkop, door de warmtewisselaar en dan door een slang naar het interieur of de buitenlucht. Als die slang geblokkeerd wordt, is de luchtstroom aanzienlijk minder. Dus niet alleen minder verwarming, maar ook minder koeling.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » vr 29 jul, 2011 17:14

achtpeter schreef:Nou en of die kop te heet kan worden. We hebben het over één doorgaande luchtstroom langs de cilinderkop, door de warmtewisselaar en dan door een slang naar het interieur of de buitenlucht. Als die slang geblokkeerd wordt, is de luchtstroom aanzienlijk minder. Dus niet alleen minder verwarming, maar ook minder koeling.
Die slang komt pas na de warmtewisselaar, dus als de klep naar buiten staat heeft die slang geen toegevoegde waarde! Ik prop m in de zomer altijd dicht, nooit problemen mee!
Bovendien vangt de warmtewisselaar de warmte niet van het blok op, maar van de uitlaat. De koeling van het blok loopt op een compleet andere plaats, namelijk van het ventilatorhuis links/rechts over de koelribben van de cilinder. Komt dus helemaal niet bij de verwarming in de buurt.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » vr 29 jul, 2011 21:20

Inderdaad, áls de kachelklep naar buiten staat. Maar als je in de herfst moet ontwasemen, heb je een acuut probleem met de motorkoeling als die luchtslang geblokkeerd is. De kachelwarmte is niet een aparte luchtstroom. De route is toch echt: ventilatorhuis, cilinderkop, warmetewisselaar en dan afhankelijk van de stand van de kachelklep naar buiten of naar die afgeknelde slang. In het laatste geval wordt de koeling belemmerd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 30 jul, 2011 11:48

Inderdaad, warmtewisselaar is onderdeel van afvoer warmte van cilinders, niet blokkeren en daarom ook de slang naar buiten altijd aansluiten om te voorkomen dat er te veel warmte onder de kap blijft hangen.

Plaats reactie