Pagina 1 van 2
Olielampje knippert bij stationair
Geplaatst: za 1 aug, 2009 17:36
door Willem2
Het probleem doet zich voor als ik een tijdje snelweg heb gereden. Als ik dan stil sta en de motor loopt stationair, dan begint het olielampje een beetje te knipperen.
Als ik een beetje gas bijgeef, en dan heb ik het over heel weinig, dan gaat ie uit.
Het komt alleen voor na een stukje snelweg, dus als de motoer goed warm is.
Gisteren olie (15w40) ververst en filter gewisseld, dus olie genoeg.
Iemand een idee?
Geplaatst: za 1 aug, 2009 17:50
door 2cvmaarten
Los contactje ergens?
Geplaatst: za 1 aug, 2009 20:24
door björn
ik neem aan dat dat 2,5 l is dat je ververst hebt
ik denk ook een los contact die sleuting maakt
Geplaatst: za 1 aug, 2009 20:27
door Willem2
Idd 2,5 liter, na een rit nog eens gepeild, was ok.
Ik vind alleen zo raar dat het zich pas voordoet na een flinke rit. Dus niet als hij stationair loopt na het starten, of tijdens een korte rit.
Maar zal in ieder geval de contacten eens nakijken...
Geplaatst: za 1 aug, 2009 21:45
door björn
mischien moet er nog een klein scheutje bij
bij net starten zit alles nog onder in het blok
en na een tijdje draaien door het blok heen en is het net teweinig voor de sensor
Geplaatst: za 1 aug, 2009 21:45
door TB
Gaat de motor ook slechter draaien terwijl het lampje knippert?
Check ook eens of al je uitlaatklemmen goed vast zitten en dus niet 'blazen'. Net heb ik zelf zo een geintje gehad. Nieuwe uitlaatklemmen erop gezet. Ze moeten zich kennelijk even zetten. Ik kan horen dat er eentje (de 47mm) weer lekt. Stationair beroerd en kort erna afslaan.
Geplaatst: za 1 aug, 2009 22:26
door Hassie
Oliedruksensor???
Vrgrt
Geplaatst: za 1 aug, 2009 22:33
door Spookeend
komt gewoon omdat de olie dan erg dun is, heb het ook soms. Zeker als je dan ook nog es goed remt, soms slaat ie ook af. Stationair is dan heeeeeel laag, staat te tokkelen.
Doordat de olie heel dun is, bouwt je blok net niet genoeg constante druk op met dat toerental, daarom gaat het lampje aan, en weer uit als je iets meer toeren draait.
De oplossing zou zijn om in de zomer iets dikkere olie te gebruiken. Maar goed, ook in de Meaharie hebben we het soms, en in mijn eend (ook vroeger met origineel blok) en eigenlijk nooit verder problemen gehad
Geplaatst: za 1 aug, 2009 23:20
door Willem2
Olie te dun, daar zat ik ook al aan te denken. Verder lijkt er niets aan de hand.
Stationair loopt ie heel mooi en gelijkmatig, misschien iets te langzaam.
Maar als ik het goed heb hoef ik me geen zorgen te maken als het lampje uitgaat bij iets meer toeren?
Geplaatst: za 1 aug, 2009 23:38
door backfire
volgende keer 20w50 gebruiken.
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 11:09
door Willem2
okidoki
Bedankt!
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 11:36
door Hanzzl69
15W40 zou goed moeten zijn, rij ik het hele jaar mee. Iets je stationairtoeren verhogen (heeeel ietsie klein beetje) verlost je van het zenuwachtige lampje. Als het erger wordt zou ik de oliedruksensor vervangen, die begeven het wel eens, helaas.
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 16:20
door TB
Dan ljkt me de oplossing simpel: stationair toerental wat hoger. 15w40 olie moet gewoon goed zijn.
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 20:49
door 2cvfreak
Willem2 schreef:Idd 2,5 liter, na een rit nog eens gepeild, was ok.
heb je niks aan die peiling... je moet het peilen als het blok ( en dus ook de olie koud zijn,) als het warm is zet het uit en dus lijkt het meer...
(EEN BETOUBARE MEETING DUS ALLEEN MET KOUDE MOTOR EN OLIE!)
als je olie en filter ververst hebt even starten, tot 2 tellen en weer af zetten,
en dan peilen, dan is het ook rond gepompt in het filter en nog niet warm...
[/b]
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 21:00
door Willem2
Heb idd netjes de volgende dag olie gecheked.
Net nog een stukkie gereden, geen knipperend lampje. Het is dus alleen bij een flink warme motor. Maar bij 100 (ofzo) toeren meer gaat ie uit.
Dus ik maak me geen zorgen...