Pagina 1 van 3

keerring bakzijde vervangen -> olielekkage NOG groter ?

Geplaatst: di 14 jul, 2009 12:54
door Steffan
Het is heel vreemd, het blok van mijn eend lekte, en ik had de APK-keurmeester even gevraagd of hij kon zien waar het vandaan kwam. Dat bleek dus de krukas keerring te zijn tussen het blok en de bak.

Nou mooi dacht ik, dan ga ik die vervangen, dus blok er uit en alles
krukas keerring vervangen, de oude was ook echt keihard, ik heb de nieuwe weer gemonteerd zoals de oude er uit kwam, met de dichte kant naar de bak toe
alles weer in elkaar gezet
en wat blijkt nou.. hij lekt NOG harder dan eerst :? en duidelijk bij de keerring die net vervangen is.

Hoe kan dit? ik verdenk sowieso de olievulpijp, die ik 2 jaar geleden vervangen heb voor een nieuwe, maar volgens mij nooit goed heeft gewerkt.
maar dan nog.. waarom zou hij dan harder gaan lekken met een nieuwe krukas keerring dan met een oude??
zie ik iets over het hoofd? kan ik iets anders verkeerd gedaan hebben?
wie helpt me

Geplaatst: di 14 jul, 2009 13:05
door 2cvmaarten
Het is me even niet duidelijk maar heb je nu de keerring van het blok vervangen of van de bak, want die van de bak heeft niets met je olievulpijp te maken?
Misschien ligt de keerring niet helemaal goed aan en lekt ie daarom.

Geplaatst: di 14 jul, 2009 13:10
door Steffan
Sorry, het is de krukas keerring van het blok, die aan de bakzijde zit, zal het even veranderen

Is het mogelijk dat de keerring niet goed kan liggen? zit behoorlijk strak er in geschoven

Geplaatst: di 14 jul, 2009 13:27
door 2cvmaarten
Ik weet niet of er misschien een bepaalde tollerantie is hoever je hem erin kan/mag duwen of dat er een randje is waar hij tegenaan ligt! zijn tere dingen zulke ringen misschien met montage toch beschadigd?

Geplaatst: di 14 jul, 2009 14:24
door backfire
Als je deze goed wilt vervangen moet je eigenlijk je blok splitsen anders heb je grote kans dat hij blijft lekken.

Verder eerst maar eens waterkolom maken en de olievulpijp testen. filmpjes genoeg te verkrijgen op het forum.

Geplaatst: di 14 jul, 2009 15:03
door Niels
heb je met het eruithalen van de oude keerring niet per ongeluk het carter beschadigd? ik wel,... oops, maar niet op een cruciale plek gelukkig dus mijn nieuwe keerring dicht wel af.

zorg in elk geval eerst dat de onderdruk in orde is, dan hoeft de keerring ook niet meer zo hard te werken.... als je overdruk heb dan wordt de olie er als het ware uitgeperst.... dan houdt ook een nieuwe keerring het niet lang vol om af te dichten.

Geplaatst: di 14 jul, 2009 21:25
door Steffan
die waterkolom is wel een goeie ja, zal er morgen eens een maken en aansluiten, goed om het even te testen

en carter beschadigd.. ik hoop het niet! de oude keerring ging er wel met veel moeite uit, maar voor zover ik weet heb ik het carter niet beschadigd..
anders ben ik de sjaak zeker, dat is niet te fixen :S

maar goed, voor ik het ding weer uit elkaar trek om dat te bekijken eerst maar eens de druk meten

bedankt voor jullie reacties iig!

Geplaatst: wo 15 jul, 2009 18:49
door Steffan
hmm slecht nieuws, het ligt niet aan de olievulpijp, tegenstrijdig maar had liever een kapotte olievulpijp gehad :P nu moet het dus aan iets anders liggen..
er was in ieder geval behoorlijk onderdruk bij stationair draaien, meer dan 4 cm

hier zijn wat foto's van de opstelling en het resultaat van even naar het dorp rijden, zoveel olie loopt er uit

Opstelling
Afbeelding
Maximum
Afbeelding
Olie
Afbeelding

dat wordt dus weer het blok er uit halen :(
of heeft iemand nog andere suggesties?

Geplaatst: wo 15 jul, 2009 21:33
door TB
Onderdruk is goed. Zit je keerring er wel ver genoeg in of zit ie niet scheef erin?

Hoe heb je de oude eruit gehaald? Als je dat grof doet kun je het carter beschadigen. Het makkelijkste is om er een of meerdere kleine parkertjes in te draaien. En dan eruit trekken.

Geplaatst: wo 15 jul, 2009 22:13
door dyane_maniac
en je weet zeker dat het de achterste keerring is? want als ie daar lekt wordt de olie meestal alle kanten op geslingerd door het vliegwiel. misschien het blok schoon boenen en dan onder je auto liggen met draaiende motor...

Geplaatst: do 16 jul, 2009 11:17
door Kulio
Misschien is het wel niet de achterste keerring maar lekt hij ergens anders. Er bestaat een olie additief die harde pakkingen weer soepel maakt. Daarmee heb ik olielekkage verholpen.

Geplaatst: do 16 jul, 2009 11:30
door Steffan
Ja goed plan om het nog eens goed te bekijken voor ik het blok er weer uit haal
Voor zover ik gister kon zien komt de olie er uit ergens aan de achterkant van het carter, dus wel in de buurt van de keerring

Twee dingen nog, de motor lekt alleen zo hard als ik een stukje ga rijden, ik had gister de motor een tijdje laten draaien, en ook wat toeren gemaakt, toen lag er maar 1 druppel onder. Dus de olielekkage is erger als hij belast wordt? kan dat? of is dat vanwege de bewegingen van de auto tijdens het rijden.

en de olievulpijp lijkt dus goed te werken, maar mijn luchtfilter is wel nat van de olie, kan dat een andere oorzaak hebben?

Over dat olie additief heb ik wel eens gelezen, dat was Wynns stop oil leak ofzo?

Ik ga het zo maar eens bekijken, bedankt!

Geplaatst: do 16 jul, 2009 14:19
door Kulio
Het is inderdaad van Wynns. Mochten je brilrubbers lekken dan helpt het Wynns spul niet. Dan moet je gewoon de brilrubbers vervangen. Maar als de motor precies in het midden lekt dan zijn het waarschijnlijk niet de brilrubbers.

Hoe laag is de onderdruk? Als de onderdruk OK is dan wordt de olie niet uit de motor geperst. Ik zou nog maar eens goed naar de olievulpijp kijken. Blijft er olie in de slang tussen het filter en de pijp staan?

Geplaatst: do 16 jul, 2009 14:26
door Martijn, Arnhem
Hoe is je olieleiding ?

Geplaatst: do 16 jul, 2009 21:20
door Boudewijn
Heb je bij het meten van de onderdruk voldoende gas gegeven? Die van mij leek ook goed te zijn maar vergeet niet dat een eend op de snelweg 6000 toeren draait. Bij het meten van de onderdruk moet je het toerental dus ook naar 6000 brengen. Mijn eend had een prima onderdruk tot 5500 toeren, daarna werd het ineens een overdruk.