Pagina 1 van 2

Klein kachelslang vraagje

Geplaatst: do 2 jul, 2009 16:45
door Erasmo
Ik moet mijn kachelslangen richting wielkasten vervangen, maar het valt me op dat het uiteinde aan de motorkant ovaal is en niet rond. Heb je hier een aparte slang voor nodig of kun je de slang gewoon platbuigen?

Volgens mij kan ie gewoon gebogen worden maar ik vraag het maar even voor de zekerheid :wink:

Geplaatst: do 2 jul, 2009 16:54
door AZL57
gewoon plat duwen ;-)

Geplaatst: do 2 jul, 2009 17:04
door Erasmo
Ok dan :)

Geplaatst: do 2 jul, 2009 17:16
door 2cvmaarten
Ik heb die van mij ook gedaan vorige week en idd gewoonplat duwen, zet zich vanzelf naar de vorm :)

Geplaatst: do 2 jul, 2009 20:15
door Kulio
Sluit er gewoon een lege plastic fles op aan, een lege spiritusfles of een bleekwaterfles. Die snij je aan een kant af. In elk geval geen afvoerslang voor een afzuigkap, die bevat metalen delen. Je wilt daar geen materiaal dat warm kan worden en dat met iets anders kortsluiting kan maken.

Een plastic fles kost niks en voldoet voor de volgende 100.000 km

kachelslangen

Geplaatst: ma 6 jul, 2009 06:44
door Ger
Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat de slangen van een goede Eendenboer, dus in principe de originele het beste voldoen. Denk ook aan het brandgevaar daar is hier ook vaak over geschreven.
De kosten zijn relatief laag.

Geplaatst: do 28 jul, 2011 15:10
door Twécévé
Een klein kachelvraagje van mij:

Afbeelding

Hebben jullie dit ook? Half in elkaar geduwde slang door de versnellingspook. Krijg namelijk ook nauwelijks warme lucht door raamventilatie.

Geplaatst: do 28 jul, 2011 17:03
door AZL57
nee, de mijne loopt in een iets andere bocht. Zit je pook goed of kan die bewegen op de bak?
Wat je raam ventilatie betreft ik vind dat je hefboompje in een rare stand staat, eens even checken hoe de klep binnen in de buis staat, misschien is die verdraaid ten opzichte van de hefboom.

Geplaatst: do 28 jul, 2011 20:57
door achtpeter
Ik zou zo niet aan de herfst beginnen. Die vervormde slang laat zo te zien te weinig warme lucht (= koellucht) door. Oftewel: je linker cilinderkop kan te heet worden.

Geplaatst: vr 29 jul, 2011 02:49
door lordmaster1
achtpeter schreef:Ik zou zo niet aan de herfst beginnen. Die vervormde slang laat zo te zien te weinig warme lucht (= koellucht) door. Oftewel: je linker cilinderkop kan te heet worden.
Je cilinderkop kan niet te heet worden, aangezien de afvoer van warme lucht al hiervoor gebeurt, namelijk bij het spruitstuk. Bovendien wordt de wagen door de ventilator gekoeld, zou niks uit moeten maken. Het is gewoon minder warme lucht in het interieur.

Geplaatst: vr 29 jul, 2011 11:21
door Twécévé
Ik vind het maar maf, heb al eens aan die slang zitten sjorren en kijken of de bocht niet de andere kant op kan lopen maar dat lukte niet. Ik zal sowieso naar het hefboompje gaan kijken.

Geplaatst: vr 29 jul, 2011 16:38
door achtpeter
Nou en of die kop te heet kan worden. We hebben het over één doorgaande luchtstroom langs de cilinderkop, door de warmtewisselaar en dan door een slang naar het interieur of de buitenlucht. Als die slang geblokkeerd wordt, is de luchtstroom aanzienlijk minder. Dus niet alleen minder verwarming, maar ook minder koeling.

Geplaatst: vr 29 jul, 2011 17:14
door lordmaster1
achtpeter schreef:Nou en of die kop te heet kan worden. We hebben het over één doorgaande luchtstroom langs de cilinderkop, door de warmtewisselaar en dan door een slang naar het interieur of de buitenlucht. Als die slang geblokkeerd wordt, is de luchtstroom aanzienlijk minder. Dus niet alleen minder verwarming, maar ook minder koeling.
Die slang komt pas na de warmtewisselaar, dus als de klep naar buiten staat heeft die slang geen toegevoegde waarde! Ik prop m in de zomer altijd dicht, nooit problemen mee!
Bovendien vangt de warmtewisselaar de warmte niet van het blok op, maar van de uitlaat. De koeling van het blok loopt op een compleet andere plaats, namelijk van het ventilatorhuis links/rechts over de koelribben van de cilinder. Komt dus helemaal niet bij de verwarming in de buurt.

Geplaatst: vr 29 jul, 2011 21:20
door achtpeter
Inderdaad, áls de kachelklep naar buiten staat. Maar als je in de herfst moet ontwasemen, heb je een acuut probleem met de motorkoeling als die luchtslang geblokkeerd is. De kachelwarmte is niet een aparte luchtstroom. De route is toch echt: ventilatorhuis, cilinderkop, warmetewisselaar en dan afhankelijk van de stand van de kachelklep naar buiten of naar die afgeknelde slang. In het laatste geval wordt de koeling belemmerd.

Geplaatst: za 30 jul, 2011 11:48
door backfire
Inderdaad, warmtewisselaar is onderdeel van afvoer warmte van cilinders, niet blokkeren en daarom ook de slang naar buiten altijd aansluiten om te voorkomen dat er te veel warmte onder de kap blijft hangen.